شناسهٔ خبر: 51137670 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: شیرازه | لینک خبر

گفتگو "شیرازه" با کارآفرینان برتر استان فارس؛

دستانی که به صنعت فرش جانی دوباره می‌دهند/ لزوم حمایت از تولیدکنندگان

متقی پور در خصوص مشکلات تولید در حوزه بافندگی بیان کرد: از جمله این مشکلات می‌توان به تحریم بافندگان و ورود واسطه ها بین تولید کنندگان و مصرف کنندگان اشاره کرد که باعث شده سود کمی به بافنده و تولید کننده برسد و از طرفی دیگر سود کلانی نصیب دلالانی که بازار های خارج از کشور را در دست دارند می‌شود.

صاحب‌خبر -

ربه گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، در دورانی که رکود اقتصادی و عدم حمایت کافی از تولید کنندگان باعث روی گردانی مردم از تولید و کارآفرینی و استقبال از بازار های سرمایه نظیر بورس و رمز ارز ها یا در بعضی موارد دلالی یا واسطه گیری شده است، ارزش تولید بیش از پیش نمایان و قابل تقدیر است.

در سال های گذشته نیز شاهد تاکیدات وافر و رهنمود های بسیار فراوان رهبر انقلاب مبنی بر حمایت از کارآفرینان و اقتصاد مقاومتی با شعار هایی نظیر جهش تولید، رونق تولید، و شعار امسال که تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها است در راستای ایجاد روحیه تولیدگری و رفع موانع موجود در این زمینه بوده ایم.

به همین منظور پایگاه تحلیلی خبری شیرازه به سراغ تولید کنندگان و کارآفرینان برتر استان فارس در زمینه های مختلف رفته تا ضمن تقدیر از فعالیت های موثر آن ها در زمینه تولید و اشتغال، پای صحبت آن ها برای انعکاس مشکلاتشان بنشیند و صدای مشکلات آن ها باشد.

متقی نژاد که از بانوان کارآفرین و فعالین حوزه بافت، آموزش و تولید انواع قالی، گبه، فرش و تابلوفرش است در گفتگو با خبرنگار شیرازه به تشریح فعالیت های مستمر صورت گرفته در این ضمینه پرداخت و بیان کرد: اینکار را از کودکی نزد خانواده یاد گرفتم و از همان زمان علاقه بسیار زیادی به بافت انواع فرش های مختلف داشتم و همزمان در ‌کنار تحصیل در مدرسه، به همراه خواهر و مادرم مشغول بافت فرش های نفیس بودیم.

وی در ادامه از فعالیت 15 ساله خود در حوزه آموزش این هنر اصیل ایرانی سخن گفت و افزود: بعد از مدتی تصمیم گرفتم تا این هنر را به سایر افراد علاقه مند به بافت فرش و تابلو فرش نیز آموزش بدهم، به همین جهت اقدام به برپایی کلاس های بافندگی فرش در فرهنگسرا‌ های و کانون های مختلف شهر شیراز، آن هم با کمترین هزینه دریافتی کردم که خوشبختانه با استقبال خوبی از طرف همشهریان رو به رو بودیم.

این کارآفرین نمونه آموزش و هنرآموزی بانوان پر توان و زحمت کش استان فارسی را بزرگترین افتخار خود دانست و عنوان کرد: در طول این مدت 15 ساله، تعدادی بالغ بر ۶۰۰ نفر در این مراکز آموزش دیدند که در حال حاضر نیز اکثر آنها در خانه یا کارگاه های مختلف مشغول به بافت فرش و تابلو فرش هستند.

