شناسهٔ خبر: 51130204 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

توپ طلای هفتم مسی جنجالی‌ترین جایزه سال‌های اخیر دنیای فوتبال بود

دزدی بزرگ فرانس‌فوتبال

تا همین چند سال پیش وقتی جوایز مهم دنیای فوتبال همچون توپ طلا یا مرد سال فیفا به دو ستاره اصلی این سال‌ها یعنی مسی و رونالدو می‌رسید، بعضی از هواداران این دو ستاره می‌گفتند باید از بودن آنها و زیبایی که به فوتبال داده‌اند، لذت برد.

صاحب‌خبر -

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روزنامه جام جم ، در همان روزها این انتقاد وارد بود که حضور این دو بازیکن و تمرکز فراوان رسانه‌ای روی آنها موجب نادیده گرفتن تعداد زیادی از دیگر ستاره‌ها شده است. وسلی اسنایدر، فرانک ریبری، ژاوی و اینیستا تعدادی از همین ستاره‌ها بودند. با اتفاقاتی که دوشنبه شب و در مراسم توپ طلای ۲۰۲۱ مجله فرانس فوتبال افتاد، حالا می‌توان با قطعیت گفت که گرچه عمر فوتبالی این دو ستاره بسیار کمرنگ شده است اما رسانه‌ها هنوز بی خیال آنها نشده‌اند.

وقتی دیدیه دروگبا به عنوان مجری مراسم دوشنبه شب، نام لیونل مسی را به عنوان برنده توپ طلای ۲۰۲۱ اعلام کرد، بیشترین واکنشی که در بین هواداران فوتبال دیده می‌شد، یک سوال کوتاه بود: مسی چه کاری کرد که روبرت لواندوفسکی آن را انجام نداده بود؟

مسی و لوا در یک سال متفاوت

مسی به غیر از امسال در سال‌های ۲۰۰۹، ۲۰۱۰، ۲۰۱۱، ۲۰۱۲، ۲۰۱۵ و ۲۰۱۹ نیز شش بار برنده توپ طلا شده بود. در تمام آن سال‌ها، عملکرد مسی،جواب خیلی از منتقدانش را داده بود. در سال ۲۰۰۹ با بارسا سه‌گانه را کسب کرد، سال بعد با تیمش رکورد امتیازی لالیگا را شکست، در ۲۰۱۱ بار دیگر لیگ قهرمانان را به دست آورد، در سال میلادی ۲۰۱۲ رکورد فوق‌العاده ۹۱ گل را به ثبت رساند که ۷۹گلش برای بارسا بود. در سال ۲۰۱۵ دوباره با بارسا سه‌گانه را کسب کرد و در سال ۲۰۱۹ نیز قهرمانی با تیم محبوبش در لالیگا دلیل توپ طلای ششم بود.
اما تنها افتخاری که مسی در سال ۲۰۲۱ به دست آورده، قهرمانی با آرژانتین در بازی‌های کوپا آمه‌ریکا بود. در زمینه باشگاهی، او سال تلخی را در بارسا سپری کرد و بعد از پایان فصل گذشته در رده سوم، به پاری‌سن ژرمن پیوست. در باشگاه فرانسوی نیز او روزهای خوبی را تجربه نکرده است. به عنوان مثال، اولین گل او برای PSG در لوشامپیونه همین چند روز پیش زده شد.
در نقطه مقابل او بازیکنی همچون روبرت لواندوفسکی قرار داشت که طی دو سال اخیر به تمام افتخارات فردی و باشگاهی رسیده بود. روبرت لواندوفسکی در کل رقابت‌های باشگاهی سال ۲۰۲۱ در مجموع ۴۸ گل به ثمر رسانده است. او تقریبا ۱۵گل بیشتر از هر بازیکن دیگری در پنج لیگ بزرگ اروپا زده است. او فصل پیش با بایرن برای هفتمین فصل پیاپی به قهرمانی در بوندس‌لیگا رسید. او همچنین از رکورد افسانه‌ای ۴۱ گل زده گرد مولر در طول یک فصل گذشت. او عنوان بهترین گلزن فصل گذشته لیگ قهرمانان را نیز به دست آورد. با این حال، تنها واکنش فرانس فوتبال به این افتخارات، ابداع جایزه جدیدی به نام بهترین مهاجم سال و اعطای آن به لواندوفسکی بود. بنا به گفته خود مسؤولان این نشریه، این جایزه به مهاجمی داده می‌شود که بیشترین گل و پاس گل را در یک سال ثبت کرده است.   

اعتراضات بی‌سابقه

این نحوه جایزه دادن موجب شد بر خلاف سال‌های گذشته، اعتراضات زیادی به این مساله صورت گیرد. اولیور کان مدیرورزشی باشگاه بایرن جزو اولین نفراتی بود که به انتخاب مسی معترض بود. او در این باره گفت: «به لیونل مسی تبریک می‌گویم اما روبرت لواندوفسکی شایستگی این را داشت که علاوه بر جایزه بهترین مهاجم سال، توپ طلا را هم دریافت کند چون سال‌هاست که هر روز نمایش درخشانی را از خود ارائه کرده است.» لوتار ماتئوس ستاره سال‌های دور تیم‌ملی آلمان که خود در سال ۱۹۹۰ این جایزه را تصاحب کرد، می‌گوید از برنده شدن مسی شوکه شده است. ماتئوس گفت: «من دیگر چیزی نمی‌فهمم. با تمام احترامی که برای مسی و سایر بازیکنان بزرگی که نامشان در لیست بود قائل هستم، هیچ کسی به اندازه لواندوفسکی لیاقت بردن این عنوان را نداشت. »
باشگاه بایرن مونیخ هم در واکنش به انتخاب مسی، از بازیکن خودش تجلیل کرد و نوشت: «از نظر ما، شما هنوز بهترین هستید لواندوفسکی. به لیونل مسی تبریک می‌گوییم.»
 تونی کروس، هافبک آلمانی رئال مادرید هم به صف منتقدان پیوست و در این باره گفت: «بدون شک اهدای این جایزه از روی شایستگی نبود. شکی وجود ندارد که مسی در کنار کریستیانو بهترین بازیکنان یک دهه اخیر بوده‌اند اما امسال بازیکنان دیگری بودند که باید جلوتر از آنها قرار می‌گرفتند. »
در این میان، عجیب‌ترین اعتراض را ایکر کاسیاس، دروازه‌بان سابق رئال و تیم‌ملی اسپانیا داشت. اسطوره مادریدی‌ها در توئیتر خود نوشت: «باور داشتن به این جایزه برای من سخت‌تر از همیشه شده است. مسی از نظر من یکی از پنج بازیکن برتر تاریخ فوتبال است اما شما باید بتوانید تعیین کنید که چه بازیکنی پس از گذشت یک فصل فوتبالی بهترین بوده و درخشان‌ترین نمایش را داشته است. این کار چندان سخت نیست. »
برخی از رسانه‌ها هم به این مساله واکنش نشان دادند. در همین رابطه، روزنامه بیلد معروف‌ترین روزنامه آلمانی انتخاب مسی و ربودن جایزه لواندوفسکی را یک رسوایی بزرگ نامید.  خبرنگار بلیچر ریپورت هم انتخاب مسی را یک شرمساری واقعی معرفی کرد. 
حسین خلیلی - گروه ورزش / روزنامه جام جم

نظر شما