شناسهٔ خبر: 51133334 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

جدیدترین اخبار کرونا در ایران؛

تغییر معیار رنگ‌بندی شهرها در هفته‌های آینده/ نگرانی از سویه جدید امیکرون در صورت عادی انگاری + نقشه و نمودار

تسنیم

در حالیکه با سرعت بخشیدن به روند واکسیناسیون در کشور رنگ بندی استان‌ها تغییر کرده و چند روزی است که دیگر شهر قرمزی وجود ندارد اما هشدار وزارت بهداشت از اقدامات پیشگیرانه برای ورود سویه جدید حکایت دارد

صاحب‌خبر -

به‌گزارش مشرق، معاون بهداشت وزارت بهداشتدرباره برخی اظهارنظرها مبنی بر لزوم تغییر معیار رنگ‌بندی کرونایی شهرها، با بیان اینکه برنامه‌هایی برای تغییر معیارهای اعلام رنگ‌بندی کرونایی شهرهای کشور وجود دارد، گفت: شرایط رنگ‌بندی یک ادبیات ساده و راحت برای مردم و مسئولین بود که بدانند کجا چه خبر است.

کمال حیدری در این باره با بیان اینکه اکنون با وجود واکسیناسیون، شرایط متفاوت شده است گفات با این میزان واکسیناسیون انتظار داریم میزان بستری و فوتی به شدت کاهش یابد؛ پس باید معیارهایمان تغییر کند و کمیته علمی این موضوع و تغییر معیار را در دستور کار گذاشته است.

وی افزود: قرار است تا ظرف هفته‌های آتی یک مدل دیگری اپلیکیشن ماسک ارائه دهند تا با استفاده از این مدل موارد رنگبندی شهرها اصلاح شود.

نگران سویه آفریقایی هستیم/تسریع در تزریق دوز سوم واکسن

همچنین رئیس کل سازمان نظام پزشکی، ضمن ابراز نگرانی از جهش سویه آفریقایی، گفت: تزریق دوز سوم واکسن کرونا باید سریع تر انجام شود.

محمد رئیس زاده، اظهار داشت: امیدواریم تزریق دوز سوم برای سایر گروه‌ها در جامعه به غیر از کادر بهداشتی و درمانی و افراد بالاتر از ۶۰ سال نیز سریع‌تر انجام شود. بر اساس آمار اولیه، این نکته اثبات شده که واکسیناسیون در کاهش بستری شدن بیماران کرونایی و مرگ و میر آنها، تأثیر به سزایی داشته است و آمارهای تکمیلی توسط وزارت بهداشت منتشر خواهد شد.

وی افزود: لحظه به لحظه اخبار مربوط به جهش اومیکرون را دنبال می‌کنیم چون نگران آن هستیم اما وزیر بهداشت آفریقای جنوبی توئیت کرده بود که میزان بستری در افرادی که واکسن تزریق کرده بودند، خیلی کمتر بوده و اکثر بستری‌هایی که به ویروس جهش یافته اومیکرون مبتلا شده‌اند، واکسن نزده‌ها بوده‌اند.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی اظهار کرد: آمارها و توضیحات آفریقای جنوبی در خصوص ویروس اومیکرون، این نوید را به دنیا می‌دهد که واکسیناسیون می‌تواند حتی علیه این واریانت جدید که سرایت خیلی بالایی هم دارد، مؤثر باشد بنابراین توصیه ما این است افرادی که در کشور هنوز واکسن کرونا تزریق کردند، سریعاً نسبت به این کار اقدام کنند تا در مقابل واریانت های جدید نیز مقاوم باشند.

در همین حال؛ دبیر کمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کشوری مقابله با کووید۱۹ با بیان اینکه عدم شناسایی اُمیکرون، به این معنا نیست که این سویه هنوز وارد کشور نشده، گفت: حتی بدون وجود خطر کرونای اُمیکرون هم نیاز به بازنگری در وضعیت بازگشایی‌ها وجود دارد

 مسعود یونسیان درباره وضعیت کرونای اُمیکرون، گفت: باید توجه کرد که سویه اُمیکرون، برخلاف سایر سویه‌ها که ابتدا عوارض و تغییراتی را در بیماری‌زایی و سرعت انتقال می‌دیدیم و بعد این عوارض به آن سویه منتسب می‌شد، اما اکنون سویه‌ای پیدا شده که در آن تعداد بالایی جهش ایجاد شده است. این سویه قبل از اینکه بتواند تغییراتی در بیماری‌زایی یا سرایت آن، علائم یا حساسیتش نسبت به واکسن‌ها خودش را نشان دهد، شناسایی شده و بنابر احتیاط، سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده که آن را به عنوان یک سویه نگران‌کننده طبقه‌بندی کنیم. بنابراین هنوز درباره آن دانش کافی نداریم، اما چون جهش در ویروس زیاد بوده است، اعلام شده که باید احتیاط کنیم.

