شناسهٔ خبر: 51117206 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

متخصص بیماری‌ های عفونی:

درمان بیماری‌ های ویروسی نیازی به مصرف آنتی بیوتیک ندارد

متخصص بیماری‌ های عفونی با اشاره به اینکه مصرف بی رویه آنتی بیوتیک‌ها منجر به مقاومت میکروبی در بدن می‌شود گفت: بسیاری از گلودردها، سرفه‌ها و تب‌ها منشأ ویروسی داشته و نیازی به مصرف آنتی بیوتیک ندارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش جام جم آنلاین، شیرین افهمی، متخصص بیماری‌ های عفونی در گفتگو با فارس در خصوص راه های پیشگیری از مقاومت میکروبی گفت: مقاومت میکروبی چرخه‌ای است که چندین گروه در ایجاد آن دخالت دارند. بیماران، کادر درمان، داروسازان، کادر داروخانه ها و شرکت های دارویی و در نهایت متخصصان دام و طیور در ایجاد این چرخه دخیل هستند.

متخصص بیماری‌ های عفونی کشورمان در خصوص پیشگیری از این پدیده خاطرنشان کرد: مقاومت میکروبی بحثی جهانی است. زمانیکه آنتی بیوتیک تجویز و مصرف می‌شود میکروب‌ها که موجوداتی هوشمند هستند به سرعت خود را با روش‌های مختلف نسبت به این دارو مقاوم می‌کنند بنابراین بدن با تکرار مصرف یک دارو به درمان بیماری‌ های عفونی همچون عفونت ادراری جواب نمی دهد. باید بدانیم هر تب و گلو درد و سرفه باکتریایی نیست و نیازی به آنتی بیوتیک ندارد بلکه این علائم می‌توانند ناشی از ویروس بوده و نیازی به آنتی بیوتیک نداشته باشد.

افهمی توصیه کرد: مردم نباید خودسرانه آنتی بیوتیک (داروی ضد حیات) مصرف کنند. نباید بدون نسخه از داروخانه آنتی بیوتیک بخواهند و دیگر اینکه برخی به پزشک اصرار دارند اگر آنتی بیوتیک مصرف نکنند بهبود پیدا نمی‌کنند در صورتیکه خودشان نمی‌دانند منشأ بیماری ویروسی یا میکروبی است. مردم باید روش تشخیص و درمان را به پزشک بسپارند.

وی یادآور شد: در صنعت دام و طیور تمامی نقاط جهان مصرف آنتی بیوتیک برای دام و طیور کنترل شده و این ملاحظات در کشور ما هم وجود دارد.

نظر شما