شناسهٔ خبر: 51118533 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

معاملات، با فروش اموال دولتی در بورس بهبود می یابد

کارشناس بازار سرمایه به طرح فروش اموال مازاد دولت اشاره کرد و گفت: تامین کسری بودجه از طریق فروش اموال مازاد از جمله اقدامات مثبتی است که اجرای آن از طریق بازار سرمایه می‌تواند تاثیر مثبت بر اقتصاد و بورس داشته باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، برنامه مولدسازی اموال مازاد دولت به تازگی در دستور کار دولت قرار گرفته که اجرای آن، علاوه بر تامین مالی برای دولت می تواند بستر لازم برای رونق اقتصادی و حتی بهبود معاملات بورس را فراهم کند.

در این راستا، سید ابراهیم رییسی، رییس جمهوری شب گذشته (۸ آذر ماه) در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، اظهار امیدواری کرد تا هر چه سریع‌تر برنامه مولدسازی اموال مازاد دولت با همکاری همه دستگاه‌ها و قوای کشور اجرایی شود.

در این جلسه، سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی از راهکارهای پیشنهادی برای اجرای برنامه مولدسازی دارایی‌های دولت از طریق فروش اموال مازاد با هدف تامین بخشی از منابع بودجه گزارش داد و مقرر شد تا مجوزهای لازم برای برطرف شدن موانع فروش اموال مازاد دولت دریافت شود.

در روزهای اخیر و پس از قرار گرفتن شاخص بورس در مدار نزولی، تلاش‌های زیادی برای بازگشت بورس به مدار صعودی و کاهش هیجانات انجام شد. در این راستا،   «محسن علیزاده»، عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس از اقدامات و برنامه‌های جدید سازمان بورس و شورای عالی بورس برای بازگشت امیدواری‌ها به بورس خبر داد و اعلام کرد: امکان دارد سایر اموال دولت برای فروش وارد بازار سرمایه شود، فعلا این پیشنهاد به شورای عالی بورس داده شده است و در صورت موافقت، سایر اموال دولت برای فروش در بورس عرضه خواهند شد.

 

فروش اموال مازاد دولت و تاثیر مثبت آن بر معاملات بورس

آراد پورکار، کارشناس بازار سرمایه به تامین کسری بودجه دولت از طریق دو راه اشاره کرد و گفت: فروش اوراق در بازار سهام به عنوان نخستین راه برای تامین مالی دولت تلقی می شود.

وی خاطرنشان کرد: تامین مالی از این راه باعث می شود تا در زمان سررسید اقدام به انتشار اوراق یا چاپ پول شود که این اتفاق با افزایش حجم نقدینگی و آثار تورمی همراه خواهد شد.

پورکار با بیان اینکه فروش اموال مازاد دولت راه دیگر تامین مالی دولت است که با آثار غیرتورمی همراه خواهد بود، گفت: اجرای این تصمیم و تامین مالی از طریق فروش اموال مازاد از جمله اقدامات مثبتی است که دولت اتخاذ کرده که می تواند تاثیر مثبت در اقتصاد داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: اموال مازاد می تواند شامل سهام دولت مانند گروه بانکی‌ها باشد که در گذشته نیز در دستور کار دولت بود.

راه‌اندازی بورس املاک و مستغلات

وی به راه اندازی بورس املاک و مستغلات و کمک آن در فروش اموال دولتی اشاره کرد و اظهار داشت: همچنین دولت می تواند سایر دارایی های منقول مانند ملک را وارد بورس و اقدام به فروش کند،  این موضوع در کنار فروش سهام می تواند تاثیر زیادی را در تامین مالی دولت و بازگشت دوران رونق به معاملات بورس داشته باشد.

پورکار ادامه داد: پیش از این، طرح‌هایی در خصوص راه‌اندازی بورس املاک و مستغلات مطرح شده بود که ممکن است برای فروش اموال مازاد دولتی، اقداماتی برای سرعت بخشیدن راه اندازی بورس املاک صورت بگیرد.

این کارشناس بازار سرمایه به مزایای راه‌اندازی بورس املاک و مستغلات اشاره کرد و گفت: راه اندازی بورس املاک منجر به عمق بخشی معاملات بازار سرمایه می شود، همچنین در کنار آن به دلیل ورود نقدینگی های سرگردان موجود در بازار مسکن به بازار سرمایه زمینه رونق معاملات بازار سرمایه و مسکن همسو با یکدیگر فراهم می شود که این اقدام به مراتب بر معاملات سهام شرکت ها هم تاثیرگذار خواهد بود.

وی افزود: بهتر است تا برای فروش سهام دولتی در بورس، رونق معاملات فراهم شود تا در نهایت بعد از ورود خریدار به بازار اقدام به فروش اموال خود کند.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: اکنون نمی توان پیش بینی دقیقی را از تاثیر فروش اموال مازاد دولت بر روند معاملات بازار سرمایه ارائه داد، باید منتظر ماند تا دولت در ابتدا جزییات اموال دولت را منتشر کند و بعد نسبت به آن اظهارنظر کرد.

منبع: ایرنا

نظر شما