شناسهٔ خبر: 51141543 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: زومیت | لینک خبر

همکاری کوالکام و گوگل برای بهینه‌سازی هوش مصنوعی در گوشی‌های هوشمند

مرجان شیخی

دو غول دنیای تکنولوژی قرار است با همکاری در حوزه‌ی شبکه‌های عصبی، مدل‌های هوش مصنوعی را برای گوشی‌های هوشمند و اینترنت اشیاء و دیگر دستگاه‌های کم‌مصرف بهینه‌سازی کنند.

صاحب‌خبر -

کوالکام برای بهبود قابلیت های هوش مصنوعی در تراشه‌های آینده‌ی خود با گوگل کلاد وارد همکاری شده است تا توسعه و تمایز شبکه‌های عصبی را برای گوشی‌های هوشمند مبتنی‌بر تراشه‌ی اسنپدراگون، کامپیوترهای همیشه متصل (ACPC)، پلتفرم XR، پلتفرم اسنپدراگون Ride برای خودروهای خودران و پلتفرم‌های اینترنت اشیاء تسریع ببخشد و بهینه‌سازی کند.

به‌گزارش Zdnet، این شرکت برای توسعه‌ی مدل‌های جدید هوش مصنوعی از جست‌وجوی معماری عصبی «Vertex AI» گوگل کلاد موسوم به NAS در موتور هوش مصنوعی کوالکام استفاده خواهد کرد. هدف از این همکاری، افزایش دقت و سرعت مدل‌های هوش مصنوعی در دستگاه‌های مبتنی‌بر تراشه اسنپدراگون است.

اولین تراشه‌‌ی کوالکام که قرار است با NAS بهینه‌سازی شود، اسنپدراگون ۸ نسل یک خواهد بود و بعد از آن، این تکنولوژی در سراسر مجموعه‌محصولات کوالکام عرضه خواهد شد.

زیاد اصغر، معاون مدیریت محصول کوالکام، درباره‌ی این همکاری گفت:

توانایی استفاده از فناوری NAS گوگل برای ایجاد و بهینه‌سازی مدل‌های هوش مصنوعی جدید در بازه‌ی زمانی فشرده، کسب‌و‌کار ما را متحول خواهد کرد. ما خرسندیم که اولین شرکت تراشه‌سازی هستیم که با گوگل کلاد روی NAS کار می‌کند و مشتاقیم گستره‌ی این تکنولوژی را برای حضور پررنگ‌تر در حوزه‌ی هوش مصنوعی افزایش دهیم.

حال، همکاری کوالکام با گوگل چه اهمیتی برای کاربران دارد؟ به‌گفته‌ی کوالکام، این همکاری فناوری هوش مصنوعی با دقت بسیار زیاد و تأخیر کم را در‌دسترس دستگاه‌هایی با توان اندک از‌جمله محصولات مبتنی‌بر اینترنت اشیاء، تصویربرداری پزشکی، صنعت خودرو و گوشی‌های هوشمند قرار می‌دهد و در‌عین‌حال، از‌لحاظ مصرف انرژی و حافظه نیز بهینه خواهد بود.

همکاری این دو غول دنیای فناوری به کوالکام امکان می‌دهد مدل‌های جدید هوش مصنوعی را در چند هفته به‌جای چند ماه تولید و بهینه‌سازی کند. همچنین، کوالکام تأیید کرده است شبکه‌ی عصبی NAS گوگل برای دسترسی توسعه‌دهندگان در کیت توسعه‌ی نرم‌افزاری پردازش عصبی کوالکام قرار خواهد گرفت.

نظر شما