شناسهٔ خبر: 51137548 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

بررسی انتخاب داور دربی / شبهات درخصوص بنیادی فر

همانطور که پیش از این اعلام کرده بودیم، موعود بنیادی فر دربی پایتخت را سوت می‌زند.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادآنلاین؛ کمیته داوران اسامی داوران هفته هشتم لیگ برتر را اعلام کرد که بر این اساس موعود بنیادی فر قضاوت دیدار دو تیم استقلال و پرسپولیس را برعهده دارد. اتفاقی که پیش از این در اقتصاد آنلاین آن را پیش بینی کرده بودیم. اما صرف نظر از آمادگی بدنی و سطح فنی قضاوت بنیادی فر که جز داوران بین المللی کشورمان محسوب می‌شود، نکاتی درخصوص این انتخاب به ذهن می‌رسد که مطرح نمودن آن خالی از لطف نیست.

کاندیدای روی کاغذ

موعود بنیادی‌فر، بیژن حیدری، علی صفایی و حسن اکرمی نفراتی بودند که سرپرست دپارتمان داوری از آن‌ها به عنوان گزینه‌های قضاوت دربی ۹۷ نام برد. داورانی که در دو هفته آخر لیگ برتر هم قضاوتی به آن‌ها سپرده نشد تا علاوه بر استراحت، در نگاه اول شانس برابری هم داشته باشند اما انتخاب بنیادی فر به نوعی مشخص بود.

نفر دوم پس از فغانی

اواخر ماه گذشته، در فهرست نهایی داوران و کمک داوران بین‌المللی ایران برای سال ۲۰۲۲ جهت معرفی به فیفا از سوی کمیته داوران فدراسیون فوتبال اعلام شد نام موعود بنیادی‌فر پس از علیرضا فغانی و یک رده بالاتر از بیژن حیدری در لیست داوران فوتبال قرار گرفت.

قضاوت ACL در منطقه شرق

آخرین روز‌های شهریور سال جاری و دیدار حساس مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا بین تیم‌های جونبوک هیوندای موتور کره جنوبی و پاتیوم یونایتد تایلند در حالی در استادیوم ژئونجو کره جنوبی آغاز شد که بنیادی‌فر قضاوت این دیدار را بر عهده داشت و پس از ۱۲۰ دقیقه میزبان در ضربات پنالتی به پیروزی رسید.

لیگ بیست و یکم، دو قضاوت و یک اخراج

 بنیادی‌فر در لیگ برتر فصل جاری تنها دو مسابقه را سوت زده که یکی از این دیدار‌ها حاشیه‌های زیادی را به همراه داشت. گل گهر سیرجان – نساجی مازندران  هفته سوم. دومین کارت قرمز جنجالی به ساکت الهامی و کارت‌های زردی که از ابتدای مسابقه به دلیل حساسیت دیدار پیش‌بینی می‌شد. مسابقه‌ای که برنده نداشت و دو تیم با تساوی هفته را تمام کردند.

 دومین قضاوت این داور در لیگ ۲۱ به هفته‌ای بر می‌گردد که کمیته داوران یک مهمان ویژه در این هفته داشت. فغانی در تهران سوت زد و بنیادی‌فر قضاوت دیدار شهرخودرو مشهد و ذوب آهن را بر عهده گرفت که تیم میهمان توانست به برتری برسد.

حامی نامه پر حرف و حدیث به رئیس جمهور

حواشی انتشار یک نامه به ریاست جمهوری در خواست ورود VAR از نفر اول اجرایی کشور و همچنین وزیر ورزش و جوانان که گفته شد به امضای تعداد زیادی از داوران شاغل در لیگ برتر رسیده است فضای فوتبال را تحت تاثیر قرار داد. تعداد زیادی از اهالی داوری نسبت به امضا و رویت نامه اظهار بی اطلاعی کردند و برخی نیز آن را جعلی عنوان نمودند اما بنیادی‌فر در مصاحبه‌ای به دفاع از این کار پرداخت و اعلام کرد نامه واقعی بوده اما به دلیل پراکندگی محل زندگی داوران همه نتوانستند رویت و امضا کنند!

این دفاع در روز‌هایی که همه نسبت به اصل نامه تردید داشتند سبب وجود حرف و حدیث‌هایی از جمله اینکه گفته شد قضاوت دربی ۹۷ به عنوان پاداش دفاع به بنیادی‌فر داده شده است اما سخندان سرپرست دپارتمان داوران این موضوع را تکذیب و اعلام کرد حضور در رده دوم لیست داوران بین الملل باعث انتخاب بنیادی‌فر به عنوان یکی از گزینه‌ها شده است و این موضوع هیچ ربطی به نامه ریاست جمهوری ندارد.

دومین دربی موعود و احساس متفاوت سرخابی‌ها

در دربی ۹۱ نوبت به بنیادی‌فر رسید تا نخستین بار چنین مسابقه حساسی را قضاوت کند. جایی که پرسپولیس با گل دقیقه ۸۱ مهدی عبدی با هدایت کالدرون به برتری رسید اما جدای از نتیجه بازی استقلال در دقیقه ۸۹ علی کریمی را نیز با کارت زرد دوم از دست داد.

 آخرین خاطره پرسپولیس از بنیادی‌فر هم به هفته پایانی لیگ بیستم و دیدار پایانی سرخپوشان مقابل پیکان بر می‌گردد که پنجمین جام قهرمانی متوالی را با برتری در این دیدار بالای سر بردند. قضاوت این دیدار را بنیادی‌فر بر عهده داشت و در پایان توانست پرونده قضاوت لیگ بیستم خود را با دریافت مدال یادبود ببندد.

اما اسامی دیگر داوران دیدارهای هفته هشتم لیگ برتر فوتبال کشور  به شرح زیر است:

شنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۰

هوادار تهران و نفت مسجد سلیمان

داوران: امیر عرب براقی- فرهاد مروجی- هیوا بهمنی- امیر سامان سلطانی

ناظر: سعید بخشی‌زاده

گل گهر سیرجان و سپاهان

داوران: حسن اکرمی- محمد عطایی- علیرضا مرادی- سعاد وفاپیشه

ناظر: حیدر شکور

نفت آبادان و پیکان

داوران: بیژن حیدری- سید یعقوب حجتی- امیر قاسمی- مهدی مرجانزاده

ناظر: حسین خانبان

یکشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۰

فجر سپاسی شیراز و فولاد خوزستان

داوران: کمیل غلامی- قهرمان نجفی- نجف پناهی- روح‌اله شریفی

ناظر: فریدون اصفهانیان

تراکتور و آلومینیوم اراک

داوران: احمد محمدی- حمید سبحانی- مهدی شفیعی- مسعود حقیقی

ناظر: بهرام مهرپیما

نساجی مازندران و پدیده مشهد

داوران: حسین زیاری- هادی طوسی- مرتضا سلمان‌نژاد- محمدحسین ترابیان

ناظر: ایرج نظری

ذوب آهن و مس رفسنجان

داوران: کوپال ناظمی- جلیل شعرانی- مرتضی یوسف شهریاری- عبدالنبی پورخلف

ناظر: محمود رفیعی

نظر شما