شناسهٔ خبر: 51117788 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

نسخه‌نویسی پزشکی در خراسان جنوبی از اول دی ماه به صورت الکترونیک اجرایی می‌شود

زهرا حمیدی

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی گفت: از ابتدای دی امسال تمامی نسخه‌های پزشکی در این استان به صورت کاملا الکترونیک ارائه خواهد شد و امکان پرداخت برای نسخ خطی را نخواهیم داشت.

صاحب‌خبر -

علی اربابی، امروز سه شنبه 9 آذر در نشست خبری، اظهار کرد: بیمه سلامت در بحث زیرساخت و نرم افزارهای لازم خدماتی را انجام داده و در فرآیند بیمه اتفاقات خوبی رقم خورده است.

به گزارش ایسنا، وی به نسخه نویسی الکترونیکی اشاره کرد و افزود: در برنامه پنجم و ششم توسعه بیان شده که فرآیندهای مربوط به نسخه نویسی باید به صورت الکترونیک باشد؛ در این راستا در خراسان جنوبی بیش از ۸۰ درصد نسخی که تولید می‌شود الکترونیک است.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی بیان کرد: از ابتدای دی ماه برابر قانون و برنامه‌ای که توسط نمایندگان مجلس در تبصره ۱۷ اعلام شده باید تمامی نسخه‌ها به صورت الکترونیک باشد.

اربابی گفت: بیمه سلامت خراسان جنوبی این آمادگی را دارد که به صورت کامل نسخ الکترونیکی صادر کند و از ابتدای دی نسخ کاغذی نباشد چراکه طبق قانون نیز وظیفه ای برای صدور نسخ کاغذی نداریم.

وی با بیان اینکه در خراسان جنوبی فضا به طور کامل برای تمام پزشکان جهت صدور نسخ الکترونیکی فراهم است، اظهار کرد: اظهار کرد: با این اتفاق بحث درمان در سطح استان بهتر پوشش داده می‌شود و در بحث بیمه نیز بیشتر پروتکل های درمانی و دستورالعمل هایی که ابلاغ شده وروی سامانه قرار گرفته اجرایی خواهد شد.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی با بیان اینکه با نسخه نویسی الکترونیکی خدماتی که مورد نیاز نیست شناسایی و از خدمات القایی پرهیز خواهد شد، بیان کرد: با این اقدام خدمات مورد نیاز مردم شرایط علمی تری خواهد داشت و از هدررفت منابع محدود سازمان‌های بیمه گر جلوگیری و بهره بری بیشتر خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در این راستا با توجه به اجرای بیش از یک سال و نیم نسخه نویسی الکترونیک در خراسان جنوبی امروز شاهد سرعت رسیدگی به اسناد هستیم و در بحث پرداخت مطالبات موسسات، به روز پرداخت‌ها انجام می‌شود.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی با بیان اینکه پرداخت موسسات تا پایان مهر ماه پرداخت شده و آبان در دست پرداخت است، افزود: درمان بحث مهمی است و امروز با پرداخت به موقع از آسیب‌های احتمالی جلوگیری شده است.

اربابی با بیان اینکه امیدواریم با نسخ الکترونیکی دسترسی مردم هم افزایش پیدا کند و روز به روز شاهد این باشیم که خدمات بیشتر و تجهیزات به روزتری داشته باشیم، تصریح کرد: امید است خدمات مطلوب و با کیفیت را شاهد باشیم.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی با بیان اینکه از ابتدای دی ماه برابر قانون خارج از نسخه نویسی الکترونیک فرایندی در سازمان‌های بیمه گر نخواهیم داشت، ادامه داد: در بحث برقراری نظام ارجاع و پزشک خانواده صندوق بیمه همگانی رایگان راه اندازی شده و در حال فعالیت است.

وی اظهار کرد: در خراسان جنوبی در این خصوص توفیق داشتیم و از ابتدای آبان ماه با فراخوانی که در سطح استان برای پزشک خانواده داشتیم حدود ۴۰ پزشک عمومی در استان اعلام آمادگی کردند.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی با بیان اینکه اقدام به پایش جمعیت بیمه شده کرده‌ایم و این جمعیت را به پزشکان خانواده منتسب کردیم، افزود: در خراسان جنوبی ۲۰ هزار نفر از بیمه شدگان به پزشک خانواده منتسب شدند.

وی ادامه داد: بیماران برای درمان ابتدا باید به پزشک خانواده مراجعه کنند و طبق نظام ارجاع به پزشک متخصص معرفی شوند؛ در طول سال دو بار امکان جابجایی پزشک خانواده توسط بیمار وجود دارد.

اربابی تصریح کرد: بیماری دیابت و فشار خون تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفته و به طور خاص مورد رصد و کنترل قرار می‌گیرد.
وی افزود: شرایط برای برخورداری از مطب‌ها و مراکز درمانی دولتی و خصوصی برای بیماران دیابتی و فشار خون با نظام ارجاع انجام شده و بیماران می‌توانند از خدمات استفاده کنند.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در مراجعه به پزشک خانواده فقط شش هزار تومان هزینه ویزیت پرداخت می‌شود، اظهار کرد: در مورد پرداخت به موسسات سرپایی تا پایان مهر ۱۴۰۰ تسویه کردیم.

اربابی گفت: در مورد پرداخت به موسسات بستری و بیمارستانها برای بیمارستان‌های غیر دولتی تا پایان شهریور و مراکز درمانی دولتی تا پایان مرداد ماه با دانشگاه علوم پزشکی تسویه شده است.

وی تصریح کرد: خدمات مربوط به نازایی که یکی از موضوعات روز کشور است در این مورد نیز سازمانهای بیمه گر و بیمه سلامت پیش رو هستند.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی ادامه داد: دستورالعمل راهبردی خرید خدمت نازایی ابلاغ شده، بسته‌های خدمتی خوبی تعریف و ابلاغ شده و امیدواریم جامعه هدف با دغدغه کم مراجعه و خدمات مورد نیاز را بگیرند.

اربابی بیان کرد: در بحث خدمات نازایی ۹۰ درصد را بیمه و ۱۰ ورصد را بیمار می‌دهد بحث دارو هم با همان فرانشیز ۱۰ و ۹۰ درصد است؛ همچنین بیمه شدگان کمیته امداد و بهزیستی از ۱۰ درصد نیز معاف هستند و خدمات نازایی برای این جامعه هدف رایگان انجام می‌شود.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: هیچ استثنایی در صندوق‌های بیمه شده برای بحث ویزیت و درمان وجود ندارد، اما همه باید به صورت الکترونیک انجام شود.

اربابی خاطرنشان کرد: برای هر پزشک خانواده برای شیفت کاری ۴ ساعته بین ۵۰۰ تا ۷۵۰ بیمار منتسب شده است.

وی با بیان اینکه در قاین جمعیت بیمه شده زیاد و پزشک کم است، گفت: در بیرجند جمعیت پزشک بیشتر است و از ۴۰ نفر حدود ۳۰ پزشک در بیرجند هستند.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه عمده جمعیت بیمه شده سلامت حاشیه نشینان شهر هستند هدف نظام پزشک خانواده دسترسی راحت به پزشک است.

اربابی افزود: مجموع این سیاست و بررسی‌ها برای این است که مشخص شود چند پزشک و در چه منطقه‌ای باشند؛ پزشک خانواده تلفنی هم می‌تواند به بیمار مشاوره دهد.

انتهای پیام

نظر شما