شناسهٔ خبر: 51130439 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنو | لینک خبر

وظیفه پلیس این نیست که از تجمع جلوگیری کند

احمد مازنی، نماینده مردم تهران در مجلس دهم در گفتگو با خبرنگار سایت خبری مدارا در مورد اعتراضات مردم در چند روز گذشته گفت: «اعتراضات و تجمعات را باید بر اساس اصل ۲۷ قانون اساسی تحلیل کنیم.

صاحب‌خبر -

وظیفه پلیس این نیست که از تجمع جلوگیری کند

روزنو :احمد مازنی گفت: وظیفه پلیس این نیست که از تجمع جلوگیری کند وظیفه پلیس این است که امنیت تجمع را تامین کند. مردم باید درخواست‌های خود را مطرح کنند و مسوولان ذی‌ربط هم یا در میان مردم حاضر شوند یا نمایندگان‌شان را به جمع مردم بفرستند و خواست مردم را بشنوند. به نظر می‌رسد در قیاس با تجمعات گذشته مردم مدنی‌تر رفتار کردند.

احمد مازنی، نماینده مردم تهران در مجلس دهم در گفتگو با خبرنگار سایت خبری مدارا در مورد اعتراضات مردم در چند روز گذشته گفت: «اعتراضات و تجمعات را باید بر اساس اصل ۲۷ قانون اساسی تحلیل کنیم. بر اساس این اصل همه مردم، گروه‌ها و صنوف مجاز هستند تجمع و راهپیمایی داشته‌باشند. تنها ۲ شرط در قانون اساسی آمده که باید رعایت شود؛ یکی اعتراضات مخل مبانی اسلام نباشد و دوم این که مسلحانه نباشد. از سال‌های ابتدایی پس از انقلاب به دلیل بروز جنگ تحمیلی و اقدامات تروریستی که در داخل کشور انجام شده و همچنین اقدامات تاسیسی و سامان‌دهی سال‌های پس از انقلاب شاید خیلی اشکال نداشته که اجرای اصل ۲۷ قانون اساسی به تعویق بیفتد اما این امر بعد از ۴ دهه باید اجرایی شود و باید تدبیری اندیشیده شود که مردم با خیال راحت وارد عرصه تجمعات و اعتراضات شوند.»

او ادامه داد: «تبعا هر تجمعی که صورت بگیرد از جمله تجمع مردم و کشاورزان اصفهان از جانب صنوف و گروه‌های مختلف مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. بعضی حمایت می‌کنند و بعضی نقد. این هم حقی ست که باید برای همه قائل بود و علی‌القاعده هم نباید همه تعریف و حمایت کنند یا همه نقد کنند. باید همه نظرات آزادانه بیان شود.یکی از نظراتی که از سوی ناظران عمومی و کسانی که در عرصه رسانه هستند یا حتی مردم مطرح شد، بحث حضور روحانیون در این تجمعات بود. اولا تجمع صنفی و مربوط به کشاورزان بوده‌است. کشاورزان هم از مردم خواستند اگر مایل هستند به آنها بپیوندند و در ادامه جمعی از اقشار مختلف مردم حضور داشتند و شاید از روحانیون هم در این تجمعات حضور به هم رساندند.»

