شناسهٔ خبر: 51140266 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

نامه‌ بسیج دانشجویی دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران به رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح / با حضور در دانشگاه به سؤالات پیرامون سربازی پاسخ دهید

بسیج دانشجویی پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران طی نامه‌ای به سرلشکر باقری، رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح پیرامون مسئله سربازی و مشکلات آن برای جوانان نکاتی را بیان و از وی برای حضور در دانشگاه دعوت کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، بسیج دانشجویی پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران طی نامه‌ای به سرلشکر باقری، رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح پیرامون مسئله سربازی و مشکلات آن برای جوانان نکاتی را بیان و از وی برای حضور در دانشگاه دعوت کردند که متن این نامه به شرح زیر است:

 

«از مطالب دیگری که گفته شد، مسئله‌ی حضور مسئولان در دانشگاه است. این اشکال کاملاً وارد است. من عقیده‌ام این است که مسئولین باید در دانشگاه‌ها شرکت کنند؛ رؤسای سه قوه، مسئولین میانی، رئیس صدا و سیما، مسئولین سپاه و نیرو‌های مسلح؛ این‌ها بروند با دانشجو‌ها جلسه بگذارند و حرف‌های گفتنىِ دانشجو‌ها را بشنوند؛ و من به شما عرض بکنم؛ آن‌ها هم برای دانشجو‌ها حرف‌های گفتنی زیادی دارند.»
مقام معظم رهبری (مد ظله العالی)، ۱۶/۰۵/۱۳۹۱


جناب سرلشکر باقری
رئیس محترم ستاد کل نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران


سلام علیکم
همانطور که مستحضرید قانون سربازی اجباری که در سال ۱۳۶۳ در اوج درگیری کشور با جنگ تحمیلی به تصویب رسیده بود دیگر تناسبی با وضعیت امروز ندارد و پاسخگوی نیاز‌های کشور نیست. خیلی از مفروضات و ابعاد امنیتی کشور در طی این سال‌ها با پیشرفت‌های نظامی و درگیر شدن جامعه با مسائل اجتماعی-اقتصادی بدیعی مانند بحران جمعیت و معیشت کاملا تغییر کرده است. اما طی این سال‌ها شاهد تغییر و تحول بنیادینی در ساحت‌های مختلف این ساز‌و‌کار نبوده‌ایم به طوری‌که این روز‌ها سربازی اجباری به جای آنکه راه‌حلی برای مسائل کشور باشد، خود تبدیل به بخشی از مسئله شده و تاثیر به سزایی بر روی شرایط اقتصادی اقشار مستضعف جامعه دارد و عملا با گرفتارکردن آن‌ها در تله فقر باعث بازتولید بسیاری از آسیب‌های اجتماعی و امنیتی می‌شود که البته پیش‌تر در نامه مورخ فروردین ماه ۱۴۰۰ بسیج دانشجویی دانشکده‌های فنی به تفصیل به معضلات و چرایی نیازمندی تحول در این حوزه پرداخته شده است.


امنیت، برآیند تعامل و مشارکت همگانی کنشگران اجتماعی و در نتیجه یک تولید اجتماعی است، که با میزان احساس مسئولیت و مشارکت عمومی ارتباط نزدیکی دارد. به این معنا امنیت مقوله‌ای است که از طریق مردم و برای مردم ایجاد می‌شود. این در حالی است که نه تنها بسیاری از مردم با سربازی اجباری همراه نیستند، بلکه بدنه‌ی بزرگی از آن‌ها سربازی اجباری را ظلمی به جوانان میهن می‌دانند. امنیتی از این نوع به رغم سریع‌الوصول‌بودن، پایداری و دوامی نخواهد داشت. ثبات و پایداری این مهم تنها از رهگذر نهادینه کردن آن در یک جامعه و احساس مشارکت و مسئولیت عمومی حاصل می‌شود. حال آن که ما می‌بینیم بخشی از بدنه نیرو‌های مسلح چندان اراده‌ای برای گفتگو با مردم ندارند.


جناب سرلشکر باقری! در ایامی که منسوب به دانشجو و بازخوانی جایگاه آنان در حاکمیت به عنوان جریان‌های میانی می‌باشد، دوباره از شما دعوت می‌کنیم تا در دانشگاه تهران حاضر شوید و در جمع دانشجویان و نخبگان به منظور هم‌افزایی هرچه بیشتر برای پرداخت به نظام مسائل سربازی اجباری و کم‌شدن گسل اجتماعی بین مسئولین و مردم، به سوالات دغدغه‌مندان و متخصصین این عرصه پاسخ دهید؛

و السلام علی من اتبع الهدی


بسیج دانشجویی پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران

نظر شما