شناسهٔ خبر: 51116479 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مناقصه‌مزایده | لینک خبر

گزارشات تحلیلی مناقصه مزایده

ایدز و معضلی همیشگی به نام شناسایی مبتلایان!

صاحب‌خبر -

طگروه اجتماعی- امروز(چهارشنبه) روز جهانی ایدز است. اولین مواردی که مشاهده شد در بین معتادان تزریقی بود که به دلیل نامعلومی سیستم دفاعی بدن آن‌‌ها ضعیف شده بود و علائم بیماری التهاب ریه نیوموسیستیک کارینی (PCP) در آن‌‌ها مشاهده می‌شد که این بیماری در افرادی دیده می‌شود که سیستم دفاعی بدنی ضعیفی دارند. سپس نوعی سرطان پوست نادر با نام کاپوسی سارکوما (KS) در میان مردان هم‌جنس‌گرا گزارش شد. موارد بیشتری از بیماری PCP و KS مشاهده شد و این زنگ خطری برای مرکز پیشگیری و کنترل بیماری بود و گروهی از طرف این مرکز برای بررسی این واقعه تشکیل شد. به نظر می‌رسد که هر دو ویروس HIV-1 و HIV-2 در اصل متعلق به نخستی‌سانان مرکز آفریقا بوده و در اوایل قرن بیستم به بدن انسان منتقل شده‌اند. به نظر می‌آید که ویروس HIV-1 در اصل متعلق به مناطق جنوبی کامرون و تکامل یافته ویروس نقص ایمنی میمونی (SIV) که در میان شمپانزه‌های وحشی شیوع دارد، بوده است. همچنین ویروس HIV-2 تکامل یافته ویروس SIV میان گونه‌ای میمون به نام منگابی دودی بوده است که در غرب آفریقا (از جنوب سنگال تا غرب ساحل عاج) زندگی می‌کرده است.

ایدز همچنان تلفات می‌گیرد

سالیانه حدود یک میلیون نفر در نقاط مختلف جهان به دلیل بیماری ایدز جان خود را از دست می‌دهند که البته این آمار در سال‌های اخیر به‌خصوص در سال ۲۰۲۰ به شدت کمتر شده است. ایدز یکی از عوامل اصلی مرگ‌ومیر در برخی از کشورهای آفریقایی است؛ آنچنان که امید به زندگی را بسیار کاهش داده. در جنوب آفریقا مرگ‌ومیر بیماری ایدز بسیار رخ می‌دهد و اوضاع کشورهای این منطقه وخیم است. در برخی از کشور‌ها ایدز عامل یک‌چهارم از کل مرگ‌ها در طول یک سال است.

هزار فرد مبتلا به HIV در ایران

معاون بهداشت وزیر بهداشت، با بیان اینکه در کشور ما باید حدود ۵۴ هزار فرد مبتلا به HIV داشته باشیم، گفت: تعداد افراد شناسایی شده حدوداً یک‌سوم و یا ۴۰ درصد این موارد هستند و در مجموع تاکنون ۲۲ هزار نفر از مبتلایان شناسایی شده‌اند. کمال حیدری؛ در همایشی مجازی به مناسبت روز جهانی ایدز، گفت: 37.7 میلیون نفر جمعیتی درگیر این بیماری هستند وقتی به گذشته نگاه کنیم با توجه به اثر تجمعی، حدود ۲۱ درصد افزایش جمعیت افراد درگیر را داریم و این نشان‌دهنده اهمیت بحث شناسایی و مراقبت و پیشگیری است و البته شناسایی مبتلایان به HIV پیچیده‌تر از سایر بیماری‌هاست. کاهش میزان بروز و مرگ در طی این سال‌‌ها مُبین این است که ما در قسمت درگیری و فوت کاهش داشتیم که این هم تأیید زحمت عزیزان در مدیریت برنامه است. به تفکیک مناطق پنج‌گانه جهان در منطقه امرو و مدیترانه‌شرقی ۴۲۰ هزار مبتلا به این ویروس داریم. در این تعداد ما در تشخیص ۴۴ درصد افزایش و در بحث فوت ۵۰ درصد افزایش را می‌بینیم که در منطقه مدیترانه‌شرقی است. البته برخی کشورهایی که در منطقه ما هستند به نظرم اطلاعات را به صورت کامل ارائه نمی‌دهند. هرچند منطقه ما نسبت به سایر مناطق وضعیت بهتری دارد، اما بازهم جای کار بیشتری وجود دارد.

روند شناسایی مبتلایان

معاون بهداشت وزارت بهداشت، اظهار کرد: روند شناسایی در سنوات اخیر روبه افزایش است که یک دستاورد ارزشمند است و به ۴۰ درصد رسیده است و افراد تحت پوششی که نسبت به موارد زنده تشخیص داده شده‌اند، هم به همین ترتیب است و به هرحال سیر صعودی افراد تحت پوشش درمان بسیار ارزشمند بوده و نشان‌دهنده زحماتی است که در سالیان قبل صورت گرفته است. او تأکید کرد: در کمپین ۲۰ آبان تا ۲۰ آذرماه بیماری HIV تاکنون توانستیم ۶۰ هزار نفر را آزمایش کنیم که حرکت خوبی در بحث شناسایی است. تمرکز بر پیشگیری از بیماری و تشخیص موارد از اقدامات مهم است و این هدف مشتمل بر پنج هدف نهایی، ۱۲ هدف زیربنایی، ۱۲ استراتژی و ۲۵۹ هدف اختصاصی است که در اهداف اختصاصی سهم هر یک از شرکای برنامه به صورت واضح به‌گونه‌ای تعیین شده است که برآیند کلی تحقق اهداف منجر به دستیابی اهداف بین‌المللی ۹۰-۹۰-۹۰ شود؛ یعنی ۹۰ درصد مبتلایان شناسایی شوند، ۹۰ درصد موارد شناسایی شده تحت درمان مستمر قرار گیرند و ۹۰ درصد موارد تحت درمان بار ویروسی به مقادیر غیرقابل انتقال، کاهش یابد. حیدری؛ ادامه داد: استراتژی‌های پنجمین برنامه به نحوی مشخص است که با سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها امکانات تشخیص و درمانی HIV را افزایش دهیم و نظام مراقبت اپیدمیولوژیک را ارتقاء دهیم. اکنون با دستاوردهای خوبی که داشتیم به همت عزیزانی که زحمت کشیدند، افتخار می‌کنیم.

نظر شما