شناسهٔ خبر: 51108667 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

تایوان از موضع استرالیا در حمایت از آن مقابل چین قدردانی کرد

ایراندخت آذر شکیب

تایوان تشکر صمیمانه خود را از نخست وزیر و وزیر دفاع استرالیا بابت هشدارهایشان به چین بابت اعمال فشار زیاد علیه این جزیره خودگردان ابراز داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه گاردین، «پیتر داتون» از اعضای پارلمان استرالیا و وزیر دفاع این کشور در سخنرانی خود از تشکیل "ابرهای سیاه" خبر داد و گفت که جهان نباید اشتباهات دهه ۳۰ میلادی را تکرار کند، وقتی که چین ارتشش را به سرعت گسترش داد و دیگران کشورهای جهان را خراج‌گذار خود کرد.

وی همچنین به این مساله اشاره کرد که هزینه پیوستن استرالیا به ایالات متحده در جنگ احتمالی آینده برای دفاع از تایوان باید در مقابل هزینه عدم اقدام سنجیده شود.

در این میان، اسکات موریسون نخست وزیر استرالیا نیز از سخنرانی وزیر دفاع خود حمایت کرد و گفت که با وی در این باره صحبت کرده و استرالیا در مقابل هرگونه تهدید و زور می‌ایستد.

وزارت خارجه تایوان نیز از اظهارات وزیر دفاع و نخست وزیر استرالیا در دفاع از این جزیره تشکر کرد و افزود: این مساله نشان می‌دهد که دولت کانبرا یک دوست مهم و شریک همفکر تایوان در منطقه هند-پاسیفیک است.

سخنگوی این وزارت خانه نیز به گاردین گفت که سطح بالایی از اجماع نظر در میان استرالیا، آمریکا، ژاپن، فرانسه و دیگر کشورهای دموکراتیک درباره اهمیت حفظ صلح و ثبات در تنگه تایوان وجود دارد.

وی افزود: اظهارات وزیر دفاع و نخست وزیر استرالیا بر نگرانی عمیق این کشور درباره امنیت، صلح و ثبات در تنگه تایوان و ضرورت حفاظت از تایوان در مقابل نیروهای چینی تاکید دارد و به همین دلیل است که وزارت امور خارجه تایوان تشکر صمیمانه خود را از این رویکرد ابراز می‌دارد.

سخنگوی وزارت خارجه تایوان درباره سیاست داخلی استرالیا اظهارنظر نکرد اما گفت که دولت تایپه به همکاری نزدیکش با دولت کانبرا و کشورهای همفکر به منظور حفظ امنیت ارزش‌های دموکراتیک و نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین و همچنین حفظ صلح، ثبات و عظمت خود ادامه می‌دهد.

تایوان مساله‌ای حساس در روابط از پیش متشنج بین دولت‌های کانبرا و پکن است و "اتحاد مجدد" با تایوان بخش اصلی و کلیدی ایدئولوژی حزب حاکم کمونیست چین و رئیس جمهوری این کشور محسوب می‌شود، به طوری که پکن مدت‌هاست که می‌گوید حتی با زور هم که شده این جزیره را تحت کنترل خود در می‌آورد.

در این میان، سرپرست سفارت چین در کانبرا اخیرا از سیاستمداران استرالیایی خواسته بود تا از انجام اقداماتی که روابط دو کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهند، اجتناب کنند.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما