شناسهٔ خبر: 51129893 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

فشار فرانسوی‌ها بر «نجیب میقاتی» برای استعفای قرداحی

منابع نزدیک به نجیب میقاتی اعلام کردند، فرانسویها به او پیغام دادند جورج قرداحی باید استعفا دهد تا ماکرون در جریان سفر خود به ریاض، درباره پرونده لبنان حرفی برای گفتن با مقامات سعودی داشته باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، منابع لبنانی گزارش دادند که «نجیب میقاتی» نخست وزیر لبنان تماس‌های خود را با نیروهای سیاسی این کشور  جهت برگزاری مجدد جلسات کابینه و فعال سازی کار دولت از سر گرفته و بر لزوم حل بحران با کشورهای حوزه خلیج فارس به ویژه عربستان سعودی تاکید کرد.

اطلاعات نشان می‌دهد که نجیب میقاتی همچنان  خواستار استعفای «جورج قرداحی» وزیر رسانه لبنان است.  در همین راستا میقاتی بحث استعفای قرداحی را به سفر قریب الوقوع «امانوئل ماکرون»  رئیس جمهوری فرانسه به عربستان سعودی ربط داده است.

طبق اطلاعات روزنامه الاخبار لبنان، میقاتی در حال افزایش ارتباطات خود با جورج قرداحی و نیروهای مخالف استعفای وی است و تاکید می‌کند فرانسوی‌ها خواستار استعفای قرداحی هستند تا دست کم در گفتگو با مقامات سعودی حرفی برای گفتن درباره پرونده لبنان داشته باشند.

نجیب میقاتی تاکید کرد که فرانسوی‌ها به او پیغام دادند که عدم استعفای قرداحی  قبل از چهارم دسامبر به این معناست که پرونده لبنان در دستور کار جلساتی که ماکرون در ریاض خواهد داشت قرار نخواهد گرفت.

به گفته منابع آگاه، نجیب میقاتی با «نبیه بری»  رئیس پارلمان لبنان و مسئولان حزب‌الله و «سلیمان فرنجیه» رئیس جریان المرده و نیز شخص قرداحی صحبت کرده است؛ اما به نظر می رسد که جورج قرداحی همچنان به موضع خود در خصوص عدم استعفا پایبند است؛ به ویژه تا زمانی که هیچ تضمینی از سوی عربستان و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس برای پایان بحران با لبنان وجود ندارد.

اما منابع آگاه از پرونده دولت در لبنان اعلام کردند، فشارهایی که نجیب میقاتی به بهانه درخواست فرانسه برای استعفای قرداحی  وارد می‌کند، فایده‌ای نخواهد داشت و همه کسانی که نخست وزیر با آنها صحبت کرد، تاکید دارند که تصمیم با خود قرداحی است و میقاتی باید با شخص او صحبت کند.

این منابع تاکید کردند که موضع فرانسه در این خصوص جدید نیست و همه پیش از این از مقامات فرانسوی شنیده بودند که قرداحی باید استعفا دهد. اما با این وجود فرانسوی‌ها هنوز هیچ گونه تضمینی مبنی بر اینکه استعفای قرداحی می‌تواند به بحران روابط لبنان با کشورهای حوزه خلیج فارس به ویژه عربستان پایان داده و باب گفتگو با این کشور را باز کند، ارائه نداده‌اند.

منابع لبنانی تصریح کردند که شاخصها نشان می‌دهد، ماکرون توانایی تغییر موضع عربستان در قبال لبنان را ندارد؛  چرا که بر اساس شواهد رئیس جمهور فرانسه و «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی روابط چندان گرمی ندارند و به ویژه اینکه بن سلمان مداخلات رئیس جمهور فرانسه در جریان بازداشت «سعد حریری» نخست وزیر پیشین لبنان در ریاض را فراموش نکرده است.

به طور کلی اطلاعات حاکی از آن است که مقامات سعودی و به ویژه بن سلمان  تمایلی به بحث درباره پرونده لبنان ندارند.  اخبار رسیده از عربستان حاکی از آن است که بن سلمان امیدوار است ماکرون اتفاق سال 2017 (مداخله در پرونده بازداشت سعد حریری در ریاض) را تکرار نکند؛  چرا که  تاثیر منفی بر روابط پاریس و ریاض خواهد گذاشت.

این منابع همچنین درباره اظهارات نجیب میقاتی در خصوص اینکه فرانسوی‌ها وی را  برای استعفای قرداحی تحت فشار قرار داده‌اند گفتند که این سخنان میقاتی اغراق‌آمیز است و در واقع هیچ کس نمی تواند برای حل بحران لبنان و عربستان میانجیگری کند.

روز گذشته جورج قرداحی در یک گفتگوی تلویزیونی اعلام کرد که من دلیل اخلال در کار دولت و تعطیلی آن نیستم . وزیر خارجه عربستان  حداقل دوبار تکرار کرد، بحران این کشور با لبنان بسیار بزرگتر از اظهارات وزیر رسانه لبنان است و مشکل عربستان به حضور حزب‌الله در لبنان بر می‌گردد. این چیزی است که مسئولان کشورهای حوزه خلیج فارس بارها تکرار کرده‌اند.

جورج قرداحی تاکید کرد، من  نمی‌دانستم که اظهارات من باعث ایجاد این هیاهو و سوء استفاده ضد لبنان می‌شود. من چیزی نگفتم که هیچ طرفی را تحت تاثیر قرار دهد و با همه صداقت خواستار توقف جنگ در یمن بودم. اما در این مدت دریافتم که وضعیت برخی رسانه‌ها در لبنان تا چه اندازه تأسف آور است.

انتهای پیام/

نظر شما