شناسهٔ خبر: 51118152 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

نگران از نتیجه مذاکرات هسته‌ای ایران در وین

تلاش روشمند رژیم صهیونیستی علیه مذاکرات هسته‌ای وین

خبرگزاری صداوسیما

رژیم صهیونیستی که نگران نتیجه مذاکرات هسته‌ای ایران در وین است، به تبلیغات منفی روشمند در صحنه‌های سیاسی، دیپلماتیک و رسانه‌ای متوسل شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از شبکه تلویزیونی المیادین، اسرائیل که نگران نتیجه مذاکرات هسته‌ای ایران در وین است، به تبلیغات منفی روشمند در صحنه‌های سیاسی، دیپلماتیک و رسانه‌ای متوسل شد.

<div id="video-display-embed-code_7318038"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3292202/7318038?width=350&height=250"></script></div>

گوینده شبکه المیادین گفت: تل آویو سیاست، رسانه‌ها و کانال دیپلماتیک و ابزار‌های سیاسی خودش را از مرحله نگرانی درباره مذاکرات هسته‌ای وین، به مرحله تبلیغات منفی روشمند منتقل کرد. این تلاش‌های دستپاچه اسرائیل برای تحقق هدف خرابکاری با توجه به موضع قویتر ایران در مذاکرات وین است.
منال اسماعیل گزارشگر شبکه تلویزیونی المیادین، گفت: آغاز مذاکرات در وین، بین ایران و قدرت‌های بزرگ درباره توافقنامه هسته ای، مسئله‌ای است که نگرانی همه مقامات اسرائیلی را برانگیخته است. همه محافل سیاسی، امنیتی و نظامی اسرائیل درباره ارزیابی نتیجه این مذاکرات، نگران هستند.
حزی سیمانتوف تحلیلگر امور عربی کانال ۱۳ تلویزیون اسرائیل، گفت: ایرانی‌ها از موضع قدرت در مذاکرات وین شرکت می‌کنند. ایران خواسته‌هایی را با سقف بسیار بالا مطرح می‌کند و اسرائیل به شدت نگران آن است. زیرا درک می‌کند که اگر توافقی به دست آید، برای اسرائیل بسیار بد و برای ایران بسیار خوب خواهد بود. ایرانی‌ها می‌دانند که گزینه نظامی واقعی نیست، زیرا آمریکایی‌ها خواهان دیپلماسی هستند و این موضوع، خواب را از چشمان اسرائیل می‌گیرد. در مرحله آینده، تهدید ایران، بزرگترین چالش برای اسرائیل است. 
در ادامه این گزارش آمده است: اسرائیل همزمان با این نگرانی، نبرد گسترده دیپلماتیک را آغاز کرده است که شامل سفر مقامات مختلف این رژیم به پایتخت‌های متعدد با هدف تشویق جهان به ایستادن در کنار اسرائیل است. اسرائیل برای اعمال فشار بر کشور‌های اروپایی شرکت کننده در مذاکرات وین برای نشان دادن سرسختی در برابر خواسته‌های ایران، تلاش می‌کند.
رفیف دروکر تحلیلگر امور سیاسی کانال ۱۳ تلویزیون اسرائیل گفت: رویکرد فعلی در اسرائیل، تلاش برای حفظ تحریم‌ها تا حد امکان است. یائیر لاپید به فرانسه و انگلیس سفر کرد تا آن‌ها را راضی کند در کنار آمریکا، موضع مشترک اتخاذ کنند. 
گزارشگر المیادین خاطر نشان کرد: در حالی که ایران که به گفته کارشناسان اسرائیلی با اعتماد به نفس زیاد در مذاکرات وین حاضر شده است، اسرائیل به علت کاهش قدرت مانور خودش و نیز به علت راهبرد آمریکا در تعامل با ایران، موضع ضعیفی برای تاثیر گذاشتن بر این مذاکرات دارد. به گفته این کارشناسان، اشتباه اسرائیل آن بود که طرحی برای موفقیت در چنین شرایطی آماده نکرده بود.
موسی عاصی تحلیلگر المیادین در امور اروپا، درباره تحرکات اسرائیل گفت: سفر‌های اسرائیلی‌ها به شماری از پایتخت‌های اروپایی، یادآور سفر‌های اسرائیلی‌ها به ویژه بنیامین نتانیاهو پیش از دستیابی به توافقنامه هسته‌ای در سال ۲۰۱۵ داشت. اسرائیلی‌ها در آن زمان در کنار سعودی‌ها با اعمال فشار تلاش کردند مانع از دستیابی به توافق شوند، با این وجود توافقنامه منعقد شد. کشور‌های خلیج (فارس) به ویژه سعودی پس از نشست هفته گذشته گروه کاری ایران که با حضور آمریکا و کشور‌های خلیج (فارس) صادر شد، از موضع گیری علیه مذاکرات خودداری می‌کنند. آمریکا به این کشور‌ها اعلام کرد که مذاکرات به طور جدی صورت خواهد گرفت و به احتمال زیاد توافق به دست خواهد آمد. با اینکه اسرائیلی‌ها از این موضع آمریکا آگاهی دارند، اما به تحرکات خودشان با سه هدف ادامه می‌دهند.

هدف اول، وارد کردن موضوع نقش ایران در منطقه در این مذاکرات است، در حالی که مشخص است که این موضوع اصلا در مذاکرات وین مطرح نمی‌شود.

هدف دوم اسرائیل آن است که تعلیق برنامه هسته‌ای ایران برای بیشترین مدت ممکن، ادامه پیدا کند.

هدف سوم اسرائیل هم آن است که لغو تحریم‌های ایران محدود باشد، زیرا آن را برای خودش بسیار خطرناک می‌داند. زیرا لغو کامل تحریم‌ها به ایران اجازه خواهد داد تا به چرخه اقتصاد جهانی بازگردد و قدرت مانور اقتصادی بیشتری خواهد داشت. از نظر اسرائیل، حتی از سرگیری مذاکرات وین هم ناراحت کننده است. 
قاسم عزالدین تحلیلگر امور سیاسی المیادین هم درباره موضع اروپا در برابر نگرانی اسرائیل گفت: نگرانی آمریکا و اروپا فراتر از نگرانی‌های اسرائیل است، اما زیر فشار ایران و قدرت این کشور، غربی‌ها راه گریزی ندارند، جز اینکه در برابر این فشار‌ها تسلیم شوند. راهبرد همیشگی غربی‌ها آن است که اگر توانایی اتخاذ تصمیم را ندارند، برای وقت کشی و فرار از اتخاذ تصمیم تلاش می‌کنند به این امید که تغییراتی رخ دهد. اسرائیل فقط جنجال آفرینی و غوغاسالاری می‌کند، در حالی که این تحرکات آن، هیچ نشانه امیدی برای این رژیم ایجاد نکرده است. 

نظر شما