وی افزود: در سویه اُمیکرون حدود ۵۰ جهش در ویروس عامل بیماری‌زای کووید ۱۹ رخ داده که ۳۰ جهش در منطقه اسپایک ویروس بوده است و حتی تعدادی از این جهش‌ها در نقطه خاصی که اصطلاحا به آن RBD یا ناحیه‌ای که به گیرنده سلول متصل می‌شود، بوده است. بنابراین احتمال اینکه تغییراتی در سرایت‌پذیری و حتی در زمینه حساسیت بیماری به واکسن رخ داده باشد، وجود دارد، اما هنوز حداقل به چند هفته زمان نیاز دارد.

یونسیان در پاسخ به اینکه آیا سویه اُمیکرون می‌تواند از سویه دلتا خطرناک‌تر باشد، گفت: در حال حاضر نمی‌توان در این باره قضاوت کرد. بر همین اساس هم وقتی یک تغییری در ویروس رخ دهد که نمی‌توان دقیق اعلام کرد که آیا وضعیت بیماری بر اساس این تغییر بدتر شده یا بهتر می‌شود، معمولا پیش‌زمینه را بر این می‌گذاریم که شرایط بدتر می‌شود تا در این صورت احتیاطات لازم انجام شده و چیزی را از دست ندهیم. بنابراین تصور ما این است که این سویه ممکن است از دلتا هم بدتر باشد. نه به این معنا که اکنون شواهدی دال بر بدتر بودن این سویه داریم، بلکه به این جهت که اگر واقعا بدتر از دلتا بود، مشکلی برایمان پیش نیاید. روال سازمان جهانی بهداشت هم آن است که هر زمان درباره این موضوع تردید دارد، بنا را بر بدتر بودن قرار دهد. حال ممکن است بعد از چند هفته حتی این طبقه‌بندی را تغییر دهند و سویه امیکرون را از واریانت نگران‌کننده به واریانت مورد توجه تنزل دهند.

وضعیت شناسایی سویه‌های جدید در کشور

وی درباره وضعیت سکانس ژنی در کشور برای شناسایی سویه‌های جدیدی مانند امیکرون، گفت: باید توجه کرد که ما در کشور دانش فنی و تجهیزات سکانسینگ را داریم و سه مرکز در کشور این اقدام را انجام می‌دهند، اما تجهیزات لازم که به آن سکانسینگ نسل جدید گفته می‌شود، این تجهیزات، کیت و لوازم آن را به اندازه کافی نداریم. بنابراین کفایت علمی و تکنولوژی آن را داریم، اما منابع و مواد اولیه مصرفی آن را به اندازه کافی در اختیار نداریم.

کرونا در کشور؛ همچنان نزولی

وی درباره وضعیت کرونا در کشور، گفت: در حال حاضر هنوز وضعیت بیماری در کشور نزولی است. یک افزایش‌های مقطعی که در هفته‌های گذشته شاهد بودیم، همه نزولی شدند و کرونا فعلا در کشور رو به نزول است، اما ممکن است که یک آتش زیر خاکستر وجود داشته باشد. بنابراین باید رعایت پروتکل‌های بهداشتی و واکسیناسیون سریع را همچنان ادامه دهیم. در حال حاضر بخش اعظم افرادی که تمایل به تزریق واکسن کرونا داشته‌اند، واکسن‌شان را تزریق کرده‌اند، اما افرادی هستند که هنوز تردید دارند و بعضا تمایلی به تزریق واکسن ندارند، باید این افراد را مجاب کنیم که واکسیناسیون هم به نفع خودتان، خانواده و عزیزان‌تان است و هم به نفع جامعه و کل دنیاست که به نهضت واکسیناسیون بپیوندید.

انتظار واکسیناسیون ۱۰۰ درصدی علیه کرونا

یونسیان درباره وضعیت واکسیناسیون علیه کرونا در کشور، گفت: بر اساس گزارشاتی که تا امروز داشتیم، ۸۵ درصد جمعیت واجد شرایطمان دز اول واکسن کرونا را دریافت کرده اند و ۶۹ درصد هم هر دو دز را تزریق کرده اند. ما انتظار داریم، مابقی هم دز دوم را تزریق کنند و ۸۵ درصد تزریق دو دز را داشته باشیم. طبیعتا از آنجایی که ایمنی بخشی واکسن ها ۱۰۰ درصد نیست، انتظارمان این است که تمام افراد واجد شرایط‌مان در کشور واکسن کرونا را تزریق کنند. بنابراین سقف مورد انتظار ما با توجه به سرایت پذیری بالای دلتا واکسینه شدن ۱۰۰ درصد افراد واجد شرایط است.

تغییر معیار رنگ‌بندی شهرها در هفته‌های آینده/ نگرانی از سویه جدید امیکرون در صورت عادی انگاری + قشه و نمودار

استان آذربایجان‌غربی/بیش از ۱۸ هزار نفر دیگر واکسینه شدند

محمدامین ولی‌زاده با اشاره به آخرین وضعیت بیماری کرونا در استان اظهار داشت: در شبانه‌روز گذشته ۱۸ هزار و ۴۳۶ نفر دیگر واکسن کرونا را دریافت کردند.

وی تصریح کرد: تزریق دوز سوم کرونا نیز در آذربایجان‌غربی تداوم داشته و از بیش از چهار میلیون و ۲۴۵ هزار نفری که در مجموع اقدام به واکسیناسیون کرده‌اند، ۳۳ هزار و ۶۰۳ دوز مربوط به دوز سوم بوده است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی آذربایجان‌غربی، از فوت ۶ نفر دیگر در شبانه روز گذشته خبر داد و گفت: تاکنون هفت هزار و ۱۳۰ نفر بر اثر کروناویروس جان باخته‌اند.

