شناسهٔ خبر: 51129962 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

هشدار یونسکو درباره بحران یادگیری دانش‌آموزان در آمریکای لاتین

تهران - ایرنا - بر اساس جدیدترین مطالعه منطقه ای سازمان یونسکو، آمریکای لاتین و کارائیب در حالی با یک بحران آموزشی دست‌وپنجه نرم می‌کند که دانش‌آموزان این منطقه از سال ۲۰۱۳ میلادی با مشکل یادگیری مواجه هستند و به حداقل مهارت‌های پایه ای در خواندن و ریاضیات نیز دست نیافته اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری افه، گزارش جدید سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) بر اساس داده‌های ۱۶ کشور منطقه آمریکای لاتین و کارائیب ارائه شده است؛ آرژانتین، برزیل، کلمبیا، کوبا، کاستاریکا، اکوادور، السالوادور، گواتمالا، هندوراس، مکزیک، نیکاراگوئه، پاناما، پاراگوئه، پرو، جمهوری دومینیکن و اروگوئه.

از سال ۱۹۹۵ میلادی تا کنون این چهارمین مطالعه سازمان یونسکو پیرامون کیفیت آموزش در منطقه آمریکای لاتین و کارائیب است که با مشارکت ۱۶۰ هزار دانش‌آموز انجام شده است.  

داده های این مطالعه که سابقه آن به سال ۲۰۱۵ بازمی گردد، پیشرفت قابل توجهی در یادگیری دانش آموزان نشان نمی‌دهد و حتی نتایج آن روندی کاهشی در بازه زمانی سال های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۹ را نشان می‌دهد. همچنین نقص جدی در خواندن و ریاضی دانش آموزان پایه سوم و ششم ابتدایی آشکار است.

در مبحث روخوانی و ریاضی در پایه سوم تحصیلی به طور میانگین و به ترتیب ۴۴.۳ درصد و ۴۷.۷ درصد دانش آموزان در پایین ترین سطح عملکرد قرار گرفته اند.

یونسکو پیشتر نیز اعلام کرد، با وجود کمبودها در توسعه آموزش در جهان پیش از شیوع بیماری همه‌گیر، پیش بینی می شد، بر اساس روند کاهشی معضلات آموزشی، شمار کودکان دچار افت تحصیلی در جهان از تحصیل از ۴۸۳ میلیون نفر به ۴۶۰ میلیون نفر در سال ۲۰۲۰ برسد اما بر خلاف انتظارات تعداد آن‌ها به ۵۸۴ میلیون نفر رسید که بر این اساس،  آمریکای لاتین و کارائیب و آسیای مرکزی و جنوبی از جمله مناطقی هستند که شاهد بیشترین افت تحصیلی بوده اند.

در آمریکای لاتین تنها ۴۲ درصد دانش‌آموزان در مقطع دبیرستان در پایان سال ۲۰۲۰، از مهارت خواندن بدون مشکل برخوردار بوده حال آنکه این میزان در سال ۲۰۱۹، ۵۵ درصد بوده است.

میانگین جهانی این شاخص نیز از ۴۱ درصد به ۳۴ درصد کاهش داشته است.

نیکاراگوئه و گویان فرانسه دو کشور منطقه با کمترین میزان تعطیلی کلاس‌ها و برزیل، پاراگوئه، بولیوی، گواتمالا، السالوادور، هندوراس، کاستاریکا و پاناما با بیشترین ساعات تعطیلی شاهد آسیب ۷۵ تا ۸۹ درصدی بوده اند.

طبق داده‌های یونسکو، شیوع ویروس کرونا، مدارس و موسسات آموزشی برای بیش از ۱۶۶ میلیون دانش آموز در آمریکای لاتین را به تعطیلی کشاند.

تعطیلی‌های گسترده و طولانی مدتی که معضل شکاف دیجیتالی در هر کشور را نیز باید به آن اضافه کرد. به نوشته افه، بر اساس آمارهای رسمی در کشوری همچون مکزیک با ۳۰ میلیون جمعیت محصل، ۲۴ درصد دانش‌آموزان در سنین بین هفت تا ۱۷ سال به اینترنت دسترسی ندارند.

همچنین در این کشور آمریکای لاتین، چهار درصد دانش‌آموزان برای پیگیری برنامه‌های آموزشی، حتی از تلویزیون بی بهره اند.

نظر شما