شناسهٔ خبر: 51119584 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم:

مسئولیت اجتماعی دانشگاه‌ها، کارآفرینی و آموزش آن است

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در آیین معارفه سرپرست دانشگاه لرستان گفت: مسئولیت اجتماعی دانشگاه‌ها، کارآفرینی در شرکت‌های دانش‌بنیان و آموزش کارآفرینی و نوآوری به جامعه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، علی خطیبی در این مراسم که روز سه‌شنبه ۹ آذرماه در سالن اجتماعات ساختمان سردار شهید سلیمانی این دانشگاه برگزار شد اظهار داشت: دانشگاه‌ها باید علاوه بر آموزش و پژوهش، در قبال جامعه مسئولیت اجتماعی دارند.

وی افزود: مردم و نخبگان، از نظام دانشگاهی توقع دارند که علاوه بر انجام وظایف آموزشی و پژوهشی در بحث کارآفرینی، به صورت اثرگذار، ایفای نقش کند؛ دانشگاهی در تراز انقلاب اسلامی است که مسئولیت اجتماعی خود نسبت به جامعه را به خوبی انجام بدهد؛ دانشگاه‌ها به ویژه باید در زمینه آموزش و تقویت کارآفرینی، مسئولیت اجتماعی خود را نسبت به جامعه به نحو احسن انجام بدهند.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری افزود: اگر می‌خواهیم براساس آموزه‌های حضرت امام (ره)، دانشگاه به عنوان مبداء تحولات باشد و همچنین، محرومیت از استان لرستان برچیده شود باید دانشگاه به سوی نوآوری، شکوفایی و کارآفرینی برود؛ آموزش نوآوری و بهره‌وری به جامعه از جمله به بخش‌های کشاورزی و دامداری که از ظرفیت‌های استان لرستان هستند از ماموریت‌های دانشگاه لرستان است.

وی افزود: اینکه در دانشگاه لرستان، مرکز نوآوری ایجاد شده است یک اقدام مثبت است و باید این مرکز در راستای رفع مشکلات استان، ایفای نقش کند؛ مردم باید از خدماتی که در دانشگاه‌ها وجود دارد بهره‌مند شوند؛ در این راستا می‌بایست مراکز مختلف مشاوره در دانشگاه لرستان، تقویت شوند.

دکتر خطیبی، تصریح کرد: دانشگاه مسئولیت‌پذیر، دانشگاهی است که نفع آن به عموم مردم برسد؛ در این مسیر، معاونت فناوری و نوآوری در وزارت علوم ایجاد شده است و دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور موظف هستند خودشان را با استراتژی جدید وزارت علوم، تطبیق دهند؛ دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی می‌بایست وابستگی خود را به بودجه عمومی کاهش بدهند و بر درآمدزایی از طریق کارآفرینی و تحقیقات کاربردی، تأکید کنند.

این استاد ددانشگاهافزود: دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی بایستی پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها را بر مبنای تحقیقات کاربردی برای رفع نیاز‌های جامعه، تهیه کنند؛ فلسفه وجود معاونت فناوری و نوآوری در وزارت علوم این است که تحقیقات از نوع کاربردی باشند؛ دانشگاه‌ها باید نسبت به اشتغالزایی دانش‌آموختگان، مسئولیت اجتماعی خود را تقویت کنند و گسترش دهند؛ همچنین سطح فرهنگی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی باید متناسب با مفهوم دانشگاه تراز انقلاب اسلامی و بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، ارتقاء یابد.

معاون اداری، مالی و مدیریت ممنابع وزارت علوم، در پایان از دکتر خسرو عزیزی، رئیس پیشین دانشگاه لرستان، تقدیر و دکتر علی نظری را به عنوان سرپرست دانشگاه لرستان، معرفی کرد.

نظر شما