وی با اشاره به ابتلای ۲۹۴ نفر در شبانه‌روز گذشته به کرونا بیان کرد: در مجموع تاکنون ۳۱۹ هزار و ۴۳۷ نفر آلوده به این بیماری شده و همچنین ۷۲ هزار و ۲۹۱ بیمار بستری نیز بهبود یافتند.

ولی‌زاده در ادامه افزود: همچنین در شبانه روز گذشته ۳۷۱ نفر بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های سطح آذربایجان‌غربی بستری شده و ۱۶۱ نفر بیمار نیز در بحش مراقبت‌های ویژه بستری و مشغول درمان هستند.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون ۲۹ بیمار با مشکلات حاد تنفسی وصل به دستگاه ونتیلاتور هستند اظهار داشت: از سوی دیگر ۶۲۸ نفر نیز به خاطر سندروم حاد تنفسی بستری هستند.

استان اصفهان/ ۲۱۱ بیمار جدید شناسایی شد

پژمان عقدک در جمع اصحاب رسانه با اشاره به تعداد کل موارد ابتلای قطعی و مشکوک به کرونا از ابتدا تاکنون، اظهار داشت از ابتدای همه‌گیری ویروس کرونا تعداد یک میلیون و ۲۴۴ هزار و ۳۶۵ نفر موارد ابتلای قطعی و مشکوک به کرونا در استان اصفهان به جز شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل گزارش شده است.

وی افزود: در این بازه زمانی تعداد کل موارد ابتلای قطعی به کرونا در استان ۴۲۵ هزار ۸۷۷ نفر بوده که از این تعداد ۱۸۳ هزار و ۵۵۸ به همین علت بستری شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه ۱۲۳ هزار و ۶۶۱ بیمار کرونایی از ابتدای ورود ویروس منحوس کرونا بهبود یافتند، گفت: متاسفانه تا کنون ۱۷ هزار و ۳۲ نفر نیز نتوانستند در برابر این ویروس مقاومت کنند و فوت شدند.

وی ادامه داد: در ۲۴ ساعت گذشته ۲۱۱ مورد جدید کرونا در مراکز تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان شناسایی و ۱۰۹ نفر بیمار کرونایی نیز در این مراکز بستری شدند که حال ۱۰۲ نفر آن وخیم گزارش شده و در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند و ۶ خانواده هم داغدار مرگ عزیزان خود در اثر ابتلا به کرونا شدند.

عقدک تصریح کرد: در حال حاضر ۵۰۸ بیمار با تشخیص ابتلا به کرونا در مراکز تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بستری هستند و امیدواریم هر چه زودتر چرخه انتقال بیماری مسری کرونا قطع شود و هیچ بیمار بستری کرونایی نداشته باشیم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان با اشاره به ارزیابی طرح شهدای سلامت از موثر بودن طرح و به جا گذاشتن رکوردهای موثر در آن، اظهار داشت: اجرای موفق این طرح می‌تواند مدال افتخار دیگری برای استان شهید پرور و حماسه ساز اصفهان در دولت سیزدهم به ارمغان آورد.

 محمدرضا جان‌نثاری افزود: این روند الگویی موثر رویکردهای جهادی در سایر نقاط کشور با شعار دولت مردمی است و با توجه به فرمایش پر مفهوم حضرت علی (ع) «یدالله مع جماعه» نشان از تجربه ارزنده این رویکرد همگانی دارد و رویه‌ای نیکو برای تسری و گسترش در سایر امور عملیاتی برای دیگر استان‌هاست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به طرح «شهدای سلامت»، اظهار داشت:  رشد واکسیناسیون  قبل از اجرای طرح، روزانه زیر دو دهم درصد بود و با اجرای آن طی ۹ روز گذشته به ۴ درصد رسیده است.

شاهین شیرانی واکسیناسیون دانش آموزان را همچون واکسینه کردن مادران باردار بسیار پر اهمیت خواند و گفت: تمام تلاش ما بر این است که کمترین آمار مرگ و میر را در بین جمعیت دانش آموزان و مادران باردار داشته باشیم.

معاون فنی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز از مرگ ۱۵ مادر باردار در سال جاری که ۱۴ مورد آن بر اثر کرونا گزارش شده است، خبر داد و گفت: این در حالی است که بیشتر مرگ و میرهای به وقوع پیوسته  بین مادرانی بودند که اعتقادی به واکسیناسیون نداشتند.

مهرداد زینلیان با بیان اینکه همچنان خمینی‌شهر کمترین میزان واکسیناسیون را دارد و این در حالی که با اجرای طرح بالاترین رشد واکسیناسیون را داشته است، ادامه داد: روند افزایش واکسیناسیون در سطح استان اصفهان ۲.۷۳ دهم درصد  است.

معاون فنی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز به ۲۰ هزار دُز واکسیناسیون دانش آموزان در هشت روز از طرح اشاره کرد وگفت: به طور قطع بین یک تا ۲ درصد جامعه تحت هیچ شرایطی زیر بار واکسیناسیون نمی‌روند.

