شناسهٔ خبر: 51120030 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

نقدی بر یک «همایش»

به تازگی همایشی با حضور معاون اول رییس قوه قضاییه برگزار و صحبت‌هایی از سوی رییس کانون وکلای خوزستان گفته شد که انتقاد یک وکیل را در پی داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، در نخستین روز‌های آبان ماه امسال، کانون وکلای دادگستری خوزستان میزبان یک همایش با حضور معاون اول قوه قضائیه بود. در این رویداد از سوی رییس کانون وکلای دادگستری خوزستان، نطق‌هایی ارائه و صحنه آرایی‌هایی شکل گرفت که ضرورت تحلیل و تفسیر این نشست را نزد افکار عمومی بویژه جامعه حقوقدانان می‌توان متذکر شد.

دنیا قابضی روزنامه نگار و فعال مدنی در این خصوص می‌گوید که موضوع این نشست در باب چالش‌های پیش رو در نهاد وکالت بود، ولی رشته مباحثی ارائه شد که پیام رسان سخنان عجیب یدالله طاهری نسب رئیس کانون وکلای خوزستان در نقض هویت و رسالت و شأنیت نهاد وکالت بود نه حفاظت از آن، چرا که شأنیت یک وکیل زمان و طرح خاصی نمی طلبد.

قابضی ادامه داد:، اما رئیس کانون وکلای خوزستان در میان ارائه نطق، برای رساتر کردن صدای مخالف خود با طرح تسهیل کسب و کار که به تازگی از سوی کمیسیون جهش و تولید و نظارت بر اصل ۴۴ قانون اساسی در مجلس شورای اسلامی مصوب شده، نهاد وکالت را پس از اجرای این طرح، «دلالی» نامید در صورتیکه او در نطق‌های پیشین خود نهاد وکالت را تنها «یک حرفه» عنوان کرده بود، اما در نشست اخیر، طرح را مخل کسب و کار نهاد وکالت دانست.

در اینجا اشاره مختصری به تناقض‌های مورد نقد واقع شده و پیامد‌های آن میپردازیم:

«وکلای طرح تسهیل، چون بیکارند یک اختلاف ناظر حقوقی را تبدیل به یک دعوا و پرونده بزرگ حقوقی می‌کنند، اما وکلای مجرب، چون در مضیقه نیستند اختلافات کوچک را با صلح و سازش حل و فصل می‌کنند.

وکیل بیکار حوصله اطاله دادرسی را ندارد، اما وکیلی که دارای کار و توان کاری بالایی است از اطاله‌ی دادرسی بیزار نیست.

من برای هیات رئیسه و وکلای پیشکسوت نگرانی ندارم، اما وکلای بیکار طرح تسهیل کسب و کار بعلت بیکاری دعوا تراشی میکنند و جامعه حقوقی را به ۲ قشر متناقض اخلاقی تفکیک نمودید که طبق اصول حقوقی جمع متناقضین محال است.»

با این توضیح که کارآموزان وکالت چه ورودی‌های طرح تسهیل کسب و کار و چه ورودی آزمون‌های ماقبل این طرح، تحت آموزش کمیسیون کارآموزی وکالت دوره میبینند درحالیکه بعضا اعضای هیات مدیره کانون‌ها و هیات رئیسه مورد اشاره شما هستند که همه معتقد به یک منشور و باور اخلاقی هستند و همان قسم نامه‌ای را امضا می کنند که شما و دیگر بزرگان حقوقی بر آن متعهد و قسم خورده آن هستید.

اینک جای این سوال مطرح میشود، چگونه نسل تازه جوانی که پروسه تربیت مدنی و اجتماعی را که زیر نظر شما میگذرانند متهم به وکلای دعواتراش میکنید؟!

چرا طرح‌های برگرفته از قوه مقننه که خود نهاد قانونگذاری است را به نقادی می‌کشید با عباراتی که بنا بر گفته خودتان است:

«چگونه در مجلس براحتی میگویند آقا یه طرح پیشنهاد کنید یک تبصره هم اضافه کنید قضات بیایند آزمون بدهند بعد همه میگن بله و هورا می‌کشند و رای می‌دهند»

با این ادبیات نه تنها باعث شائبه نبود علم کافی در قوه مقننه شده اید بلکه باعث ایجاد شبهه افکار عمومی در خصوص اینکه آیا سرنوشت عدل و عدالت ما به ناخدایانی سپرده شده که هرگز به دریا نرفته اند مواجه ساخته اید؟!

