شناسهٔ خبر: 51116512 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

معرفی انواع ماشین جوجه کشی و نکات مهم در خرید هر یک از آن‌ها

قبل از راه اندازی کسب و کار جوجه کشی لازم است اطلاعات خوبی از انواع دستگاه های جوجه کشی داشته باشید تا متناسب با ابعاد فضا و بودجه خود بتوانید دستگاه مناسبی را انتخاب کنید.

صاحب‌خبر -

برای راه‌اندازی یک واحد تولیدی در حوزه دام و طیور، نیاز به برخی دستگاه‌های صنعتی دارید تا روند کاری خود را تسریع کرده و بهبود بخشید. در صنعت دام و طیور دستگاه‌های زیادی باید به کار گرفته شوند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، ماشین جوجه کشی نام دارد. اما برای خرید دستگاه جوجه کشی مناسب و ایده‌آل نیاز است که انواع این دستگاه را بشناسید. همچنین باید در هنگام خرید به نکاتی توجه داشته باشید تا بتوانید انتخاب خوبی کنید. با ما تا انتها همراه باشید تا شما را با انواع ماشین جوجه کشی و نکات مهم در خرید هر یک آشنا کنیم.

دستگاه جوجه کشی

دستگاه جوجه کشی که با نام ماشین جوجه کشی، انکوباتور و دستگاه جوجه آوری نیز شناخته می‌شود، دستگاهی است که با فراهم آوردن شرایط محیطی مناسب، تخم مرغ‌های نطفه‌دار را به جوجه تبدیل کند. در واقع ماشین های جوجه کشی، شبیه ساز مرغ مادر برای پرندگان مختلف هستند و با نگهداری و پرورش تخم‌ها، آن‌ها را به جوجه بدل می‌سازند.

ماشین جوجه کشی + دستگاه جوجه کشی

انواع دستگاه جوجه کشی:

همان طور که گفتیم، این دستگاه‌ها برای این طراحی شدند تا با فراهم آوردن شرایط مورد نیاز، تخم‌های بالغ و نطفه دار را به جوجه تبدیل کنند. از این رو ماشین های جوجه کشی در انواع مختلفی تولید می‌شوند.

اما در یک دسته بندی کلی می‌توان این دستگاه‌ها را به ۲ نوع تقسیم بندی کرد:

  1. ماشین جوجه کشی خانگی
  2. ماشین جوجه کشی صنعتی

هر کدام از این ماشین‌ها در اندازه و حجم مختلفی تولید می‌شوند. به عنوان مثال برخی از ماشین های جوجه کشی خانگی ظرفیتی کم‌تر از ۱۰۰ تخم دارند، در حالی که ظرفیت ماشین های جوجه کشی صنعتی به چند صد تخم و گاها بیش از هزار تخم می‌رسد.

در ادامه شما را با هر یک از این دستگاه‌های جوجه کشی آشنا خواهیم کرد.

1- دستگاه جوجه کشی خانگی:

این دستگاه جوجه‌کشی مناسب کسب و کارهای کوچک و خانگی است. ظرفیت دستگاه جوجه کشی خانگی با توجه به اندازه آن، حداکثر تا ۱۵۰ تخم است. دستگاه جوجه کشی خانگی در مقایسه با انواع صنعتی آن، ابعاد کوچکی دارد و به راحتی می‌توان آن را جا به جا کرد.

از این دستگاه علاوه بر راه اندازی کسب و کار خانگی، در آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای به منظور آموزش هنرجوها مورد استفاده در قرار می‌گیرد.

2- دستگاه جوجه کشی صنعتی:

دستگاه‌های صنعتی جوجه کشی به دلیل این که در محیط‌های بزرگ و صنعتی‌تر به کار گرفته می‌شوند، باید برخی خصوصیات و ویژگی‌هایی هم داشته باشند تا بتوانند متناسب با سطح راندمان کاری شما عمل کنند. برخی از این ویژگی‌ها عبارتند از:

  • بدنه مقاوم و مستحکم:

یک ماشین جوجه کشی صنعتی باید بدنه مقاوم و مستحکمی داشته باشد. بدنه مستحکم موجب خواهد شد تا طول عمر دستگاه شما در محیطی که از آن استفاده می‌کنید، بالا رود.

  • کیفت ساخت بسیار بالا:

یکی از مهم‌ترین عواملی که می‌تواند در فرایند تبدیل تخم نطفه‌دار به جوجه تاثیر گذار باشد، کیفیت ساخت دستگاه و ماشینی است که برای این امر به کار می‌گیرید. دستگاه جوجه کشی صنعتی باکیفیت می‌تواند حجم تلفات شما را کاهش داده و موجب شود تا سود بیشتری به دست آورید.

  • طراحی صنعتی و مناسب:

معمولا یکی از تفاوت‌های اصلی دستگاه های جوجه کشی صنعتی با خانگی، نوع و زبان طراحی آن‌هاست. به این صورت که در نوع خانگی این نوع تجهیزات معمولا طراحی ظریف‌تری به کار گرفته می‌شود، اما در نوع صنعتی به هیچ وجه چنین نباید باشد، چرا که راندمان و سرعت کار شما را به شدت پایین می‌آورد.

  • ظرفیت مناسب:

دستگاه‌های جوجه کشی صنعتی ظرفیت بسیار بیشتر نسبت به نوع خانگی دارند. به عنوان مثال نوع خانگی این ماشین‌ها به زحمت به ۲۰۰ عدد می‌رسد، اما در نوع صنعتی ظرفیت دستگاه از چند صد عدد شروع شده و تا چند هزار عدد نیز می‌رسد.

  • سادگی کار و سهولت در استفاده:

یکی دیگر از ویژگی‌های مهم یک دستگاه جوجه کشی صنعتی، سهولت استفاده و سادگی کار کردن با آن است. ممکن است دستگاه شما در پاسی از شب دچار مشکل شود، اگر نتوانید سریعا آن را برطرف کنید، بدون شک متضرر خواهید شد. پس توجه نمایید که دستگاه انتخابی شما به گونه‌ای باشد که به سادگی از آن استفاده کرده و حتی خودتان بتوانید به سرویس آن بپردازید.

ماشین جوجه کشی + دستگاه جوجه کشی

نکات مهم در خرید دستگاه جوجه کشی:

اگر قصد خرید دستگاه جوجه کشی دارید، باید برخی پارامترها را هم در نظر داشته باشید تا بتوانید انتخاب درست و بجایی کنید. با رعایت نکاتی که در ادامه خواهیم گفت، می‌توانید بهترین ماشین جوجه کشی موجود برای واحد صنعتی خود را خریداری نمایید.

نکاتی مثل:

  • ظرفیت و گنجایش دستگاه
  • برند تولید کننده
  • جنس بدنه
  • قدرت موتور
  • تغذیه و سوخت مصرفی
  • حجم و اندازه دستگاه
  • سنسورهای هوشمند تعبیه شده
  • متریال استفاده شده برای ساخت آن

ممنون که تا انتهای این مقاله همراه ما بودید. همان طور که ملاحظه کردید، دستگاه‌های جوجه کشی در انواع مختلفی تولید می‌شوند. هر کدام از انواع ماشین جوجه کشی ویژگی‌های خاصی دارند. برای خرید یک دستگاه جوجه کشی، ابتدا باید مشخص کنید که از خرید این دستگاه‌ها چه هدفی دارید. بعد می‌توانید با استفاده از نکات و موارد گفته شده، بهترین دستگاه جوجه کشی را برای خود تهیه کنید.

بیشتر بخوانید:

نظر شما