شناسهٔ خبر: 51127699 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

مجید تخت‌روانچی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل:

اقدامات آمریکا، آرمان توسعه را به شعاری بی‌محتوا تبدیل کرده است

نماینده ایران در سازمان ملل گفت: عدم اقدام موثر در برابر اقدامات یکجانبه غیرقانونی آمریکا، آرمان توسعه را به شعاری بی محتوا بدل کرده است.

صاحب‌خبر -

اعتمادآنلاین| مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل طی سخنانی در چهل و پنجمین اجلاس سالانه وزرای امور خارجه گروه 77 بعلاوه چین اظهار کرد: در حالی که امسال پنجاه و پنجمین سالگرد تصویب منشور الجزایر در اولین اجلاس وزرای امور خارجه گروه 77 بعلاوه چین را گرامی می‌داریم باید همچنان همانگونه که در آن سند مزبور، حول آرمان‌ها و منافع مشترک اعضای گروه، متحد مانده و بطور مصمم، تلاش‌های جمعی خود را برای نیل به توسعه اقتصادی و اجتماعی و نیز تحقق صلح، ثبات و رفاه همه اعضای گروه معطوف کنیم.

 

به گزارش ایسنا، وی افزود: گروه 77 بعلاوه چین به عنوان بزرگ‌ترین بلوک بین دولتی در سازمان ملل، این ابزار و اهرم را در دسترس همه کشورهای در حال توسعه قرار می‌دهد تا بتوانند منافع جمعی خود را با تکیه بر ارتقای ظرفیت مذاکراتی در همه مسائل اقتصادی بین‌المللی در سازمان ملل به پیش ببرند. اکنون پس از نزدیک به شش دهه از تاسیس این گروه و علیرغم همه موانع و چالش‌هایی که با آن مواجهیم، گروه 77 طی این سال‌ها توانسته در عمل ثابت کند که همکاری بین‌المللی تنها راه حفظ و پاسداشت ارزش‌های مشترک و حل و فصل چالش‌های فراروی جهان است.

 

سفیر و نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل در ادامه خاطرنشان کرد: هرچند شکل چالش‌هایی که امروز با آن روبرو هستیم در مقایسه با سال‌های ابتدایی تشکیل گروه 77 قدری تفاوت کرده اما ماهیت این چالش‌ها تغییر چندانی نداشته و تنها راه مقابله با آن نیز توسل به چندجانبه‌گرایی و همکاری جمعی است.

 

تخت‌روانچی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: همه‌گیری کووید 19 زنگ هشداری برای کل جهان بود تا یک بار دیگر به ما یادآوری کند که توسعه، رفاه و سعادت بشریت به یکدیگر متصل بوده و وابستگی متقابل دارد. با این وجود، در حالیکه همه کشورها دست در دست یکدیگر به همکاری برای مقابله با این همه‌گیری مشغولند، متاسفانه شاهدیم که آمریکا به تحمیل اقدامات نامشروع یکجانبه قهرآمیز خود از جمله تحریم‌های یکجانبه غیرقانونی بر تعدادی از کشورها که بیشترین خسارت و رنج را از عواقب وخیم همه‌گیری کرونا متحمل شده‌اند، ادامه می‌دهد. این اقدامات غیرقانونی از یک‌سو و فقدان اقدام موثر و جدی از طرف جامعه بین‌المللی برای مقابله با این اقدامات، موجب شده که آرمان توسعه پایدار و محور آن یعنی «هیچکس نباید از توسعه عقب بماند»، به یک شعار صرفا بی‌محتوا، بی‌معنی و تزئینی بدل شود.

 

این دیپلمات ارشد کشورمان در پایان اظهار کرد: ما معتقدیم مهم‌ترین بحران‌ها و چالش‌های بین‌المللی امروز فرا روی بشر، یعنی همه‌گیری کرونا و نیز یکجانبه‌گرایی، شکست نخواهند خورد مگر اینکه با پاسخ جمعی و واحد و نیز تلاش مشترک همه کشورهای جهان تحت لوای چندجانبه‌گرایی و همبستگی و مطابق با روح همکاری جمعی بین‌المللی، مواجه شوند و این آرمانی است که گروه 77 بعلاوه چین برای تحقق آن ایجاد شده است.

نظر شما