شناسهٔ خبر: 51122155 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

پایان حاکمیت استعماری انگلیس بر باربادوس

صاحب‌خبر -
گروه جهان/ در آخرین ساعات روز دوشنبه، 400 سال بعد از اینکه اولین کشتی انگلیسی در جزیره باربادوس در دریای کارائیب لنگر انداخت و این کشور را تبدیل به مستعمره بریتانیا کرد، مردم این کشور جشن استقلال کامل خود و خروج از فهرست کشورهای مشترک‌المنافع انگلیس را برپا کردند و با افتخاری بیش از هر زمان به پرچم خود که حالا نام «جمهوری باربادوس» بر آن حک شده، نگاه کردند.
به گزارش سایت شبکه خبری «الجزیره»، جدیدترین جمهوری جهان در حالی در میان هلهله شادی صدها نفری که روی پل اصلی بریجتاون، پایتخت این کشور گرد آمده بودند، متولد شد که صدای شلیک 21 گلوله توپ همه جا را پر کرد و پاییز باربادوس را شکوفاتر از هر بهاری ساخت. همه این هلهله‌ها و شادی‌ها در حالی بود که «شاهزاده چارلز»، وارث تاج و تخت سلطنتی انگلیس، غمگینانه ایستاده بود و به اهتزاز درآمدن پرچم جمهوری باربادوس را می‌نگریست و اندکی بعد نیز شعرخوانی «وینستون فارل»، شاعر بزرگ این کشور را شنید که می‌گفت: «به این صفحه استعماری پایان دهید».
بعد از نمایش و آوازخوانی‌های جشن استقلال باربادوس، «ساندرا میسون»، به عنوان اولین رئیس جمهور این کشور سوگند ریاست جمهوری را ادا کرد. او نیز در سخنرانی خود گفت: «زمان آن رسیده تا گذشته استعماری خود را به‌طور کامل پشت سر بگذاریم.» او با این حال تأکید کرد که روابط کشور باربادوس با انگلیس با حفظ استقلال این کشور، روابطی ادامه‌دار خواهد بود. شاهزاده چارلز نیز در سخنانی اذعان کرد که برده‌داری در هر دو کشور اثر گذاشته است. وی گفت: از سیاه‌ترین روزهای گذشته ما و بی‌رحمی هولناک برده‌داری که تاریخ ما را برای همیشه لکه‌دار می‌کند، مردم این جزیره راه خود را با پایمردی فوق‌العاده‌ای پیمودند.
با خروج باربادوس از فهرست کشورهای مستعمره انگلیس، تعداد کشورهایی که قلمرو مشترک‌المنافع انگلیس به شمار می‌آیند و می‌توان از بین آنها به استرالیا، کانادا، جامائیکا، نیوزیلند و گینه نو اشاره کرد، کاهش یافت و به 15 کشور رسید. پیش از باربادوس آخرین کشوری که تاج ملکه انگلیس را از پرچم خود پاک کرده بود، جزیره موریس بود که سال 1992 استقلال خود را به دست آورد.
به گفته کارشناسان، اقدام باربادوس می‌تواند مانند یک دومینو تلقی شود و کشورهای مشترک‌المنافع دیگری را نیز ترغیب کند که گام در این راه بگذارند. یکی از این کشورها جامائیکا است که هر دو حزب اصلی آن خواهان رسیدن به چنین نقطه‌ای هستند.
باربادوس در سال 1966 استقلال خود را از بریتانیا به دست آورد اما این استقلال، استقلال کامل نبود و نامش تحت عنوان کشورهای مشترک‌المنافع انگلیس ثبت شد که به این معنی بود که همچنان ملکه انگلیس حاکم اول آن به‌حساب می‌آمد.

نظر شما