استان البرز/ ثبت ۲ مورد فوتی در ۲۴ ساعت گذشته

مهرداد بابایی در مورد آخرین وضعیت شیوع کرونا در استان البرز ، اظهار داشت: در ۲۴ ساعت گذشته  ۵۵ بیمار با علائم کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان البرز بستری شدند.

وی افزود: مجموع کل موارد بستری شامل قطعی، محتمل و مشکوک از ابتدای شیوع کرونا تا امروز در استان البرز ۷۸ هزار و ۹۶۹  نفر است.

سخنگوی ستاد کرونای استان البر با بیان اینکه در حال حاضر تعداد ۲۳۴ نفر شامل موارد قطعی، محتمل و مشکوک در مراکز درمانی بستری هستند، بیان کرد: از این تعداد، ابتلای ۷۱ نفر به بیماری کووید ۱۹، تا این تاریخ قطعی شده است.

بابایی با اشاره به اینکه شیوه نامه‌های بهداشتی برای شیوع کرونا باید با جدیت اجرایی شود، تصریح کرد: متاسفانه در ۲۴ ساعت گذشته ۲ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست داده‌اند و مجموع جان باختگان این بیماری در استان به ۶۴۴۶ نفر رسیده است.

وی با بیان اینکه تزریق واکسن در استان در حال انجام است ، گفت: خوشبختانه از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ۷۲ هزار و ۲۸۵ نفر از مراکز درمانی ترخیص شده‌اند.

استان اردبیل/ مشارکت مردمی در طرح واکسیناسیون ملی مناسب است

محمد جعفرزاده اظهار داشت: در قالب طرح ۱۰۰ روز عملکرد دولت در ۱۰۰ میلیون دز واکسن استان اردبیل به عنوان ۶ دانشگاه علوم پزشکی کشور معرفی و تجلیل شد.

وی خاطرنشان کرد: اقدامات خوبی در دولت سیزدهم در قالب واکسیناسیون عمومی انجام شده به طوری که انواع واکسن‌های علیه بیماری کرونا با تنوع خاص وارد کشور شده و استقبال مردم نیز در این مدت در طرح واکسیناسیون عمومی مطلوب و مناسب بوده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با قدردانی از همراهی خوب سپاه و بسیج و فرمانداران شهرستان‌ها در راه اندازی مراکز تجمیعی واکسیناسیون و ارائه خدمات به مردم در ماه‌های اخیر بیان کرد: ما در حال حاضر وضعیت مطلوب و پایداری را در کرونا در استان اردبیل شاهد هستیم ولی همچنان شرایط شکننده است.

جعفرزاده ضرورت رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را در جلوگیری از شیوع پیک جدید کرونا یادآور شد و افزود: در پیک هفته اخیر تعداد مراجعات از ۶۷۳ مورد به کمتر از ۵۳۸ کاهش یافته و تعداد بستری‌ها نیز از ۱۶۵ مورد به ۱۶۱ مورد تعدیل شده است.

وی تعداد فوتی‌های کرونا را در استان صفر اعلام کرد و گفت: تست‌های کرونای انجام شده در یک هفته اخیر با ۱۰ مورد کاهش به کمتر از ۲۷ مورد تست کرونا در سطح استان رسیده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در مورد آخرین وضعیت واکسیناسیون عمومی در اردبیل گفت: برای گروه‌های سنی ۱۲ سال به بالا تزریق واکسن در استان مورد تاکید و توجه قرار گرفته است به طوری که در دز اول ۸۸۷ هزار و ۹۱۹ نفر موفق به تزریق واکسن شدند که ۹۱ درصد جمعیت اردبیل را شامل می‌شود.

تغییر معیار رنگ‌بندی شهرها در هفته‌های آینده/ نگرانی از سویه جدید امیکرون در صورت عادی انگاری + قشه و نمودار


استان بوشهر/ تعداد بیماران مبتلا به کرونا به ۷۴ نفر رسید

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با بیان اینکه روز گذشته ۳۶ بیمار جدید در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بستری شدند گفت: تعداد بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بوشهر به ۷۴ نفر رسید.

سعید کشمیری، با بیان اینکه تاکنون بیش از ۸۲ درصد از جمعیت بالای ۱۲ سال نوبت اول واکسن کرونا دریافت کرده‌اند اظهار داشت: در مجموع به بیش از ۶۵ درصد جمعیت هدف استان بوشهر هر ۲ نوبت واکسن کرونا تزریق شده است.

دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر اضافه کرد: تاکنون به بیش از ۸ هزار نفر واکسن کرونا در نوبت سوم تزریق شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر آمار پایین بیماران کرونایی بستری در بیمارستان‌های استان را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: تعداد بستری‌ها که در مرداد ماه امسال به بیش از یک‌هزار نفر رسید اکنون به مهار بیماری کرونا به ۷۴ نفر کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه کرونا روز گذشته جان ۲ بوشهری را گرفت خاطر نشان کرد: ۲ نفر با سن ۵۸ و ۶۳ سال روز گذشته به سبب ابتلا به کرونا فوت کردند و جمع جان‌باختگان بیماران کرونایی استان بوشهر به ۲ هزار و ۲۷ نفر رسید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر از بستری ۳۶ بیمار جدید در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان خبر داد و گفت: تعداد بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بوشهر به ۷۴ نفر رسید.

