شناسهٔ خبر: 51117498 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

بازار مصرف افغانستان فرصتی برای توسعه تولید و اقتصاد در تایباد است

شوکت سالاری

رئیس شورای شهرستان تایباد گفت: افغانستان در نزدیکترین فاصله با تایباد قرار دارد و این فرصت مناسبی برای توسعه تولید و اقتصاد در این شهرستان است.

صاحب‌خبر -

یوسف یوسفی در جلسه کمیسیون اقتصادی که با حضور شهردار تایباد و جمعی از فعالان اقتصادی شهرستان در محل شورای شهر تایباد برگزار شد، اظهار کرد: تاکنون نتوانسته‌ایم برای بازار مصرف افغانستان تولید کننده باشیم این اقدام علاوه بر توسعه اقتصادی زمینه اشتغال را در شهرستان چند برابر می کند. ایجاد کارگاه‌های فرآوری با توجه به تولید محصولات کشاوری از مهمترین موضوعاتی است که باید پیگیری شود.

رئیس شورای شهرستان تایباد در ادامه افزود: برای توسعه اقتصادی ابتدا باید روش‌های تولید را به‌روز کرد و روش‌های صنعتی را جایگزین روش‌های سنتی کنیم.

یوسفی بیان کرد: تایباد قطب تولید زعفران و خربزه است اما این دو محصول به درستی به نقاط دیگر معرفی نشده که این ضعف برندسازی در منطقه را می‌رساند باید ابتدا در معرفی ظرفیت‌های شهرستان گام برداریم و سپس بازار فروش را فراهم کنیم.

وابسته بودن به مشاغل دولتی سبب کاهش توسعه اقتصادی می‌شود

رئیس شورای اسلامی شهر تایباد نیز گفت: شهرستان تایباد علاوه بر مزیت همجواری با مرز افغانستان که یک کشور محروم به شمار می‌رود از پتانسیل‌های محلی و بومی قوی برخوردار است که اگر به درستی استفاده شود اقتصاد در منطقه توسعه خواهد یافت.

محمد خدادادی توضیح داد: وابسته بودن به مشاغل دولتی سبب کاهش توسعه اقتصادی می‌شود این شهرستان دارای نخبگان و کارآفرینان بسیاری است که از ظرفیت آن‌ها به‌ درستی استفاده نشده است.

وی اظهار کرد: در منطقه فرصت شغلی وجود دارد اما بهره برداری از آن برنامه‌ریزی درستی نشده، باید فعالان اقتصادی در یک مسیر با هدف ارتقای اشتغال و اقتصاد در شهرستان با یکدیگر مشارکت داشته باشند و از تمام ظرفیت‌های محلی و بومی استفاده کنند.

خدادادی معرفی محصولات و جاذبه‌های گردشگری و تاریخی شهرستان را بسیار مهم دانست و اعلام کرد: در بیشتر شهرستان‌ها با یک مدیریت دقیق و برنامه‌ریزی شده محصولات منطقه برندسازی شده و جاذبه‌های گردشگری و تاریخی یه جهان معرفی می‌شوند اما این کار در تایباد بسیار نادر اتفاق افتاده و از ظرفیت رسانه به درستی استفاده نشده است.

وی بیان کرد: توسعه و بهبود فضای کسب‌ و کار از طریق شبکه‌سازی و توانمندسازی  اعضا، کمک به برندسازی مشترک واحدهای مختلف، برگزاری کلاس‌های آموزشی مورد نیاز، پیگیری حل مشکلات حوزه اقتصادی و معیشتی، رفع موانع موجود بر سر راه سرمایه گذاران، تسهیل در بروکراسی‌های اداری و... از مهمترین موضوعاتی است که برای توسعه اقتصادی باید مورد توجه قرار گیرد.

در سال ۱۴۰۰ بودجه شهرداری ۵۱۰ میلیارد ریال تعریف شد

شهردار تایباد نیز گفت: بالاترین سرمایه شهرداری‌ها، مردم هستند باید تلاش کنیم از سرمایه‌های انسانی در منطقه به درستی استفاده کنیم.

مهرداد کریم‌زاده افزود: پیشبرد اهداف بزرگ در تایباد محقق نمی‌شود مگر اینکه مردم کنار شهرداری باشند.

وی با تاکید بر ایجاد منابع مالی پایدار برای شهرداری‌ها بیان کرد: در سال ۱۴۰۰ بودجه شهرداری ۵۱۰ میلیارد ریال تعریف شده که به ازای جمعیت ۶۰ هزار نفری شهرستان بسیار ناچیز است.

کریم‌زاده اظهار کرد: اولین گام برای تحقق این هدف اجاره دادن ساختمان تجاری جدید شهرداری است و پیگیری‌های لازم برای این امر انجام شده، همچنین تحویل ۵ هکتار زمین در حاشیه اصلی جاده گمرک که فقط در اختیار سرمایه گذاران تایبادی قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام

نظر شما