روحانیونی که مسوولیت دارند فقط وظیفه مذهبی ندارند

این نماینده سابق مجلس افزود: «ما نباید نقش تاریخی روحانیت را نازل ببینیم. نباید نقش روحانیت را بر اساس حضورشان در یک تجمع صنفی بررسی و تحلیل کرد. کما این که در مورد وکلا، دانشگاهیان، فرهنگیان و ... همین مساله مطرح می‌شود. مثلا چرا کشاورزان تجمع داشتند، وکلای دادگستری نیامدند. این موضوع حاشیه‌ای ست. اما به دلیل جایگاه روحانیت در نظام اعتقادی و سیاسی ما انتظاراتی که از این قشر وجود دارد از سایر اقشار متفاوت است. همین طور انتظارات نسبت به دوره‌های دیگر نیز متفاوت شده‌است. الان وقتی از «روحانی» صحبت می‌کنند، تبعا از رهبری نظام تا نمایندگان ولی فقیه، ‌ائمه جمعه و جماعات، برخی مجلسی‌ها، در قوه قضاییه، رییس‌جمهوری که در اغلب دوره‌ها شخصی روحانی بوده‌است و ... را شامل می‌شود. بنابراین اگر روحانی در نقش طلبگی خود از مردم درخواست کند که نماز باران بخوانند این مقبول است اما وقتی روحانیونی تریبون یا مسوولیتی در اختیار دارند که باید مطالبات مردم را به صورت عینی پاسخ دهد، ماجرا فرق دارد. همه روحانیون حتی در جایگاه رهبری،‌ رییس‌جمهوری حتی در جایگاه امام جمعه که امروزه فقط وظیفه مذهبی ندارد و به نوعی نمایندگی از رهبری نظام دارند و سیاست‌های متمرکزی که از شورای عالی سیاست‌گذاری ائمه جمعه ابلاغ می‌شود را مطرح می‌کند؛ باید به نحوی مساله را تبیین کند که برای مردم قابل قبول باشد.»

این که گفته شود به جای تجمع، نماز باران بخوانید، قابل پذیرش نیست

مازنی با اشاره به اعتراضات اخیر و درخواست برخی برای خواندن نماز باران گفت: «بنابراین اگر یک روحانی بگوید عملکرد ما یا بی‌عملی ما باعث شده که سیل بیاید بلافاصله باید توضیح دهد که هم می‌تواند یک سری معصیت‌ها باشد و هم ناشی از این باشد که اصول علمی و درست را در سدسازی رعایت نکرده‌ایم. در واقع یک روحانی باید همه وجوه را مطرح کند به طوری که برای همه مردم به خصوص نسل جوان امروز قابل قبول باشد. اما این که گفته شود به جای تجمع، نماز باران بخوانید، مطلوب و قابل پذیرش نیست. از این جهت کسانی که انتقاد می‌کنند حق دارند و آقایانی که تریبون در اختیار دارد و معمم هستند باید متوجه ادبیات گفتمانی خودشان در مورد اعتراضات مردم باشند.»

*تجمع اصفهان یکی از مدنی‌ترین و زیباترین تجمعات اعتراضی بود

نماینده اصلاح‌طلب مجلس دهم در مورد برخوردهای خشونت‌آمیز با معترضان هم گفت: «هر گونه حرکتی که موجب رنجش و ناامیدی مردم باشد از سوی هر کسی و در هر سطحی قابل دفاع نیست. ما ۴۰ سال در اجرای اصل ۲۷ قانون اساسی تاخیر کردیم. در مجلس دهم خیلی تلاش کردیم که برای این اصل قانون اجرایی به تصویب برسانیم که متاسفانه همکاری نشد. الان مردم می‌خواهند مشکلات و مطالبات‌شان را مطرح کنند. باید اجازه داد این تجمعات برگزار شود اگر مخل مبانی اسلام بود، اگر مسلحانه بود، بعد برخورد شود. این که جمعی تجمع کنند و با تجمع برخورد می‌کنند به احتمال این که عناصر نفوذی بخواهند وارد تجمع شده و اقدامات مخل امنیت ملی و اسلام انجام دهند،‌شایسته نیست. اما اگر در مورد تجمع اصفهان بخواهم صحبت کنم،‌ فکر می‌کنم یکی از مدنی‌ترین و زیباترین شکل تجمعات را در اصفهان دیدیم. به نظر می‌رسد که اگر مقداری مسوولان و دست اندرکاران صبوری کنند و مراقب نفوذ عناصر بر هم زنندگان تجمع باشند، اقدام بهتری ست. وظیفه پلیس این نیست که از تجمع جلوگیری کند وظیفه پلیس این است که امنیت تجمع را تامین کند. مردم باید درخواست‌های خود را مطرح کنند و مسوولان ذی‌ربط هم یا در میان مردم حاضر شوند یا نمایندگان‌شان را به جمع مردم بفرستند و خواست مردم را بشنوند. به نظر می‌رسد در قیاس با تجمعات گذشته مردم مدنی‌تر رفتار کردند.»

نظر شما