شناسهٔ خبر: 51132475 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ادیان نیوز | لینک خبر

مرخصی استحقاقی کارمندان اقلیت های دینی در مناسبت های آئینی

قوانین حمایتی از اقلیت های دینی در ایران؛

اقلیت های دینی در ایران برای آیین های مذهبی خود تعطیلات اختصاصی دارند. ضمن اینکه ایرانیانیان زردتشتی، کلیمی و مسیحی، تنها اقلیت های دینی شناخته شده اند که درحد

صاحب‌خبر -

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، اقلیت های مذهبی پیروان ادیان الهی (اقلیت های دینی) در ایران در مجموع از ۲۹ روز تعطیلات اختصاصی برای برگزاری آیین های ویژه خود برخوردارند.

بر اساس آمار رسمی، حدود ۲۵۰ هزار شهروند کلیمی، مسیحی و زردتشتی در کنار بیش از ۶۸ میلیون مسلمان در جمهوری اسلامی ایران زندگی می کنند.

طبق اصل سیزدهم قانون اساسی جمهوری اسلامی، “ایرانیانیان زردتشتی، کلیمی و مسیحی، تنها اقلیت های دینی شناخته شده اند که درحدود قانون در انجام مراسم دینی و قومی خود آزادند و در احوال شخصیه و تعلیمات دینی بر طبق آئین خود عمل می کنند”.

به پیروی از این قانون در سال ۱۳۶۶، نخست وزیری جمهوری اسلامی ایران در بخشنامه یی که همچنان لازم الاجراست، همه وزارتخانه ها،سازمان ها، موسسات دولتی و وابسته به دولت و نهادهای انقلاب اسلامی را موظف به اعطای مرخصی استحقاقی به کارکنان اقلیت های مذهبی، سربازان و دانش آموزان آن ها برای اعیاد مذهبی شان کرد.

پیروان اقلیت های دینی ایران

قانون حمایتی از مسیحیان ارامنه
“اقلیت مسیحیان ارامنه” با داشتن دو نماینده در مجلس شورای اسلامی و یکصد هزار نفر جمعیت، بیشترین تعداد اقلیت دینی در کشور ما محسوب می شوند. آنان در طول سال از هفت روز تعطیل برای برگزاری اعیاد و دیگر مراسم دینی و قومی خود برخوردارند. ارامنه همزمان با دیگر مسیحیان جهان از تعطیلات ویژه آغاز سال نو میلادی به مدت دو روز بهره مندند. “میلاد و غسل تعمید حضرت عیسی مسیح (ع)”، “روز وارطان مقدس”، “یادبود شهدای ارامنه“، عید طاطائوس مقدس و “روز مسروپ مقدس” از دیگر تعطیلات اختصاصی و به رسمیت شناخته شده آنان است. این هموطنان که تعطیلات شان براساس تقویم مسیحیان ارتدکس تنظیم شده است، در دیگر مناسبت ها از جمله “عید آب پاشان” با سهولت به برگزاری مراسم مخصوص خود می پردازند.

قانون حمایتی از کلیمیان
در این میان “کلیمیان” از دیگر هموطنان اقلیت دینی نسبت به دیگر اقلیت های دینی از بیشترین تعطیلات رسمی برای انجام فرائض دینی و قومی خود برخوردارند.

این اقلیت با داشتن یک نماینده در مجلس شورای اسلامی و ۲۰ هزار شهروند از ۱۴ روز تعطیل اختصاصی در کنار تعطیلات آخر هفته (شنبه ) برخوردار هستند.

آنان در آغاز سال نو عبری که شب اول ماه “تشری “است، دو روز تعطیل رسمی دارند. کلیمیان ایران در ” عید پسح ” که به مناسبت روز خروج قوم بنی اسرائیل از مصر و معجزه الهی شکاف دریاست، چهار روز از این عید هشت روزه را تعطیل می باشند.

کلیمیان در روز” نزول تورات “(یک روز)،”روزه بزرک کیپور” (یک روز)،” عید سایه بانها” (چهار روز)، “جشن تورات” (یک روز) و “جشن پوریم” (یک روز) تعطیلی دارند.

قانون حمایتی از زرتشتیان
همچنین “زردتشتیان” با جمعیت بالغ بر ۳۵ هزار نفر مانند دیگر اقلیتهای دینی در مجلس شورای اسلامی دارای یک کرسی هستند. آنان نیز در روزهای ششم فروردین (زادروز اشو زرتشت)، ۱۹ فروردین (جشن فروردین گاه )، ۱۰ مهر (جشن مهرگان )، پنجم دی (درگذشت اشو زرتشت ) و ۱۰ بهمن ( جشن سده ) از تعطیلات اختصاصی رسمی برخوردارند. دانش آموزان، دانشجویان و سربازان اقلیت های دینی از این تعطیلات بهره مند هستند و غیبت شان مجاز است.

