شناسهٔ خبر: 51119295 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

نجابت در گفت‌وگو با آنا خبر داد؛

فرصت ۴۸ ساعته شکایت داوطلبان انتخابات شوراها به دیوان محاسبات

سخنگوی کمیسیون امور داخلی گفت: با مصوبه امروز کمیسیون مقرر شد آرای هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها ظرف ۴۸ ساعت قابل شکایت به دیوان عدالت اداری باشد.

صاحب‌خبر -

روح‌الله نجابت گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاست خبرگزاری آنا، در تشریح جزئیات نشست عصر امروز (سه‌شنبه ۹ آذر) این کمیسیون اظهار کرد: امروز کمیسیون دو دستور کار داشت. در ابتدا طرح دوفوریتی الحاق یک تبصره به ماده ۶۳ قانون شوراها که از شورای نگهبان اعاده شده بود به‌منظور رفع ایرادات مورد بررسی قرار گرفت. شورای نگهبان ایراد مغایرت با اصل ۱۷۳ قانون اساسی را به این طرح وارد دانسته است.

وی ادامه داد: در جلسه امروز این ابهام بررسی شد و در نهایت آنچه به تصویب رسید عبارت است از «آرا و تصمیمات هیئت مرکزی نظارت در خصوص تائید یا رد صلاحیت نامزدها و تائید و یا ابطال انتخابات منحصراً از حیث نقض قوانین و مقررات حداکثر ظرف مدت ۴۸ ساعت پس از اعلام نظر هیئت مرکزی به داوطلب قابل شکایت به دیوان عدالت اداری است. دیوان عدالت اداری نیز موظف است موضوع را خارج از نوبت رسیدگی کند و چنانچه رأی را واجد ایراد مؤثر تشخیص دهد شعبه دیوان مکلف است با ذکر همه موارد به‌صورت مستند و مستدل و با تعیین مصداق موضوع را جهت تصمیم به هیئت مرکزی نظارت اعاده کند.»

بیشتر بخوانید:

چرا نباید به تعداد نمایندگان مجلس اضافه شود؟

سخنگوی کمیسیون شوراهای مجلس افزود: دستور کار دوم کمیسیون مربوط به لایحه درآمد پایدار و هزینه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها بود که از شورای نگهبان اعاده شده بود. در جلسه قبل تا ماده ۱۱ بررسی شد و در این جلسه تبصره ماده ۱۱، ماده ۱۲ و ماده ۱۵ در راستای رفع ایرادات شورای نگهبان بررسی شد. در خصوص رفع ایراد تبصره ماده ۱۱ تصمیم بر این شد که به مرکز پژوهش‌ها جهت بررسی دقیق ارجاع شود تا پس از بررسی دقیق در کمیسیون مطرح و مورد رأی‌گیری قرار گیرد.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در خصوص رفع ایراد ماده ۱۲، از این جهت که این ماده در ماده ۴۲ قانون مالیات بر ارزش‌افزوده تعیین تکلیف شده بود، حذف شد. در خصوص رفع ایرادات ماده ۱۵ شورای نگهبان، کمیسیون عبارت «وصول مطالبات به‌وسیله مأموران اجرایی شهرداری» را حذف کرد. برای رفع ابهام دوم شورای نگهبان به این بخش نیز عبارت «آراء و تصمیمات کمیسیون مزبور قابل شکایت در دیوان عدالت اداری است» به تبصره ماده ۱۵ اضافه شد.

انتهای پیام/

نظر شما