کشمیری با اشاره به اینکه اکنون ۵ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند افزود: خوشبختانه روز گذشته ۳۴ بیمار بخش کرونایی با حال عمومی خوب از بیمارستان‌های استان بوشهر ترخیص شده‌اند، که از این تعداد ۹ نفر از آنها مثبت قطعی بوده‌اند.

وی تعداد مبتلایان به بیماری کرونا تاکنون ۸۹ هزار نفر دانست و بیان کرد: وضعیت بستری بیماران در بیمارستان‌های استان در پایین‌ترین سطح قرار دارد که از مردم درخواست می‌شود شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچنان مورد توجه قرار بگیرد تا از ورود به پیک بعدی جلوگیری شود.

استان خراسان جنوبی/ شماره کلی قربانیان کرونا به ۱۲۳۲ نفر رسید

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در استان اظهار داشت: روز گذشته از ۲۸۰ آزمایش تشخیص کرونا در استان ۶۴ بیمار و از ۶۱۵ تست سریع ۸۵ مورد مثبت جدید کرونا شناسایی شد.

غلامرضا شریف‌زاده افزود: از این تعداد ۶ مورد از بشرویه، ۴۸ مورد از بیرجند، ۳ مورد از خوسف، ۲ مورد از درمیان، ۱۱ مورد از زیرکوه، ۴ مورد از سرایان، یک مورد از سربیشه، ۲۶ مورد از طبس، ۱۶ مورد از فردوس و ۱۳ مورد از قاین و ۱۹ مورد از نهبندان، شناسایی شد. 

به گفته وی در حال حاضر ۲۱۰ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۷۵ نفر کرونا مثبتند و از این تعداد ۲۵ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال ۴ نفر نامساعد است.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در استان افزود: متاسفانه با ثبت یک مورد جدید فوت ناشی از کرونا در ۲۴ ساعت گذشته در استان، آمار جان باختگان این بیماری به هزار و ۲۳۲ نفر افزایش یافت. 

وی گفت: در ادامه عملیات واکسیناسیون کرونا تاکنون ۵۳۷ هزار و ۸۵۶ نفر واکسن دوز اول، ۴۵۱ هزار و ۲۲۵ نفر دوز دوم و ۴ هزار و ۳۳۹ نفر دوز سوم واکسن کرونا را دریافت کردند.

خراسان رضوی/ مراجعه روزانه ۱۰۰۰ نفر به مراکز منتخب کرونا  

 محمدحسن درخشان اظهارداشت: آمار مراجعان ومبتلایان به کرونا در مشهد و مناطق زیر پوشش به نسبت  بالاست و به دلیل شکننده بودن شرایط رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی شهروندان مورد تاکید است.

مدیر توسعه شبکه و ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: هم‌اکنون هشت درصد نتایج آزمایش‌های طبی از شهروندان مراجعه‌کننده با علائم مشکوک به ابتلا ویروس کرونا به این مراکز منتخب در مشهد مثبت است.

درخشان گفت: این رقم در دیگر شهرستان‌های زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خراسان رضوی ۶است. 

وی افزود: شتاب در عملیات واکسیناسیون عمومی علیه کرونا و تکمیل آن، استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی و پرهیز از دورهمی‌ها از اهمیت زیادی در پیشگیری از کرونا برخوردار است.

درخشان عنوان کرد: ۴۴ مرکز خدمات جامع سلامت منتخب در مناطق زیر پوشش این دانشگاه به بیماران مبتلا و مشکوک به کرونا خدمات ارائه می‌دهند که ۲۲ مرکز از این تعداد در مشهد فعال است.

وی اظهارداشت: چهار مرکز منتخب معاینه کرونا در مشهد بطور شبانه‌روزی به شهروندان بیمار و مشکوک به ابتلا ،خدمات ارائه می‌دهند.

استان خوزستان‌|موارد فوتی استان براثر کرونا به صفر رسید

فرهاد ابول نژادیان امروز چهارشنبه در نشست ستاد استانی مقابله با کرونا با اعلام آمادگی بیمارستان‌های خوزستان برای مقابله با پیک ششم کرونا در استان، اظهار داشت: با توجه به درگیری کشورهای همسایه ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس با پیک جدیدی از کرونا همراه با نوع جهش یافته آن موسوم به اومیکرون، برای مقابله با پیک جدید در استان، به بیمارستان‌های استان اعلام آماده باش، شده است.

وی افزود: خوشبختانه در طی سه روز گذشته موارد فوتی استان بر اثر کرونا به صفر رسیده است و این نتیجه بسیار خوبی از استقبال اکثریت از واکسن کرونا بود که اگر این موضوع نبود امروز علاوه شیوع پیک‌های مختلف و متوالی و انواع جهش یافته از ویروس کرونا، شاهد موارد فوتی بالایی در استان بودیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز تصریح کرد: در طی ۲۴ ساعت گذشته موارد بستری در بیمارستان‌های استان خوزستان کمتر از ۱۵۰ نفر بوده است که از این تعداد کمتر از ۲۰ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که این آمار در طی ۲۲ ماه گذشته بی‌سابقه بوده است.

