شناسهٔ خبر: 51117711 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تا پایان امسال

ایجاد دبیرخانه ملی گردشگری زعفران در تربت‌حیدریه

دبیرخانه ملی گردشگری زعفران تا پایان امسال در شهرستان تربت‌حیدریه، به عنوان دارنده بیشترین کشتزار‌های این محصول در کشور، راه‌اندازی می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان رضوی ، رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تربت‌حیدریه گفت:با راه‌اندازی این دبیرخانه، امکان حضور گردشگران داخلی و خارجی در فصل پاییز برای گردشگری و دیدن مزارع زعفران تربت حیدریه تسهیل خواهد شد

علی محمدی افزود: پاییز، فصل برداشت محصول راهبردی زعفران است که بهار گردشگری مزرعه محسوب می‌شود و با توجه به لغو محدودیت‌های سفر برای گردشگران داخلی و خارجی، می‌توان از این فرصت برای تقویت اقتصاد منطقه بهره گرفت.
وی گفت: فصل برداشت محصول زعفران، با توجه به داشتن جلوه‌های زیبای بصری، از جذابیت بسیاری برای گردشگران، عکاسان و طبیعت گردان برخوردار است، که علاوه بر نقش برجسته‌ای که می‌تواند در اقتصاد منطقه بازی کند، فرصتی ناب برای حضور گردشگران، آشنایی آن‌ها با نحوه برداشت طلای سرخ و به سوغات بردن محصول تازه برداشت شده کشاورزان است.
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تربت‌حیدریه افزود: این اداره در آینده برگزاری جشنواره‌هایی با هدف گردشگری مزرعه در زمان برداشت محصول زعفران را در برنامه دارد تا با معرفی بهتر این محصول به درآمدزایی بیشتر کشاورزان هم کمک کند.
محمدی تصریح کرد: توسعه گردشگری مزارع زعفران یکی از راهکار‌های رونق اقتصادی تربت حیدریه است و اصولا گردشگری مزرعه از شاخه‌های مهم گردشگری در جهان و ایران است و فعال شدن این شاخه گردشگری در شهرستان‌های تربت حیدریه و زاوه، با توجه به مزارع گستره زعفرانی که دارند، می‌تواند افق‌های نوینی را پیش روی منطقه باز کند.
وی وجود اقامتگاه‌های بوم‌گردی در روستا‌های هدف گردشگری را یک زیرساخت مهم برای جذب گردشگر عنوان کرد و گفت: هم اکنون ۹ اقامتگاه بوم گردی در تربت حیدریه و یک اقامتگاه بوم گردی در شهرستان زاوه فعالیت دارند و ایجاد هفت اقامتگاه بوم گردی جدید نیز در دست اقدام است.
از مجموع ۹۰ هزار هکتار کشتزار زعفران استان خراسان رضوی، بیش از هشت هزار و ۵۰۰ هکتار، معادل ۱۲ درصد آن به شهرستان تربت‌حیدریه اختصاص دارد.
برداشت زعفران در اقلیم سرد جلگه رخ تربت حیدریه، اقلیم معتدل شهرستان زاوه و اقلیم گرم شهرستان مه‌ولات از نیمه مهرماه آغاز شده و تا اواخر آبان ماه ادامه می‌یابد.
مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت‌حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

نظر شما