شناسهٔ خبر: 51117503 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

اعلام نتایج نهایی انتخابات پارلمانی عراق

کمیسیون انتخابات عراق بعد از کش‌ و قوس‌های فراوان نتایج نهایی انتخابات پارلمانی این کشور را اعلام کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از الجزیره، کمیسیون انتخابات عراق نتایج نهایی انتخابات پارلمانی را اعلام کرده و بر اساس اعلام این کمیسیون، جریان صدر با کسب ۷۳ کرسی اکثریت را به دست آورد و پس از آن ائتلاف «تقدم» با ۳۷ کرسی و سپس ائتلاف «الدوله القانون» با ۳۳ کرسی قرار دارند.

بعد از بازشماری دوباره آرای کسب شده تنها نتایج پنج کرسی تغییر کرد. این پنج کرسی متعلق به استان‌های بغداد، کرکوک، اربیل، موصل و بصره بود. به صورت کلی نیز ۴۴ درصد از واجدین شرکت در انتخابات در آن شرکت کرده بودند.

انتخابات پارلمان عراق مهمترین انتخابات این کشور است، زیرا نخست‌ وزیر که عالی‌ترین رتبه سیاسی در این کشور است توسط نمایندگان پارلمان انتخاب خواهد شد. در این دور از انتخابات به دلیل اینکه جریان صدر بیشترین کرسی انتخابات را بدست آورده است باید شخص مورد نظر خود را که از عرب‌های شیعه مذهب است، معرفی کند.

پس از انتخابات برخی از حزب‌های عراقی اعلام کردند در جریان این انتخابات تقلب صورت گرفته و آرا باید دوباره شمارش شود. در همین راستا نیز حامیان احزاب معترض به نتایج انتخابات با برگزاری تظاهرات صلح‌آمیز خواهان بازشماری آرا شدند.

گزینه‌های احتمالی نخست‌ وزیری عراق نیز افرادی هستند که علاوه بر روابط خوب با ایران، مشتاق ارتباط گرفتن با کشور‌های اروپایی و غربی نیز می‌باشند. «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر فعلی عراق نیز از گزینه‌های محتمل است، اما به طور دقیق جریان صدر آن را تایید نکرده است.

انتهای پیام/

نظر شما