شناسهٔ خبر: 51142708 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

گفتگو با مجرمی که با جعل لینک ثنا سرقت می‌کرد

دوست داشتم لاکچری زندگی کنم

مالباختگان وقتی در دام مجرم سایبری گرفتار شده و حساب بانکی‌شان خالی شد، تصور نمی‌کردند پشت پرده این ماجرا دو پسر نوجوان باشند که برای زندگی لاکچری به هک گوشی تلفن‌ همراه و حساب بانکی افراد اقدام می‌کنند.

صاحب‌خبر -

دو پسر نوجوان که هنوز پشت لبشان سبز نشده اما با شگردی حرفه‌ای حساب صدها نفر را خالی کرده‌اند. می‌گویند می‌خواستند با پول‌های بادآورده زندگی لاکچری را تجربه کنند و هیچوقت به عاقبت کارشان فکر نمی کردند.

ماموران پلیس فتا پس از طرح شکایت‌های مشابه از متهمان تحقیقات خود را آغاز کرده و ۲ متهم را در عملیاتی غافلگیرانه دستگیر کردند.

این هفته در تپش رودر روی یکی از آنها نشستیم و او به تشریح شگردش از کلاهبرداری‌ها و انگیزه‌اش برای سرقت از حساب مشتریان بانک‌ها گفت.

چند سال داری؟
۱۷ سال.
در این سن، اینجا ؟
طمع کار دستم داد. فکر نمی‌کردم آخر کارم اینجا باشد و الان پشیمانم.
به چه اتهامی دستگیر شدی؟
سرقت از حساب مشتریان بانک.
چه شد به این فکر افتادی؟
من و دوستم تبحر خوبی در برنامه‌نویسی داریم و می‌دانستیم برخی از افرادی که گوشی هوشمند دارند، از خطرات آن اطلاعی ندارند و به راحتی در دام می‌افتند به همین دلیل تصمیم گرفتیم از آنها سرقت کنیم.
چطور نقشه‌تان را اجرا می‌کردید؟
لینکی برای افراد ارسال می‌کردیم و مدعی بودیم علیه آنها شکایت کرده‌اند و برای بررسی شکایت باید روی لینک کلیک کنند تا وارد سامانه ثنای قوه‌قضاییه شوند. اگر روی لینک که بدافزار بود، کلیک می‌کردند به راحتی گوشی آنها را هک کرده و به آن دسترسی پیدا می‌کردیم. در ادامه از آنها می‌خواستیم در سایت ثبت‌نام کنند و برای آن ۲۰۰۰ تومان هزینه می‌خواستیم. اگر طعمه تا اینجا با ما همراه می‌شد، دیگر در قلاب گیر کرده‌بود.
چطور؟
برای ثبت‌نام وارد درگاهی می‌شد که ما در سایت طراحی کرده‌بودیم. این درگاه شبیه درگاه‌های بانکی بود اما فقط شبیه بود. فرد برای واریز پول اطلاعات کارت بانکی‌اش را وارد می‌کرد و ما هم با دسترسی به آنها، حساب را خالی می‌کردیم.
چقدر برداشت می‌کردید؟
هرچقدر پول در حسابشان بود بر‌می‌داشتیم، البته اگر موجودی‌حساب‌ها کم بود، به آن دست نمی‌زدیم اما هر بار میلیونی برداشت می‌کردیم و پول‌ها را به کارت بانکی دیگری انتقال می‌دادیم.
خب از طریق ردیابی کارت که زود شناسایی می‌شدید؟
فکر اینجا را هم کرده‌بودیم. چند کارت بانکی از افراد معتاد اجاره کرده‌بودیم و با آنها پول‌ها را جا‌به‌جا و خرج می‌کردیم. آنها جا و مکان درستی نداشتند و قابل شناسایی نبودند.
هر کارت را چقدر اجاره می‌کردید؟
از ۲۰۰هزار تا یک میلیون‌تومان.
با پول‌های سرقتی چه کار می‌کردید؟
زندگی لاکچری. ما این کار را شروع کردیم تا زندگی لاکچری را تجربه کنیم. می‌خواستیم طوری زندگی کنیم که هیچ محدودیتی برای خرج کردن نداشته‌باشیم. شاید باورتان نشود، به رستوران‌ها می‌رفتیم و میلیونی غذا می‌خوردیم. لباس‌های مارک و مهمانی‌های آنچنانی.آخر خواسته ما این بود که با پول‌های سرقتی به آنها رسیدیم.
وضع مالی‌تان خوب نبود؟
بد نبود، فقط می‌خواستم مستقل باشیم و زیاده‌خواه بودیم.
خانواده‌تان به این پول‌ها
شک نکرده‌بودند؟
آنها نمی‌دانستند این همه پول داریم.
به اینجا فکر نکرده‌بودید که با دستگیری‌تان، زندگی روی بدش را به شما نشان می‌دهد؟
ما خیلی حرفه‌ای عمل کرده‌بودیم و فکر نمی‌کردیم پلیس بتواند ما را شناسایی و دستگیر کند.
پس چطور دستگیر شدید؟
این‌که می‌گویم شعار نیست اما بعد از دستگیری فهمیدم این‌که می‌گویند پلیس از مجرم یک قدم جلوتر است، واقعیت دارد. غافلگیر شدیم وقتی دستگیر شدیم.
با مالباختگان رو به‌رو نشدی؟
نه اما شرمنده‌شان هستم.
به این فکر نکردی پول سرقتی، هزینه درمان یا ازدواج باشد و مالباخته با مشکل رو به‌رو شود؟
واقعیتش نه. آنقدر غرق در سرخوشی و زندگی جدیدمان بودیم که به مالباختگان فکر نمی‌کردیم. به نظر ما هر کسی پول میلیونی در حسابش بود، مشکل مالی نداشت.
حرف آخر.
هرچه خوشگذرانی کردیم زهرمان شد. نمی‌ارزید. بیرون بیایم دور خلاف را یک خط قرمز می‌کشم و دیگر سمتش نمی‌روم.