ابول نژادیان در خصوص آخرین وضعیت رنگ‌بندی کرونایی شهرهای استان خوزستان، گفت: براساس آخرین وضعیت رنگ‌بندی کرونایی شهرهای استان خوزستان، همچنان ۳ شهر رامهرمز، دزفول و شوشتر در وضعیت زرد و بقیه شهرهای استان در وضعیت آبی قرار دارند.

وی همچنین در خصوص آخرین آمار تزریق واکسن در استان اذعان داشت: تاکنون بیش از ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار دوز واکسن در استان تزریق شده است که از این تعداد حدود ۶۰ درصد واکسن مرحله اول بوده، حدود ۴۸ درصد واکسن مرحله دوم بوده و کمتر از ۲ درصد نیز واکسن مرحله سوم بوده است.

استان سمنان/ ۹ بیمار جدید در مراکز درمانی بستری شدند

کامران قدس درباره آخرین آمار شیوع بیماری کرونا ویروس اظهار داشت: از ابتدای بروز و شیوع بیماری کرونا تاکنون ۴۹ هزار و ۳۶۱ مورد مثبت بیماری کرونا بر اساس معیارهای تشخیصی آزمایشگاهی PCR در مجموعه تحت دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان شناسایی شده اند.

وی تصریح کرد: در ۲۴ ساعت گذشته (از چهارم الی پنجم آذر ماه سال جاری) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۹ بیمار مثبت جدید مبتلا به کووید-۱۹ در شهرستان تابعه دانشگاه و در مراکز درمانی بستری شدند.

 سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان افزود: مجموع بیماران بستری شده در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه از ابتدای بروز و شیوع بیماری کرونا ویروس تاکنون به ده هزار و ۶۴۴ نفر رسیده است و سی و هشت هزار و ۷۱۷ بیمار نیز به صورت سرپایی شناسایی شدند.

قدس ادامه داد: خوشبختانه کل موارد بهبودی و ترخیص بیماران مبتلا به کووید۱۹ از ابتدای بروز و شیوع بیماری در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه به ۹ هزار و ۵۰۶ نفر رسید.

تغییر معیار رنگ‌بندی شهرها در هفته‌های آینده/ نگرانی از سویه جدید امیکرون در صورت عادی انگاری + قشه و نمودار

استان فارس/ شمار جان‌باختگان همچنان دو رقمی است

براساس آخرین وضعیت ثبت شده درباره شهرستان‌ها و استان‌های کشور استان فارس در وضعیت کم خطر قرار گرفته است. بر این اساس هیچ‌یک از شهرها و شهرستان‌های استان در وضعیت قرمز قرار ندارند.

بر اساس آخرین تغییرات نقشه تنها شهرستان ممسنی در وضعیت نارنجی قرار دارد و مابقی شهرستان‌های استان در حالت زرد و آبی هستند که در این میان شیراز به عنوان مرکز استان در وضعیت زرد است.

ثبات در این روند با رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی و تکمیل چرخه واکسیناسیون از موضوعات مورد تاکید متولیان بهداشت است. با این حال مسئولان دانشگاه علوم پزشکی شیراز از پیش‌بینی و آمادگی برای مقابله با موج ششم کرونا خبر داده و از شیوع سویه جدید کرونا در آفریقا ابراز نگرانی کرده‌اند. 

براساس آخرین اعلام دانشگاه علوم پزشکی شیراز از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون یک میلیون و ۵۰۰ هزار و ۷۱۴ تست تشخیصی مولکولی در آزمایشگاه‌های استان تهیه شده که با بررسی نمونه‌های انجام شده، ۴۴۱ هزار و ۱۵۱ بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است.

 همچنین از ابتدای آغاز طرح شهیدحاج قاسم سلیمانی تاکنون، ۲۵۴ هزار و ۲۳۲ مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد ۵۹ هزار و ۲۷۲ بیمار مثبت شناسایی شده است.

با اعلام بستری ۱۴۶ بیمار جدید طی ۲۴ ساعت گذشته، مجموع بیماران بستری مثبت و مشکوک دارای علائم در بیمارستان‌های استان به هزار و ۱۰۳ نفر رسیده که از این تعداد، ۱۳۹ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی در بخش‌های ICU، مراقبت‌های ویژه درمانی دریافت می‌کنند.

با اعلام جان باختن ۱۴ هم استانی دیگر در اثر این بیماری طی روز گذشته تاکنون مجموع جان باختگان ناشی از کووید ۱۹ از ابتدای شیوع بیماری تا کنون به هفت هزار و ۲۶۳ نفر رسیده است. 

استان قزوین/ نرخ ابتلا ۳۷ درصد کاهش یافت

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین از کاهش ۳۷ درصدی موارد قطعی ابتلای کرونایی روزانه در استان خبر داد و اظهار داشت: در شبانه‌روز اخیر ۳۹ مبتلای کرونایی جدید در آزمایشگاه‌های کووید استان قزوین شناسایی شدند که این آمار ۲۳ نفر از روز قبل کمتر است.

