شناسهٔ خبر: 51120645 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

با حضور جمعی از اهالی فرهنگ و هنر

جایزه شهید اندرزگو برگزیدگانش را شناخت

روزنامه جوان

دومین دوره جایزه شهید سیدعلی اندرزگو با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از اهالی فرهنگ و ادب، در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی با معرفی نفرات منتخب برگزار شد.

صاحب‌خبر -

دومین دوره جایزه شهید سیدعلی اندرزگو با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از اهالی فرهنگ و ادب، در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی با معرفی نفرات منتخب برگزار شد.
به گزارش «جوان» در بخش روایت تاریخ از بین سه کتاب «رضا نام تا رضاخان»، «روز آزادی زن» و «گوهر صبر»، کتاب «رضا نام تا رضاخان» توانست بیشترین آرای هیئت نخبگانی را دریافت کند. هدایت‌الله بهبودی در «رضا نام تا رضاخان» با بهره‌گیری از قالب زندگینامه‌نویسی و به شکل سال‌شمار، روایتی جامع را از زندگی رضا پهلوی از دوره تولد تا کودتای سوم اسفند۱۲۹۹ و تبدیل رضاخان به فرمانده نظامی کودتای ۱۲۹۹ ارائه کرده است. این اثر را انتشارات مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی منتشر کرده است. در بخش کودک و نوجوان پنج کتابی که نامزد این دوره بودند، عبارتند از: «تونل سوم»، «جایی آن طرف پرچین»، «رد انگشت‌های اصلی»، «سلفی با خرابکار» و «گزارش‌های امیر، پسر عاشق». هیئت نخبگانی دومین دوره جایزه شهید اندرزگو بیشترین آرای خود را به دو کتاب «تونل سوم» نوشته فاطمه الیاسی از انتشارات شهید کاظمی و «رد انگشت‌های اصلی» نوشته حسین قربان‌زاده از انتشارات سوره مهر اختصاص داد و این دو اثر منتخبان این بخش معرفی شدند.
داوران بخش داستان بلند و رمان بزرگسال از بین آثار ارسال شده به دبیرخانه، پنج کتاب «بی‌نام پدر»، «تشریف»، «جامانده از پسر»، «چهل و یکم» و «ماتی‌خان» را منتخبان هیئت داوری دومین دوره جایزه شهید اندرزگو در بخش «داستان بلند و رمان بزرگسال» معرفی کردند. در این میان، رمان «تشریف» نوشته علی‌اصغر عزتی‌پاک از انتشارات شهرستان ادب و «ماتی‌خان» نوشته عبدالرحمن اونق از انتشارات سوره مهر انتخاب نهایی نخبگان این بخش شدند. بنا بر اعلام دبیرخانه جایزه شهید اندرزگو، در این دوره به نویسندگان آثار منتخب یک لوح تقدیر به همراه ۲۲۰ میلیون ریال جایزه نقدی و به نویسندگان تمامی آثار نامزدشده یک لوح تقدیر به همراه ۵۰ میلیون ریال جایزه نقدی اهدا شد. در این دوره برای اولین بار در تاریخ نشر کشور، به سه اثر از بین آثار ارسال‌شده «جایزه ویرایش کتاب» اهدا شد. بر اساس اعلام هیئت داوران جایزه شهید اندرزگو، ندا ابن‌علی ویراستار کتاب «تشریف»، فاطمه مرادی ویراستار کتاب «سلفی با خرابکار» و نرجس توکلی ویراستار کتاب «روز آزادی زن» برگزیدگان «جایزه ویرایش کتاب» شدند. در بخش دیگری از این مراسم از تلاش‌های منصور انوری برای نگارش رمان ۱۲ جلدی «جاده جنگ» که بخشی از تاریخ پرفراز و فرود کشور را از آغاز جنگ جهانی دوم تا پایان جنگ تحمیلی روایت می‌کند، تقدیر به عمل آمد.

نظر شما