و در بخش دیگری از سخنان شما که نقدی وارد است اشاره میکنم به عین این عبارات:

کمیسیون جهش تولید یک کمیسیونی است با رویکرد اقتصادی و متاسفانه در خصوص امر قضایی وکالت دادگستری اظهار نظر کرده و کمیسیون حقوقی قضایی مجلس هم وکلا از دور خارج شد در خصوص این مساله و با تاسف بیشتر قوه قضائیه هم پیگیری نکرد و ما جامعه وکلای کشور نسبت به این موضوع نگران و ناراحتیم که چرا قوه قضائیه راجع به مصالح و مسائل و درد و زبان و فهم مشترک از مسائل حقوقی راجع به این طرح موضع گیری نکرد و در ادامه نقدهایتان، طرح‌های پیشنهادی مجلس را مضحک و ناپخته دانستید.
پرسشی که اینجا مطرح میشود آیا شما در مقام یک مجری فهم و عدل، عبارت مضحک را طبق قانون مجازات اسلامی توهین و جرم نمیدانید؟!

پرسش دوم اینکه آیا نمیدانید کمیسیون جهش و تولید ناظر بر اصل ۴۴ قانون اساسی است که توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی به جهت اینکه هم نظارت بر فعالیت‌های اقتصادی ایران در ۳ بخش تعاونی، دولتی و (خصوصی) داشته باشند و هم افزایش دهنده‌ی سطح اشتغال باشند به مجلس ابلاغ شده است؟!

بنابراین شایان ذکر است بدانید این کمیسیون نه تنها خارج از حیطه اختیارات نظر نداده بلکه ابراهیم وار، بت شکن انحصارگرایان اقتصادی در جامعه وکلا بوده است و قطعا با کمیسیون‌های مرتبط هم اندیشی نموده است.

نقدی بر یک «همایش»

تناقض‌ها در مواضع رئیس کانون وکلای خوزستان در همایش برگزار شده، پرسش‌های دیگری را هم مطرح می‌کند که خواستار پاسخگویی از سوی این مقام است.

همچنین طاهری نسب ۲ ماه پیش طی یک نامه‌ای خطاب به معاون اول قوه قضائیه با تیتر (هشدار رییس کانون وکلای خوزستان به معاون اول قوه قضائیه درباره فساد، بیکاری، بیسوادی و افزایش دعاوی ناشی از تصویب طرح تسهیل مجوز‌های کسب و کار) وکلای آینده را در مظان اتهامات مختلفی قرار داده آنهم قبل از انجام جرم و تفهیم اتهام!

این نقد «انحصارگرایانه» و از منطق خاصی هم سخن نمی گفت و‌تر و خشک را باهم می‌سوازند، بدون در نظر گرفتن نخبگان حقوقی که بعضا دانشجو هستند چه بسا کسانی که حتی قابلیت ورود به حرفه وکالت غیر از طرح تسهیل و آزمون را دارند هم به این اتهامات تعمیم داده اید!

پیامد‌های اخلاقی فرهنگی حاصل از این نشست این بود که اولا خسارت‌های فرهنگی، قومی و اجتماعی که از ادبیات اجرایی در گذاشتن فقط یکی از نماد‌های قومی برای تزیین همایش ایجاد می شود، تفرقه قومی در جامعه حقوقدانان و افکار عمومی است.

دوم_تبعات معنوی نشر دیدگاه، جامعه هدف (نسل تازه کارآموزان وکالت و دانشپذیران حقوق) را که افق‌های روشن کاری را برای خود تداعی کرده اند، تحت الشعاع سلب انگیزگی، کاهش عزت نفس و خسارت معنوی و... قرار خواهد داد.

سوم_آسیب‌هایی که به حرمت و کرامت و وحدت وکلای ایثارگری که سمبل‌های عقیدتی جامعه حقوقدانان هستند و در جای جای جامعه حقوقی همچون نخل و بلوط بنیان وحدت فکری هستند، براستیک ه چرا باید جای این سمبل‌های فرهنگی حقوقی در آذین بندی همایش شما غریبانه واقع شود؟!

انتهای پیام/ن

برچسب‌ها:

نظر شما