شناسهٔ خبر: 51133985 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: مفدا | لینک خبر

اول دسامبر، روز جهانی ایدز

روز جهانی ایدز، اول دسامبر (مصادف با ۱۰ آذرماه)، از سال ۱۹۸۸ نه تنها به خاطر افزایش بودجه‌ها بلکه برای افزایش آگاهی، آموزش و مبارزه با تبعیض ها تعیین شد، همچنین اهمیت روز جهانی ایدز در این است که به عموم مردم یادآور می‌شویم که HIV از بین نرفته و هنوز کارهای زیادی است که باید انجام شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش مفدا – گناباد، اپیدمی جهانی ایدز و ویروس آن، با توجه به مقیاس و تأثیر ویرانگری که دارد، یک مورد اضطراری جهانی و یکی از وحشتناک‌ترین چالش‌ها را در برابر زندگی و همچنین در برابر برخورداری مؤثر از حقوق بشر تشکیل می‌دهد، که رشد اجتماعی و اقتصادی را در سراسر جهان تضعیف می‌کند و بر تمامی سطوح جامعه ملی، اجتماعی، خانوادگی و فردی تاثیر می‌گذارد.

ایدز، تا به حال جان میلیون‌ها انسان را گرفته است و در سرتاسر جهان هر ساله میلیون‌ها انسان به ویروس "اچ. آی. وی" آلوده می‌شوند؛ اما تاکنون هیچ راهی برای درمان قطعی آن پیدا نشده است.

ایدز یا سندرم نقص ایمنی اکتسابی، نوعی بیماری است که با ورود ویروس و حمله به دستگاه ایمنی توسط ویروس نقص ایمنی (HIV) ایجاد می‌شود. بیماری ناشی از ویروس HIV دارای سه مرحله اصلی است. در مرحله اول (عفونت حاد) فرد ممکن است برای مدت کوتاهی بیماری شبه آنفلوآنزایی را تجربه کند که در همه افراد قطعی نیست. به همین دلیل معمولاً این بیماری تا یک دوره طولانی بدون هیچ علائمی دنبال می‌شود که به این مرحله از بیماری، دوره نهفتگی گفته می‌شود.

هر چقدر که بیماری پیشرفت یابد، ضعف بیشتری در دستگاه ایمنی بدن پیدا می‌کند و باعث می‌شود که افراد به عفونت‌هایی مانند عفونت و سرطان‌های فرصت‌طلب و تومور دچار شوند، البته معمولاً در افرادی که دستگاه ایمنی آن‌ها به خوبی عمل می‌کند تأثیرگذار نیست و در نهایت بیماری زمانی وارد مرحله سوم یا ایدز خواهد شد که شمار سلول‌های CD۴+ T به کمتر از ۲۰۰ سلول در هر میکرولیتر برسد.

فرد آلوده به ویروس ایدز ویروس را در مایعات خاص بدنش از جمله خون و شیر حمل می کند. انتقال ویروس فقط در صورتی میسر است که این مایعات آلوده به ویروس ایدز وارد جریان خون فرد دیگری بشوند. اغلب انتقال ویروس ایدز از یکی از این راه ها اتفاق می افتد:

۱-تماس جنسی بدون پیشگیری با فرد آلوده به ایدز.

۲-استفاده از سوزن یا سرنگ مشترک با یک فرد آلوده به ویروس ایدز.

۳-انتقال ویروس از مادر به فرزند در حین بارداری، زایمان یا شیردهی

انتقال ویروس ایدز از یک فرد به فرد دیگر به آسانی ویروس های دیگر نیست. این ویروس از راه هوا یا غذا منتقل نمی شود.هیچ موردی از انتقال ایدز از راه تماس های عادی روزانه یک فرد آلوده با همخانه ای ها، همکاران، خویشاوندان یا دوستانش که از ظروف و توالت مشترک استفاده می کنند دیده نشده است.

ایدز همچنین از راه در آغوش گرفتن و بوسیدن منتقل نمی شود. ویروس ایدز در عرق، استفراغ، مدفوع و ادرار وجود دارد، ولی تاکنون مواردی از انتقال در اثر آنها گزارش نشده است. اما در صورت تماس این موارد با پوست بریده شده خطر انتقال وجود دارد. مگس، پشه و حشرات دیگر ویروس را منتقل نمی کنند.

آلودگی به ویروس فقط از طریق آزمایش خون مشخص می شود

آلودگی به ویروس فقط از طریق آزمایش خون مشخص می شود. از زمانیکه فرد با ویروس تماس پیدا می کند تا زمانیکه آلودگی در آزمایش خون مشاهده گردد ممکن است چند ماه طول بکشد.

بنابراین جواب مثبت یا منفی به تنهایی ارزشی ندارد و لازم است قبل از انجام آزمایش با یک مشاور آگاه صحبت کرد. اگر شخص به هر دلیل احتمال می‌دهد که به ویروس ایدز آلوده شده باشد، باید هرچه سریع تر مورد آزمایش قرار گیرد، زیرا حتی در نخستین مراحل بیماری باید گام‌های سازمان یافته‌ای برای حفظ درازمدت سلامتی فرد برداشته شود.

بیمار باید به طور منظم به یک متخصص بیماری های عفونی مراجعه کند تا در وقت مقتضی قبل از بدحال شدن بیمار درمان ضد ویروس ایدز شروع شود. این روش رسیدگی فعالانه در بیماران ایدز سبب می‌شود بیمار سال‌های بیشتری زندگی سالم داشته باشد.

حدود نیمی از افراد آلوده به HIV زیر ۲۵ سال هستند و قبل از سن ۳۵ سالگی به دلیل ایدز از بین خواهند رفت. ۹۵% تمام آلوده شدگان به HIV/ AIDS در کشورهای در حال توسعه هستند؛ اما همچنان HIV بعنوان تهدیدی برای تمامی سنین و ملل باقی است. به همین دلیل است که شاهد توصیه‌های مختلفی برای پیشگیری از ویروس HIV هستیم.

روز جهانی ایدز، اول دسامبر (مصادف با ۱۰ آذرماه)، از سال ۱۹۸۸ نه تنها به خاطر افزایش بودجه‌ها بلکه برای افزایش آگاهی، آموزش و مبارزه با تبعیض ها تعیین شد، همچنین اهمیت روز جهانی ایدز در این است که به عموم مردم یادآور می‌شویم که HIV از بین نرفته و هنوز کارهای زیادی است که باید انجام شود.

گردآورنده: یگانه باقرزاده

نظر شما