مراقب پیامک‌ های جعلی باشید

سرهنگ رامین پاشایی ، معاون اجتماعی پلیس فتا: مدتی است مجرمان سایبری با جعل نشانی اینترنتی سامانه ثبت‌نام الکترونیک قوه‌ قضاییه و با ارسال پیامک از کاربران فضای مجازی کلاهبرداری می‌کنند که این پیامک‌ها حاوی مطالبی از قبیل: ثبت شکوائیه، ابلاغ حکم و... است.کاربران فضای مجازی به دلیل استرس ایجاد شده و کنجکاوی به نشانی (لینک) جعلی که در متن پیام است مراجعه می‌کنند که در این مرحله با درخواست کسر وجه، و ثبت اطلاعات بانکی توسط شهروندان از حساب کاربران برداشت غیرمجاز می‌شود. لذا شهروندان به این موارد دقت کنند:

۱- پیامک ارسالی از سوی قوه قضاییه فاقد لینک است.

۲- به هیچ وجه برای مشاهده ابلاغ قضایی، نیاز به واریز وجه نیست.

۳- پیامک مذکور، هرگز با شماره سیمکارت شخصی ارسال نمی‌شود.

۴- برای اطمینان، کاربران می‌توانند به سایت اصلی ابلاغ الکترونیک قضایی به نشانی https:‌//eblagh.adliran.ir مراجعه و از این طریق ابلاغ قضایی را بررسی کنند.

۵- ابلاغ قضایی از طریق پیام کوتاه ارسال می‌شود و در پیام‌رسان‌های اجتماعی ابلاغ‌های قضایی اطلاع‌رسانی نمی‌شود.

۶ - پیام ابلاغ قضایی به افرادی که در سیستم ثنا ثبت‌نام کرده‌اند، ارسال می‌شود و کسانی که در این سیستم ثبت‌نام نکرده‌اند به نشانی محل سکونت یا محل کار افراد از طریق پست ارسال می‌شود.

امیرعلی حقیقت طلب - ضمیمه تپش روزنامه جام جم

نظر شما