شناسهٔ خبر: 51117786 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

استان همدان در اجرای شبکه آبیاری نوین رتبه سوم کشور را دارد

همدان-ایرنا- مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهادکشاورزی استان همدان گفت که این استان با اجرای ۱۶۱ هزار و ۵۰۰ هکتار آبیاری نوین در اراضی کشاورزی رتبه سوم کشور را در اجرای این طرح به خود اختصاص داده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، «امیر لاهوتیان» روز سه شنبه در بازدید از شرکت های تولیدکننده آبیاری نوین استان در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ۲۶۷ هزار هکتار اراضی آبی زراعی و باغی در استان وجود دارد اظهار داشت: تا پایان شهریور امسال ۱۶۱ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی آبی استان مجهز به سیستم سامانه های نوین آبیاری شدند.

وی ادامه داد: سامانه های نوین آبیاری در اراضی زراعی تا حد مطلوبی اجرا شده است و در حوزه باغ ها نیاز به گسترش و توسعه دارد و پیش بینی می شود در سال های آینده آبیاری باغ های استان به  سیستم موضعی و قطره ای اجرایی شود.

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهادکشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه براساس یافته های علمی با اجرای سیستم های مختلف سامانه های نوین آبیاری به طور میانگین در هر هکتار، چهار هزار و ۴۰۰ متر مکعب در مصرف آب صرفه جویی می‌شود افزود: با اجرای این طرح ها در ۱۶۱ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان، بیش از  ۷۰۸ میلیون متر مکعب در مصرف آب صرفه جویی شده است.

لاهوتیان اظهار داشت: شوری ثانویه خاک در همدان به دلیل عوامل طبیعی و غیرطبیعی رو به افزایش است و اگر مدیریت نشود در کنار کمبود منابع آبی، کشاورزی پایدار را با چالش جدی مواجه می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: در سال های های اخیر دلایلی همچون کاهش بارندگی، برداشت بی رویه از سفره های آب زیرزمینی و گرم شدن دمای هوا، استان را با مشکل شوری خاک به عنوان یکی از نمودهای عینی فرسایش خاک مواجه کرده است.

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهادکشاورزی استان همدان با بیان اینکه حفاظت خاک و آب از اصولی‌ترین پایه‌های توسعه پایدار است افزود: براساس بررسی‌های صورت گرفته کشور ایران رتبه اول فرسایش خاک در جهان را دارد.

لاهوتیان با اشاره به اینکه فرسایش خاک عواقب جبران‌ناپذیری از نظر اقتصادی، اجتماعی و سیاسی برای کشور دارد گفت: در معرض خطر قرار گرفتن امنیت غذایی جامعه از جمله عواقب فرسایش خاک است.

وی با بیان اینکه هدر رفت و فرسایش خاک به سادگی قابل جبران نیست افزود: فرسایش خاک یک فرآیند طبیعی است اما فعالیت‌های انسانی باعث تشدید فرسایش خاک می‌شود.

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهادکشاورزی استان همدان تصریح کرد: حفاظت از خاک وظیفه تمامی آحاد مردم جامعه است ولی مسئولان باید با برنامه‌ریزی‌های دقیق و علمی در کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت برای حل این مشکل قدم‌های اساسی بردارند.

لاهوتیان خاطرنشان کرد که برنامه های متنوعی از جمله برگزاری دوره های آموزشی و نشست ها، هماهنگی با ائمه جماعات استان برای مطرح کردن موضوع در خطبه های نماز جمعه، نشست خبری، برگزاری مسابقه نقاشی و نمایش های عروسکی با همکاری کانون پرورش فکری کودک و نوجوانان استان با موضوع اهمیت حفظ و حراست از خاک در این هفته پیش بینی شده است.

شعار روز جهانی خاک امسال "تاکید بر جلوگیری از شوری و افزایش بهره‌وری خاک" تعیین شده است.

به گزارش ایرنا، روز ۵ دسامبر، روز جهانی خاک است و در کشورمان هم از ۱۲ تا ۱۸ آذرماه هفته خاک نام گذاری شده است.

نظر شما