شناسهٔ خبر: 51131561 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

وزیر ارشاد در مراسم اختتامیه جشنواره شهید اندرزگو:

جهت‌گیری کلان ما حمایت از تولیدات تراز انقلاب است

آئین پایانی دومین دوره جایزه ادبی شهید سیدعلی اندرزگو با حضور محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مجموعه فرهنگی سرچشمه تهران برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش جام جم آنلاین، در این مراسم علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزیر ارشاد، جمعی از فعالان ادبی و فرهنگی کشور و خانواده شهید اندرزگو حضور داشتند.

در این مراسم در حضور وزیر ارشاد از یک عمر فعالیت ادبی منصور انوری نویسنده طولانی‌ترین رمان ایران با عنوان «جاده جنگ» تجلیل به عمل آمد.

محسن پرویز، دبیر علمی جایزه جشنواره شهید سیدعلی اندرزگو، در مراسم دومین دوره جایزه ادبی «شهید سیدعلی اندرزگو» گفت: «تاسیس جشنواره شهید سیدعلی اندرزگو به این دلیل بود که با جریان‌های پنهان و آشکار موجود برای تطهیرسازی دوران پهلوی، مقابله شود. فراتر رفتن از حد و حدود کتاب در زمان فعلی ضروری است. به دلیل فراگیری فضای مجازی برای شناساندن ایام گذشته به نوجوانان که آن دوران را ندیده اند؛ میبایست کار‌های عمیق و اصولی و درستی برای واقع نمایی چهره ایران پیش و پس از انقلاب، انجام گیرد.»

پرویز ضمن تشکر از وزیر ارشاد و خانواده شهید اندرزگو و حضار، ادامه داد: «در دوران پهلوی ریل گذاری کشور به گونه‌ای بود که هرگز به خودکفایی و استقلال نرسیم و همواره مصرف کننده باشیم؛ بنابراین بازگو کردن واقعیات و آنچه پیش از انقلاب گذشته است الزامی است.»

محسن پرویز،در ارتباط با بخش‌های مختلف جشنواره گفت: «بیش از ۳۰۰ عنوان کتاب به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که به نسبت کل کتاب‌های به چاپ رسیده این دوران، عدد و رقم قابل توجهی نیست. آثار شرکت کننده در جشنواره سیدعلی اندرزگو در سه حوزه:بخش رمان و داستان بلند بزرگسال، داستان نوجوان و روایت تاریخی هستند. آثار ارسالی پس از پالایش و بررسی توسط هیئت داوران،۵ اثر در حوزه رمان و داستان بلند بزرگسال، ۵ اثر در حوزه داستان نوجوان و ۳ اثر در حوزه روایت تاریخی برگزیده شدند.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به فرآیند تصمیم گیری برای برگزاری جشنواره شهید اندرزگو گفت: پنج سال پیش و به دنبال تلاش هایی که برای تطهیر پهلوی و ارائه روایت‌های نادرست در شبکه‌های مختلف، نشست هایی برگزار شد تا درباره ارائه روایت های درست در زمانی که فضای عمومی جامعه به شدت در معرض روایت‌های غلط قرار گرفته بود، تصمیم گیری شود.

 محمد مهدی اسماعیلی با بیان اینکه به واسطه نام و مجاهدت‌های خستگی‌ناپذیر شهید والامقام شهید اندرزگو، این جشنواره در مسیر درست پیش رفته است، گفت: بنای اصلی ما در وزارت ارشاد هم بر تولید کمی و کیفی مؤثر در حوزه‌های مؤثر است. وجه کار ما ایجابی و دامن زدن به تولیدات مؤثر است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه بنا داریم با رعایت اصل آزادی بیان و قلم فضا را برای تولیدات باکیفیت در تراز هنر انقلاب اسلامی فراهم کنیم، گفت: در عین حال که معتقد به آزاداندیشی و ایجاد فضای اطمینان برای تولیدات گوناگون هستیم جهت‌گیری کلان ما هم حمایت از تولیدات در تراز انقلاب است.

در پایان این مراسم، برگزیدگان بخش‌های مختلف جایزه ادبی شهید سید علی اندرزگو معرفی و تقدیر شدند.

در بخش روایت تاریخ و تاریخ‌شفاهی، کتاب «رضانام تا رضاخان»، نوشته هدایت الله بهبودی از انتشارات مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی و در بخش کودک و نوجوان، کتاب های « تونل سوم»، نوشته فاطمه الیاسی از انتشارات شهید کاظمی و « رد انگشت‌های اصلی»، نوشته حسین قربان‌زاده از انتشارات سوره مهر برگزیده شدند.

در بخش داستان و رمان بزرگسال، هیأت داوران کتاب های « تشریف»، نوشته علی‌اصغر عزتی‌پاک از انتشارات شهرستان ادب  و « ماتی‌خان»، نوشته عبدالرحمن اونق از انتشارات سوره مهر به عنوان برگزیده معرفی کرد.  

همچنین در بخش ویرایش کتاب،  نرجس توکلی، فاطمه مرادی و ندا ابن‌علی برای ویراستاری کتاب های «روز آزادی زن»، «سلفی با خرابکار» و «تشریف» برگزیده شدند.

نظر شما