قوانین حمایتی از اقلیت های دینی در ایران

به طورکلی در اصول ۱۴، ۲۶ و ۶۴ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، در زمینه برقرای اخلاق حسنه، عدالت و فضای باز برای انجام فعالیت های دینی و فرهنگی و سیاسی و داشتن یک نماینده برای اقلیت های مذهبی تاکید شده است. این در حالی است که در سال ۸۳ به دستور “مقام معظم رهبری”، دیه اقلیت های دینی با مسلمانان برابر شد.

بخش نامه های لازم الااجرای اقلیت های دینی

بخشنامه شماره ۲۰۳۰۲/۲۸۵۱۸ مورخ ۳۰/۵/۱۳۷۸ سازمان امور اداری و استخدامی کشور راجع به اعطای مرخصی به اقلیت های مذهبی در اعیاد دینی آنان اشاره دارد که با هم به مرور آن می پردازیم؛

پیرو بخشنامه‌های شماره ۹۹۴۱۶ مورخ ۳/۱۰/۱۳۶۶، شماره ۱۰۶۳۲ مورخ ۲۹/۱/۱۳۶۹ و شماره ۱۰۰۴۶ مورخ‌۵/۷/۱۳۷۲ و نظر به تأکید بر حقوق ایرانیان زرتشتی‌، کلیمی‌، و مسیحی در اصل سیزدهم قانون اساسی جمهوری اسلامی‌ایران در خصوص انجام مراسم دینی طبق آیین‌نامه مربوط و با عنایت به احترام دولت و ملت اسلامی ایران نسبت به اعیادمذهبی و مناسبتهای قومی پیروان ادیان و مذاهب مختلف‌،مقتضی است کلیه وزارتخانه‌ها،مؤسسات و شرکتهای دولتی ونهادهای انقلاب اسلامی در خصوص اعطای مرخصی استحقاقی به کارکنان اقلیتهای دینی در ایام اعیاد مذهبی و مناسبتهای‌ویژه‌، به شرح تکمیلی پیوست همکاری لازم مبذول دارند.
فهرست اعیاد مذهبی و مناسبت های قومی اقلیت های زرتشتی، کلیمی و مسیحی‌؛

الف ـ اعیاد مذهبی و مناسبتهای ویژه اقلیت زرتشتی‌
۱ ـ تولد زرتشت پیامبر(زادروز اشو زرتشت‌)
۲ ـ روز بزرگداشت شهدا و درگذشتگان‌
۳ ـ جشن مهرگان‌
۴ ـ درگذشت زرتشت پیامبر(درگذشت اشو زرتشت‌)
۵ ـ جشن سده‌

ب ـ اعیاد مذهبی و مناسبتهای ویژه اقلیت کلیمی‌
۱ ـ پسح عید فطیر
۲ ـ شاو و عوت‌(نزول تورات‌)
۳ ـ روش هشانا(اول سال نو)
۴ ـ کیپور(روزه بزرگ‌)
۵ ـ سوکرت‌(عید سایبانها)
۶ ـ پوریم‌

ج ـ اعیاد مذهبی و مناسبتهای ویژه مسیحیان آشوری‌
۱ ـ عید میلاد مسیح (ع‌)
۲ ـ سال نو میلادی‌
۳ ـ عید تعمید حضرت مسیح‌(ع‌)
۴ ـ روزه نینوا
۵ ـ عید اوشانا
۶ ـ عید پاک‌
۷ ـ عید عروج مسیح‌(ع‌)
۸ ـ عید نیطیکاست‌

د ـ اعیاد مذهبی و مناسبتهای ویژه مسیحیان ارمنی کاتولیک‌
۱ ـ عید میلاد مسیح‌(ع‌)
۲ ـ عید سال نو میلادی‌
۳ ـ عید تعمید مسیح‌(ع‌)
۴ ـ عید رهبران مذهبی ارامنه
۵ ـ عید شهدای وارطاناش‌
۶ ـ عید پاک‌
۷ ـ روز شهدای ارمنی‌

هـ ـ اعیاد مذهبی و مناسبتهای ویژه مسیحیان ارمنی گریگوری‌
۱ ـ روز مسروب مقدس‌
۲ ـ سال نو مسیحی‌
۳ ـ تولد و غسل تعمید مسیح‌(ع‌)
۴ ـ روز وارطان مقدس‌
۵ ـ عید پاک‌
۶ ـ روز شهدای ارمنی‌

نظر شما