شناسهٔ خبر: 51109411 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

رهایی باربادوس از استعمار انگلیس بعد از ۴۰۰ سال

جدیدترین جمهوری دنیا تشکیل شد

کشور جزیره‌ایِ باربادوس در دریای کارائیب بعد از حدود ۴۰۰ سال از مستعمره بریتانیا خارج شد و اولین رئیس‌ جمهوری آن که یک زن است، دیروز سوگند یاد کرد.

صاحب‌خبر -

همشهری آنلاین - پروانه بندپی: بعد از ۳۹۶ سال، خورشید سلطنت بریتانیا در جزیره باربادوس واقع در جزایر کارائیب غروب کرد؛ با مراسم تحویل قدرت در نیمه‌شب دوشنبه به مناسبت تولد جدیدترین جمهوری جهان.

ساعت ۱۲ (روز گذشته) پرچم سلطنتی به نمایندگی از ملکه از بالای میدان heroes (قهرمانان) بریج‌تاون پایین آمد و کارول رابرتز ریفر، مدیر اجرایی بنیاد ملی فرهنگی، انتقال باربادوس به وضعیت جدید قانون اساسی را اعلام کرد.

باربادوس به جمهوری تبدیل شده و آخرین پیوندهای استعماری باقیمانده، ۴۰۰ سال پس از ورود اولین کشتی‌های انگلیسی به جزیره کارائیب قطع می‌شود. جمهوریخواهان امیدوارند خروج باربادوس از زیر استعمار بریتانیا دیگر مستعمرات سابق بریتانیا را هم تحریک کند.

باربادوس به «انگلیس کوچک» معروف است اما در ساحلی نزدیک بریج‌تاون، زیر نور خورشید دریای کارائیب. تفاوت‌های جزیره و بریتانیا آشکار است. این هفته دو کشور از هم جدا شدند. باربادوس، ملکه را به عنوان رئیس دولت خود حذف و مسیر جدیدی را به عنوان یک جمهوری تعیین کرد و پس از صدها سال، روابط خود را با ولیعهد بریتانیا قطع کرد.

پس از نمایش خیره‌کننده رقص و موسیقی باربادوس، همراه با سخنرانی‌هایی در جشن پایان استعمار، «ساندرا میسون» به عنوان اولین رئیس‌جمهور باربادوس در پارلمان این کشور سوگند یاد کرد. میسون، ماه پیش در نشست مشترک مجلس ایالتی و مجلس سنای این کشور (باربادوس) انتخاب شد.

جدیدترین جمهوری دنیا تشکیل شد | رهایی باربادوس از استعمار انگلیس بعد از ۴۰۰ سال

در بریج‌تاون (پایتخت و بزرگ‌ترین شهر باربادوس)، مردم جشن‌هایی را برای جمهوری جدید خود تدارک دیده‌اند و انتظار می‌رود که شاهزاده چارلز سخنرانی کند با تاکید بر این که روابط گرم بین باربادوس و بریتانیا علی‌رغم تغییر قانون اساسی ادامه خواهد یافت.

جزیره ۳۰۰ هزار نفری باربادوس از سال ۱۹۶۶ از بریتانیا استقلال یافت. کوین ادی، تحلیلگر سیاسی ایندپندنت به الجزیره گفت: این یک پروسه طولانی بوده و باربادوس حتی قبل از استقلال یافتن، دنبال استقلال و حاکمیت کامل بوده است.

این کشور از سال ۱۶۲۰ میلادی (حدود ۲۰۰ سال پیش) تحت نظارت بریتانیا بوده است. مهاجران انگلیسی آن را تا زمان آزادی در سال ،۱۸۳۴ به یک مستعمره قند وابسته به کار هزاران بَرده آفریقایی تبدیل کردند.

باربادوس، کشوری جزیره‌ای واقع در قاره آمریکای شمالی است که میان دریای کارائیب و اقیانوس اطلس شمالی و در شمال شرق کشور ونزوئلا قرار گرفته ‌است. پایتخت این کشور بریج‌تاون است. کل این کشور تنها از یک جزیره تشکیل شده که در آنتیل کوچک قرار گرفته‌ است. زبان رسمی باربادوسی‌ها انگلیسی و واحد پول آن دلارِ باربادوس است. زبان گفتاری رایج اما بـِیجـِن است که یک زبان آمیخته است که اساس آن انگلیسی است. زبان تخصصی این مردم در سال‌های استعمار بیشتر انگلیسی بوده ‌است. 

جدیدترین جمهوری دنیا تشکیل شد | رهایی باربادوس از استعمار انگلیس بعد از ۴۰۰ سال

منابع:

The Guardian
The Aljazeera
INDEPENDENT

نظر شما