ر

متقی نژاد به تولید و همکاری همه اعضای خانواده در بافت فرش اشاره و تصریح کرد: مواد اولیه هر فرش قالبا از شیراز ‌یا حومه تبریز و مشهد تهیه و خریداری می‌شود، چرا که ارزش مواد اولیه مرغوب در بافندگی فرش ها امری حائز اهمیت است و در گام دوم چله کشی و آماده سازی دار فرش با همکاری سایر اعضای خانواده انجام شده که این همکاری ها به ایجاد روحیه همکاری و تحکیم بنیاد خانواده نیز کمک می‌کند.

این تولید کننده فرش و تابلو فرش در این خصوص اضافه کرد: در گام بعد نیز طبق نقشه و ابعادی از پیش تعیین شده، بافنده های آموزش دیده به بافت و گره زدن نقشه و طرح روی قالی یا تابلو توسط مشغول می‌شوند که امری حساس و نیازمند مهارت و حوصله است.

به گفته این بانوی کارآفرین، در طی یکسال اخیر، معاونت جهاد سازندگی سپاه ناحیه احمد بن موسی مکانی را در اختیار این تولید کننده گذاشتند که باعث شده تعداد زیادی از هنر جویان دوباره مشغول به آموزش و کسب‌ مهارت کنند و مشغول به کار و درآمد زایی برای آنها شده است.

وی مشکلات و معضلات ارائه و فروشی که پیش روی تولید کنندگان این حوزه است را مورد توجه قرار داد و گفت: از جمله این مشکلات می‌توان به تحریم بافندگان توسط واسطه های بین تولید کننده و مصرف کننده اشاره کرد که باعث شده سود کمی به بافنده و تولید کننده برسد و از طرفی دیگر سود کلانی نصیب دلالانی که بازار های خارج از کشور را در دست دارند می‌شود.

متقی نژاد از تحریم های اقتصادی ایران سخن گفت و مطرح کرد: تحریم‌ های اعمال شده برای ایران، باعث شده تا در سال های گذشته کشورهای دیگر در تولید و فروش فرش بتوانند پیشرفت زیادی داشته باشند که باعث ایجاد معضلی برای این هنر اصیل شده است، به همین خاطر اکثر کارهای ما سفارشی بافته می‌شوند.

این کارآفرین استان فارسی از دیگر مشکلات تولید صحبت کرد و افزود: با اینکه مسئولین اداره صنعت، معدن و تجارت استان فارس و اداره کار و تعاون اجتماعی همکاری خوبی جهت اخذ مجوزها داشتند و پس از بازرسی های صورت گرفته شاهد فعالیت های تولید کنندگان به صورت میدانی بودند اما متاسفانه هنوز به خاطر مشکلاتی که بانک ها پیش روی ما گذاشتند، نتوانستیم تسهیلاتی در این زمینه و جهت تهیه ابزار و مواد اولیه اخذ کنیم.

لازم به ذکر است که در این کلاس ها خانم هایی بودند که بیماری‌های خاصی از جمله بیماری های ام اس، افسردگی و آلزایمر داشتند که خوشبختانه با شروع به این کار و فعالیت در این حرفه، بیماریشان التیام و بهبود یافته است.

ر

و اما سخن آخر...

این بانوی کارآفرین با اشاره به اینکه هنر بافندگی تنها مختص افراد جویای کار و زنان روستایی نیست تاکید کرد: صنعت بافندگی یک هنر و کاری هست که در ‌تولیدش اقشار زیادی مشغول به اشتغال می‌شوند و از تمام کسانی که به این هنر علاقه دارند دعوت میکنم تا ضمن هنر آموزی در این حرفه به فعالیت و کارآفرینی در این حوزه بپردازند.

وی در پایان این گفتگو خاطر نشان کرد: از مسئولین این حوزه تقاضا مندم تا با کمک های بیش از پیش خود، از این حرفه حمایت کنند، چرا که بافندگی هنر بزرگ و اصیل ایرانی می‌باشد و نیازمند حمایت از بافندگان و تولید کنندگان جهت دستیابی به بازارهای داخلی و خارجی می‌باشد.

ر

انتهای پیام/ع

نظر شما