شناسهٔ خبر: 51138284 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

جایزه ادبی شهید اندرزگو به مقابله با جریان تطهیر پهلوی پرداخت

دومین دوره جایزه ادبی شهید اندرزگو به بررسی کتاب‌هایی با محوریت مقابله با جریان تطهیر پهلوی پرداخت.

صاحب‌خبر -

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، دومین دوره جایزه ادبی شهید اندرزگو به بررسی کتاب‌هایی پرداخت که در مقابله با جریان تطهیر پهلوی نوشته شده‌اند. این جریان پنج سال پیش اوج گرفته بود. از آن زمان روایت‌های غلطی نوشته می‌شد که شبکه‌ها و رسانه‌های مختلف آن را بیان می‌کردند. نسل جوان ما که آن دوران را ندیده است در معرض این روایت‌های غلط قرار داشت، از این رو برای اولین بار در آستانه سال ۹۵ نخستین نشست برگزاری جایزه ادبی شهید اندرزگو برای مقابله با این جریان شکل گرفت. این جایزه ادبی به صورت دوسالانه برگزار می‌شود.

بیشتربخوانید


یکی از کتاب‌هایی که درباره تاریخ نیم قرن اخیر ایران نوشته شد رمان ۱۲ جلدی منصور انوری با عنوان «در جاده جنگ» است. نویسنده کار نگارش این اثر را از سال‌های ۶۵، ۶۶ آغاز کرد. زمانی که نخستین جلد این رمان تاریخی منتشر شد. رهبر انقلاب از این کتاب استقبال کردند و پیگیر بودند که چه زمانی جلد دوم کتاب منتشرمی شود. از جلد نهم کتاب سوال داشتند این مسئله نشان می‌دهد رهبر انقلاب کتاب را مطالعه می‌کردند.

از ویژگی‌های کتاب «جاده جنگ» می‌توان به سبک نگارش آن اشاره کرد. در این اثر به گونه‌ای رویداد‌های مختلف بهم متصل شدند. این اثر روایت‌گر ظلم‌هایی است که در کتاب‌های دیگر به آن اشاره نشده است. نویسنده هنرمندانه از نگاه مردم عادی به بیان تاریخ پهلوی می‌پردازد.

تنها نویسندگان نسل‌های پیش در زمینه مقابله با تطهیر چهره خاندان پهلوی دست به قلم نشدند، شاهدیم حتی جوانان هم پا به این عرصه گذاشتند و در این وادی قلم می‌زنند از نمونه‌های آن می‌توان به کتاب «تونل سوم» اثر فاطمه الیاسی اشاره کرد که در انتشارات شهید کاظمی منتشرشده است.

نویسنده کتاب درباره جریان شکل گیری ایده نگارش کتاب بیان می‌کند: نسل ما و نوجوان‌هایی که در این روزگار زندگی می‌کنند، دوران پهلوی را درک نکردند و با اخبار متناقضی از آن دوران روبه رو هستند. عده‌ای می‌گویند دوران پهلوی، دوران بسیار خوبی بود عده‌ای دیگر آن دوران را تا حدی بد می‌دانند که باعث شد مردم انقلاب کنند. این اخبار‌های متناقض باعث شد ایده اولیه داستان در ذهنم به وجود بیاید. در مرحله دوم درباره خاندان پهلوی مطالعه کردم تا ببینم کدام یک از داستان‌هایی که درباره این خاندان روایت می‌شود درست است و به کدام یک از روایت‌ها می‌توان اعتماد کرد و کدام یک مستند هستند.

نویسنده کتاب «تونل سوم» ادامه داد: برای اینکه خودم درباره روایت درست از حکومت پهلوی به یقین برسم مطاله کردم. از جمله آن‌ها کتاب‌هایی با موضوع اسناد و مدارک ساواک بود که موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس آن را منتشر کرده است. منبع دیگرم کتاب‌هایی از جمله «دامگه تاریخ» بود. برای اینکه بتوانم داستانم را بنویسم برشی از زندگی یک شخصیت را انتخاب کردم.

الیاسی با اشاره به اینکه برای نگارش کتابم از منابع تاریخ شفاهی استفاده کردم اظهار کرد: از شخصیتی نوشتم که در دل ماجرا بود و به اتفاقات از زاویه دید آن‌ها نگاه کردم. سپس به تطبیق دادن مدارک و اسنادی پرداختم که در اختیار داشتم. در نهایت طرح اولیه ام را ثبت کردم. اصلی‌ترین مسئله در کتاب «تونل سوم» شخصیتی بود که رمانم را حول محور این شخصیت به رشته تحریر درآوردم. این فرد در زمانه خودش نخبه بود. از جمله افرادی بود که می‌توانست اختراع کند.

وی ابراز کرد: شخصیت اصلی رمانم می‌توانست کاری خلق کند و در زمان پهلوی به شدت با این افراد مقابله می‌شد. اسناد آن هم وجود دارد. در دوران پهلوی قوه خلاقیت مخترعان به شدت سرکوب می‌شد.

مبنای کار در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم این است که از جریان‌های انقلابی حمایت و با رعایت اصل آزادی بیان و قلم، فضا برای خلق تولیدات فرهنگی در تراز فرهنگ انقلاب اسلامی فراهم شود. بنابر گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای این کار برنامه ریزی دقیق و منسجمی انجام می‌شود و زمینه را برای آموزش فرهنگی هنری به منظور تقویت جریان منتسب به انقلاب اسلامی فراهم می‌کند.

انتهای پیام/

نظر شما