شناسهٔ خبر: 51119576 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

افزایش بی سابقه تورم در منطقه یورو

اداره آمار اروپا (یورو استات) از افزایش بی سابقه نرخ تورم در منطقه یورو از زمان تشکیل این منطقه ارزی خبر داده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از "دویچه وله" آلمان، تورم در منطقه یورو همچنان رو به افزایش است و در ماه نوامبر نرخ تورم در این منطقه ارزی به بالاترین حد خود از زمان تشکیل آن رسیده است.

بر اساس آمارهای ارائه شده از طرف "یورو استات" (اداره آمار اروپا) قیمت مصرف کننده ها در ماه نوامبر به طور میانگین حدود 4.9 درصد نسبت به این ماه در سال گذشته افزایش داشته است. این خبر را اداره آمار اروپا امروز ( سه شنبه) بر اساس برآوردهای اولیه اعلام کرد. به این ترتیب تورم در منطقه یورو تنها اندکی پایین تر از تورم در آلمان است.

بر این اساس افزایش قیمت مصرف کننده در اروپا بزرگترین افزایش اززمان شروع ثبت تورم دراین منطقه از طرف یورو استات در سال 1997 است. اتحادیه ارزی اروپا در سال 1999 با یازده کشور آغاز به کار کرد. در اوایل سال 2002 ارز مشترک یورو به عنوان پول نقد معرفی شد. منطقه یورو در حال حاضر از 19 کشور تشکیل شده است.

تورم در منطقه یورو در حال حاضر بیش از دو برابر هدف بانک مرکزی اروپا که در میان مدت یک نرخ 2 درصد را به عنوان ارزش بهینه برای اقتصاد در نظر می گیرد است. در ماه اکتبر هم تورم در این منطقه ارز مشترک به 4.1 درصد رسید که بسیار بالاتر از هدف مد نظر بانک مرکزی بود.

افزایش قیمت ها در ماه نوامبر در اروپا تحت تاثیر افزایش شدید قیمت انرژی که 27.4 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل گران شد قرار گرفت. قیمت مواد غذایی و نوشیدنی ها هم 2.2 درصد نسبت به سال قبل افزایش پید کرد و کالاها و خدمات صنعتی هم افزایش قیمت چشمگیری داشتند.

البته رئیس بانک مرکزی اروپا تاکید کرده که این تورم بالا پدیده ای موقتی است و سال آینده دوباره کاهش پیدا خواهد کرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما