شناسهٔ خبر: 51132335 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

تامین مالی ساخت یک میلیون مسکن چگونه انجام می‌شود؟

عضو هیأت مدیره بانک مسکن با بیان اینکه ظرفیت فنی و مهندسی کشور اجازه ساخت یک میلیون مسکن را می‌دهد، گفت: برای ساخت یک میلیون واحد مسکن در سال نیاز به منابع۳۵۰هزار میلیارد تومانی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش بازار، محسن فاضلیان عضو هیأت مدیره بانک مسکن  اظهار داشت: تاکنون از محل تسهیلات مسکن در قالب فروش اقساطی برای مسکن مهر ۲ میلیون و ۱۴۰ هزار و ۳۴۹ واحد تعیین تکلیف شده و در سال جاری تا امروز برای بیش از ۳۴ هزار و ۹۱ واحد مسکن مهر دفترچه ارائه شده است.

وی افزود، آنچه از مسکن مهر مانده ۲۲۶ هزار و ۵۳۶ واحد است که باید تکمیل و ارائه شود. از سال ۸۴ خط اعتباری ۵۰۰ هزار میلیارد ریالی توسط بانک مرکزی برای مسکن مهر اختصاص یافت، در حال حاضر مسکن مهر باقیمانده در برخی‌ مناطق ۳۰ درصد و در برخی مناطق دیگر ۳۰ تا ۷۰ درصد پیشرفت داشته و آنهایی که بالای ۷۰ درصد پیشرفت داشته‌اند، در اولویت قرار دارند.

 فاضلیان در مورد طرح اقدام ملی مسکن افزود: تا امروز ۲۵۹ هزار و ۴۳۸ واحد مسکن اقدام ملی ثبت‌نام شده و ۱۰۵ هزار میلیارد ریال پول متقاضیان واریز شده است، در کنار این طرح جهش تولید مسکن هم دنبال می‌شود.

عضو هیأت مدیره بانک مسکن در مورد سهم زمین از هزینه مسکن گفت: در شهرهای بزرگ بین ۵۰ تا ۷۰ درصد، شهرهای متوسط بین ۳۰ تا ۵۰ درصد و در شهرهای کوچک زیر ۳۰ درصد از هزینه مسکن مربوط به زمین است. تقاضای انباشته برای مسکن در کشور ۵ میلیون واحد است و هر سال به اندازه تعداد ازدواج‌ها و تشکیل خانواده‌ها به این تقاضا اضافه می‌شود، جمعیت کشور ۸۶ میلیون نفر است که ۲۵ تا ۲۷ میلیون مسکن در کشور وجود دارد. بین ۵ تا ۶ میلیون نفر مستأجر هستند.

وی افزود: برای ساخت یک میلیون مسکن در سال که متراژ متوسط ۷۰ تا ۸۰ متر است در مجموع ۸۰ میلیون متر مربع مسکن باید احداث شود و اگر هزینه هر متر مربع مسکن ۵ میلیون تومان باشد در مجموع ۳۵۰ هزار میلیارد تومان مورد نیاز است و این همان عددی است که به اندازه ۳۶۰ هزار میلیارد تومان برای جهش مسکن در نظر گرفته شده است.

عضو هیأت مدیره بانک مسکن گفت، با توجه به اینکه عدد نقدینگی در کشور بیش از ۴۲۰۰ هزار میلیارد تومان است عدد ۳۶۰ هزار میلیارد تومان برای احداث مسکن که طی ۲ تا ۳ سال هزینه می‌شود حدود ۷ تا ۱۰ درصد خواهد بود که نمی‌تواند در ایجاد تورم اثرگذار باشد.

نظر شما