شناسهٔ خبر: 51116759 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جمهوریت | لینک خبر

خواب راحت و افزایش حافظه؛ هدیه خرمای چینی به بشر

خرمای چینی یا عناب مختص مناطق گرمسیر و خشک است که خواص فراوانی دارد.

صاحب‌خبر -

جمهوریت : عناب، خرمای چینی یا خرمای قرمز، نام‌هایی است که به یک میوه پرخاصیت نسبت داده اند که سرشاراز ویتامین C و مقادیر قابل توجهی مواد معدنی است و خواص بی شمار و معروفی دارد.

معرفی جامع میوه عناب

میوه عَناب مختص مناطق گرمسیر و خشک است آن را می‌توان در زیرمجموعه درختچه‌های متوسط ازگروه سنجدیان که قدشان تا ۱۰ متر نیز می‌رسد، دانست.

عناب دارای برگ‌های کوچک سبزرنگ، بدون کرک و تخم‌مرغی شکل است که میوهٔ آن در ابتدا سبز و گرد بوده و پس از رسیدن به رنگ قرمز و زیتونی درمی آید و چروک می‌خورد.

به عَناب خرمای قرمز یا خرمای چینی نیز می‌گویند.

خاستگاه طبیعی عناب آسیای جنوبی لبنان، افغانستان، شمال هندوستان، کره و جنوب و مرکز چین است، اما در ایران نیز تولید می‌شود و می‌توان خراسان جنوبی را قطب تولید عَناب دانست از سوی دیگر ایران دارای رتبه دوم کشت و تولید عناب است.

با این تفاسیر بیشترین سطح زیر کشت عناب در ایران در خراسان جنوبی واقع شده و حدود ۹۵ درصد عناب ایران در این محل تولید می‌شود.

خالی از لطف نیست که بدانید، قدیمی‌ترین و بیشترین درختان عناب ایران در روستای شاهرخت همین استان است و حتی یکی ازاین درختان نزدیک به ۴۰۰ سال سن دارد.

ارزش غذایی عناب

میوه عناب سرشاراز ویتامین C و مقادیر قابل توجهی مواد معدنی است. همچنین حاوی پروتئین، کربوهیدرات و کلسیم، فسفر، آهن، کاروتن، تیامین، نیاسین و فلور و ریبوفلاوین است همچنین حاوی پکتین است که موثر در کاهش چربی و قند خون است. چربی میوه عناب بسیار کم است.

خواص عناب

  • عناب و جلوگیری از بروز سرطان

بین ترکیبات زیست‌فعالی موجود در عناب و کاهش فعالیت رادیکال‌های آزاد و گسترش سلول‌های سرطانی همبستگی مثبتی وجود دارد آنتی اکسیدان‌های موجود در عناب عامل بسیار مؤثری در پیشگیری از سرطان هستند خاصیت ضدسرطانی عناب از گسترش سلول‌های سرطانی مخصوصا سرطان خون و رحم و کبد و پوست جلوگیری می‌کند.

  • تاثیر عناب در درمان کم خونی و فشار خون

عناب به دلیل خواصی که دارد در طب سنتی یک انتخاب مناسبی برای کنترل فشار خون بالا به حس

ب می‌آید.این میوه به لطف مواد معدنی پتاسیم، فسفر، منگنز، آهن و روی موجب بهبود جریان خون در بدن میشود و همچنین به علت افزایش هموگلوبین خون خطر ابتلا به کم خونی را کاهش میدهد. پس علاوه بر طعم دلچسب این میوه به دلیل فوایدش بر فشار خون انرا در رژیم غذایی خود بگنجانید.

  • بهبود عملکرد مغزوخواب با استفاده از عناب

کمک به خواب راحت یکی از کاربرد‌های رایج عناب در طب سنتی است.

همچنین مصرف عناب حافظه را بهبود می‌بخشد و از سلول‌های مغز در مقابل ترکیبات نابود کننده عصبی جلوگیری می‌کند.

  • جلوگیری از آسیب کبد به کمک عناب

میوه عناب به دلیل سرشار بودن از آنتی اکسیدان‌ها می‌تواند از آسیب دیدن کبد پیشگیری کند. تاثیر رادیکال‌های آزاد بر بدن که از طریق مواد سمی، سیگار کشیدن و همچنین قرار گرفتن در معرض اشعه ایکس و مواد شیمیایی صنعتی ایجاد می‌شوند آسیب دیدن کبد است. آنتی اکسیدان‌های موجود در عناب به نحوی نقطه مقابل رادیکال‌های آزاد به شمارمی ایند و می‌توانند اثرات منفی آن‌ها را خنثی کنند.

  • درمان دیابت به کمک عناب

میوه عناب برای کنترل دیابت و پیشگیری از سکته یکی دیگر از دلایل محبوبیت این میوه به شمار می‌رود.

ویتامین c موجود در این میوه به عنوان آنتی اکسیدان عمل کرده و می‌تواند از سکته ناشی از دیابت جلوگیری کند.

روند بهبود زخم در بیماران دیابتی خیلی دیرتر از افراد معمولی است عناب با خواصی که دارد به بهبود زودتر زخم‌ها در افراد دیابتی کمک شایان ذکری میکند.

  • درمان یبوست به کمک عناب

عناب میوه‌ای غنی از فیبر است و فیبر بهترین ماده برای مبارزه با یبوست و کارکرد درست روده‌ها است. همچنین به دلیل خواص آنتی اکسیدانی عناب مفید برای بهبود سایر عملکرد‌های سیستم گوارش نیز به حساب می‌آید.

  • تاثیر عناب در مراقبت از پوست

آب عناب به‌صورت موضعی برای درمان التهابات پوستی مثل پسوریازیس، اگزما، و آکنه استفاده می‌شود.

میوه عناب همچنین از بروز چین و چروک روی صورت جلوگیری می‌کند و با اکسیژن‌رسانی و افزایش گردش خون، سبب شادابی پوست صورت می‌شود.

  • سلامت قلب با مصرف عناب

میوه عناب مفید برای سلامت قلب است. عناب با دارابودن مقادیر زیادی پتاسیم و مقدار اندکی سدیم، برای آرامش رگ‌های خونی و کاهش فشار خون مفید است. همچنین عناب از تجمع چربی در سرخرگ‌ها جلوگیری می‌کند و احتمال بروز بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش می‌دهد.

  • کنترل و کاهش وزن با مصرف عناب

خوردن میوه و سبزیجات راهکاری است که همیشه برای کاهش وزن پیشنهاد شده است، جالب است بدانید، یکی از خاصیت‌های عناب کمک به کنترل وزن است.

عناب میوه‌ای با کالری کم، و میزان بالایی از پروتئین است که شما را سیر نگه می‌دارد. در نتیجه بین وعده‌های غذایی اصلی سراغ میان وعده و تنقلات نمی‌روید پس کمک می‌کند به رژیم غذایی‌تان پایبند بمانید به این ترتیب وزن اضافه نمی‌کنید.

انتهای پیام/

نظر شما