جلال رحمانی به کاهش ۱۱ درصدی نرخ روزانه بستری‌های کرونایی اشاره کرد و گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۴۷ بیمار کرونایی به دلیل علائم تنفسی حاد در بیمارستان‌های استان قزوین بستری شدند که این آمار نسبت به روز پیش ۶ نفر کمتر شده است.

وی اضافه کرد: همچنین آمار بیماران بدحال کرونایی هم ۱۰ درصد کاهش یافت و در حال حاضر فقط ۹ بیمار کرونایی با حال وخیم در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های استان قزوین با اتصال به دستگاه ونتیلاتور ادامه حیات می‌دهند که این آمار از روز گذشته یک نفر کمتر است.

رحمانی با اشاره به نصف شدن نرخ روزانه مرگ‌ومیر کرونایی ادامه داد: در ۲۴ ساعت اخیر فقط یک بیمار بدحال به خاطر شدت بالای بیماری و ضعف جسمانی شدید جان خود را از دست داد که این آمار در قیاس با روز پیش ۵۰ درصد یا یک نفر کاهش داشته است.

معاون دانشگاه علوم پزشکی قزوین در ادامه از افزایش ۲۸ درصدی نرخ بهبودیافتگان روزانه هم خبر داد و گفت: در شبانه‌روز گذشته ۵۵ بیمار کرونایی با علائم قطعی نقاهت از بیمارستان‌های استان قزوین مرخص شدند که این آمار در مقایسه با روز قبل ۱۲ تفر کاهش یافته است.

رحمانی ادامه داد: در نهایت هم آمار کل بستری‌های فعلی کرونایی استان قزوین با ۵.۵ درصد کاهش نسبت به روز گذشته به ۲۲۵ نفر رسید که این آمار ۱۳ نفر از روز گذشته کمتر شده است.

کاشان/ دومین روز بدون فوتی ثبت شد

کاشان همچنان در وضعیت نارنجی قرار دارد و این موضوع نشان از آن دارد که ویروس کرونا در منطقه کاشان همچنان جولان می‌دهد و خوشبختانه طی چند روز گذشته این ویروس منحوس در کاشان افت نسبی اما شکننده داشته است.

مهدی دلاوری، با بیان اینکه طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۷ بیمار جدید حاد تنفسی در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل بستری شدند، اظهار داشت: از این تعداد هشت بیمار در بیمارستان شهید بهشتی کاشان بستری شده و چهار بیمار نیز در بیمارستان سیدالشهداء و پنج بیمار نیز در بیمارستان ثامن شهرستان آران و بیدگل بستری شده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان با بیان اینکه بیماران بستری شده در کاشان حداقل ۴۰ و حداکثر ۹۰ سال سن دارند، افزود: در شهرستان آران و بیدگل نیز حداقل سن بیمار ۲۷ و حداکثر ۸۴ ساله به عنوان بیمار حاد تنفسی بستری شدند.

دلاوری با بیان اینکه تاکنون ۱۰۶ بیمار حاد تنفسی در دو مرکز درمانی شهید بهشتی کاشان و سیدالشهداء آران و بیدگل بستری هستند، ابراز داشت: از این تعداد ۶۵ بیمار در شهرستان کاشان و ۴۱ بیمار نیز در شهرستان آران و بیدگل بستری شدند و از تعداد کل بیماران ۱۲ بیمار به صورت موقت بستری هستند.

وی از بستری هشت بیمار حاد تنفسی در بخش مراقبت‌های ویژه در دو مرکز درمانی شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل بستری هستند، گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته خوشبختانه هیچ بیماری در دو شهرستان کاشان و آران و بیدگل بر اثر کرونا جان خود را از دست نداده است.

دلاوری با بیان اینکه تعداد موارد مثبت جدید کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در دو شهرستان کاشان و آران و بیدگل به ۲۰ مورد می‌رسد، تصریح کرد: تعداد مراجعان به کلینیک‌های حاد تنفسی دانشگاه علوم پزشکی کاشان طی ۲۴ ساعت گذشته تعداد ۲۲۰ بیمار به کلینیک حاد تنفسی مراجعه کرده و تاکنون شش هزار ۵۶۵ نفر نیز در بخش بستری موقت پذیرش شدند.

وی ضمن تأکید بر رعایت بیش از پیش پروتکل‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی تأکید کرد: از تمامی شهروندان درخواست داریم پروتکل‌های بهداشتی را بیش از پیش رعایت کنند.

استان کرمانشاه/ ۲۳۱ بیمار در مراکز درمانی بستری هستند

با گذشت حدود دو سال از شیوع کرونا این ویروس منحوس هنوز ناشناخته باقی مانده و حتی سویه‌های جدیدی از آن کشف می‌شود اما راهکارهایی برای مبارزه با آن در جهان اتخاذ شده که یکی از این راهکارهای مؤثر تزریق واکسن است.

اما در این میان گروه‌هایی با ایجاد واکسن هراسی و بیان اینکه تزریق واکسن در جلوگیری از مرگ و میر تأثیری ندارد با ایجاد جو روانی، موجب تردید در بین افراد جامعه می‌شوند.

