شناسهٔ خبر: 51129845 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس مجلس سوریه: روابط با ایران عمیق، مستحکم و ریشه دار است

تهران - ایرنا- رئیس مجلس مردم سوریه بر روابط عمیق، مستحکم و ریشه دار با جمهوری اسلامی ایران و تداوم توسعه همکاری بین دو کشور بویژه در زمینه اقتصادی تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری دولتی سوریه (سانا)، "حموده صباغ" رئیس مجلس مردم سوریه در جریان دیدار "عزت الله اکبری تالارپشتی" رئیس کمیسیون صنایع و معادن و "محمد رضا پور ابراهیمی" رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و هیات همراه در دمشق، بر عمق و استحکام روابط ریشه دار دوجانبه بین سوریه و ایران که به دو کشور در مقابله با چالش ها و توطئه های مختلف علیه آنها کمک کرده است، تاکید کرد.

صباغ در این دیدار بر اهمیت تداوم تلاش برای توسعه و گسترش روابط دو کشور در  همه زمینه ها و ضرورت تبادل تجربیات پارلمانی و اقتصادی در راستای منافع دو ملت سوریه و ایران تاکید کرد.

وی همچنین از مواضع حمایتی ایران از سوریه، ارتش و مردم این کشور به ویژه در جنگ آنها علیه تروریسم و ​​حمایت از ایستادگی آنها قدردانی کرد و فداکاری های عظیم آنها در راه بیرون راندن تروریسم را ارج نهاد و تاکید کرد که در پرتو انسجام و همکاری و پایداری محور مقاومت، پیروزی از آن این محور است.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز در این دیدار با اشاره به لزوم افزایش همکاری‌های دو طرف بویژه در زمینه صنعتی و اقتصادی و فعال‌سازی مبادلات صادراتی، بر آمادگی کامل ایران برای کمک و تبادل تجربیات به منظور توسعه صنایع سوریه و حمایت از واردات از آنها و ایجاد خطوط تولید در داخل سوریه که باعث افزایش صادرات این کشور به بسیاری از کشورها می شود، تاکید کرد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی مجلس شورای اسلامی نیز به نوبه خود بر اهمیت فعال سازی قوانین تسهیل کننده چرخه اقتصادی بین دو کشور تاکید و خاطرنشان کرد که اولویت کاری ایران حمایت از واردات محصولات سوریه است که به احیای اقتصاد سوریه و تقویت پایداری سوریه در سایه محاصره اقتصادی ظالمانه علیه این کشور کمک می کند.

این دیدار در چارچوب سفر هیات بلندپایه ایرانی به ریاست «سید رضا فاطمی امین» وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران به دمشق برگزار شد.

فاطمی امین از روز یکشنبه همراه با یک هیات اقتصادی و صنعتی به سوریه سفر و طی این مدت ضمن برگزاری چندین دیدار رسمی با مقامات این کشور، دومین نمایشگاه محصولات ایرانی در سوریه و مرکز تجاری ایران در دمشق را افتتاح کرد.  

مرکز تجاری ایران در منطقه آزاد دمشق در حالی افتتاح شد که دومین نمایشگاه تخصصی ایران در سوریه دیروز (دوشنبه) در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی دمشق گشایش یافت و تا سوم ماه آینده با حضور ۱۶۴ شرکت تجاری و صنعتی ادامه خواهد داشت.

وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان در مراسم افتتاح مرکز تجاری ایران در جمع خبرنگاران میزان حجم کنونی مبادلات تجاری بین سوریه و ایران را سه میلیارد دلار اعلام کرد و افزود: برای افزایش سرمایه‌گذاری‌های مشترک و تبادل تجربیات رایزنی‌هایی بین دو طرف انجام شده تا به حمایت از سوریه در مرحله پس از بحران، سقف مبادلات و معاملات تجاری بین دو کشور افزایش یابد. 

«سید رضا فاطمی امین» عصر سه شنبه نیز پس از بازدید از تعدادی از کارخانه‌های شهرک صنعتی «عدرا» در حومه دمشق در جمع خبرنگاران هدف از سفر خود به سوریه را توسعه روابط اقتصادی دو کشور و بررسی امکانات حمایتی برای پویایی مجدد صنعت سوریه به ویژه نساجی و بازیابی موقعیت این صنایع که بر اثر جنگ تروریست‌ها علیه سوریه از دست رفته است، بیان کرد و گفت: شرکت‌های ایرانی برای راه‌اندازی مجدد کارخانه‌های متوقف شده در سوریه و ایجاد صنایع مشترک، آمادگی دارند. 

وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان و نخست وزیر سوریه نیز در دیدار با یکدیگر افزایش تبادل تجاری و افق های گسترده تر برای همکاری در زمینه های مختلف اقتصادی، سرمایه گذاری و صنعتی بین دو کشور را مورد بحث و تبادل نظر قرار داده و بر گسترش همکاری های دو کشور تاکید کردند.

نظر شما