از نظر کارشناسان این ادعاها از نظر علمی کاملاَ مردود است و این گروه‌های ضد واکسن وابسته به بخش‌هایی هستند که به دنبال فروش محصولات و تولیدات و نسخه‌های غیرعلمی خود و درآمدهای هنگفت هستند.

این در حلی است که فعالیت گروه‌های ضد واکسن با توجه به ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی جرم تلقی می‌شود.

کرونا در استان کرمانشاه همچنان قربانی می‌گیرد و در شبانه‌روز گذشته یک نفر بر اثر ابتلای قطعی به کرنا جان خود را از دست داده تا مجموع جانباختگان قطعی به ۲۸۹۶ نفر برسد.

در ۲۴ ساعت گذشته ۱۵ مورد بیمار مثبت بستری و ۳۷ مورد بیمار سرپایی شناسایی شده و همچنین در این مدت ۸۰ بیمار جدید بستری شده و ۷۸ مورد نیز از بیمارستان ترخیص شده‌اند.

اکنون ۲۳۱ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های استان بستری هستند و ۳۰ نفر نیز رمدسیویر دریافت می‌کنند و ۷۰ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که ۱۱ مورد حال وخیم دارند.

تغییر معیار رنگ‌بندی شهرها در هفته‌های آینده/ نگرانی از سویه جدید امیکرون در صورت عادی انگاری + قشه و نمودار

استان گیلان/ حال ۵۲ نفر از بیماران وخیم است

  به گفته سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان در حال حاضر ۲۳۸ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های استان بستری هستند به که ۵۸ نفر از این تعداد در شبانه‌روز گذشته به آمار مذکور افزوده شده‌اند. 

همچنین ۵۲ نفر از بیماران کرونایی به دلیل وخامت حالشان در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های گیلان بستری هستند البته در پی گسترش پوشش‌دهی واکسیناسیون شمار بیماران بستری شده در این بخش کاهش یافته است.

براساس آخرین اعلام رنگ‌بندی کرونایی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حال حاضر ۱۴ شهرستان استان گیلان در وضعیت آبی کرونایی و ۳ شهرستان دیگر در رنگ‌بندی زرد قرار دارند و هیچ کدام از شهرستان‌های استان قرمز یا نارنجی نیست.

اگرچه واکسیناسیون کرونا با سرعت خوبی در استان گیلان در حال انجام است اما هنوز حدود ۸ درصد از مردم استان نسبت به دریافت دز نخست واکسن اقدام نکرده‌اند و این در حالی است که ایمن‌سازی نسبی جامعه در گرو واکسیناسیون همه افراد است. 

همچنین ۱۰۰ درصد دانش‌آموزان در گیلان دز نخست واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند اما از این جامعه هدف ۲۰۰ هزار دانش‌آموز تاکنون نوبت دوم واکسن را دریافت نکردند و برای کاهش خطر ابتلاء به کرونا در مدارس باید هر چه زودتر دز دوم را تزریق کنند.

استان مرکزی/ ۷۵ بیمار جدید شناسایی شدند

سیدمحمد جمالیان، با اشاره به وضعیت استان در بحث کرونا در ۲۴ ساعت گذشته اظهار داشت:در ۲۴ ساعت گذشته ۷۵ بیمار جدید مبتلا به کرونا در سطح استان شناسایی شده‌اند.

وی افزود: ۱۷ نفر از بیماران جدید شناسایی شده در این استان برای پیگیری امور تخصصی درمانی در بیمارستان‌ها بستری شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک تصریح کرد: ۵۸ نفر از این بیماران جدید هم  خدمات درمانی سرپایی دریافت کرده و باید تا زمان منفی شدن جواب آزمایش و درمان نهایی در منزل قرنطینه باشند.

جمالیان بیان کرد: مجموع افراد مبتلا به کرونا در استان از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون به ۱۰۵ هزار و ۲۵۳ نفر رسیده است.

وی ادامه داد: در ۲۴ ساعت اخیر سه هم استانی دیگر هم جان خود را در اثر ابتلا به این ویروس از دست دادند که با احتساب آنها شمار فوتی‌های این بیماری در استان به ۲ هزار و ۹۶۹ نفر رسید.

استان یزد/ ۹۲ بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند

ابراهیم سلمانی در ارتباط با وضعیت کرونایی استان اظهار داشت: در حال حاضر، ۳۳۲ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های استان یزد بستری هستند.

وی با تاکید بر ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای قطع زنجیره شیوع کرونا ادامه داد: از این تعداد، ۹۲ نفر به دلیل وخامت حالشان در بخش مراقبت‌های ویژه حضور داشته و خدمات دریافت می‌کنند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی(ره) یزد افزود: در شبانه‌روز گذشته، ۷۲ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های استان یزد پذیرش شدند.

سلمانی با تاکید بر اینکه به هیچ عنوان نباید نسبت به رعایت پروتکل‌ها به ویژه استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی بی‌توجهی کرد تصریح کرد: همچنان رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و تزریق واکسن  اصلی‌ترین راه‌های مهار کووید ۱۹ است.

تغییر معیار رنگ‌بندی شهرها در هفته‌های آینده/ نگرانی از سویه جدید امیکرون در صورت عادی انگاری + قشه و نمودار

نظر شما