شناسهٔ خبر: 51100994 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

پیشنهاد ذخیره‌سازی ۵۰ هزار تنی مرکبات مازندران برای شب عید

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران از پیشنهاد ذخیره‌سازی ۵۰ هزار تن مرکبات استان برای شب عید خبر داد و گفت: سال گذشته ۴۰ هزار تن برای مصرف شب عید در نظر گرفته شده بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، فصل برداشت مرکبات است و این روزها مردم مازندران از کارگر، باغدار گرفته تا سورتینگ‌دار و سایر درحال تکاپو هستند و در کنار امیدها و آرزوها نگرانی‌ها و حرف‌های زیادی دارند که در این زمینه از مسوولان انتظار دارند برنامه‌ریزی درستی انجام دهند تا بتوانند هم پاسخگوی هزینه‌ها باشند و هم با دلی پرامیدتر برای سال آینده برنامه‌ریزی کنند.

این روزها مسؤولان نیز درحال برنامه‌ریزی برای بحث تنظیم بازار هستند تا باتوجه به تولید بالای محصول مرکبات بحث صادرات و همچنین ذخیره‌سازی برای شب عید کشور در دستور کار قرار گیرد.

*ذخیره‌سازی ۵۰ هزار تنی مرکبات برای شب عید

حسینقلی قوانلو رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: هر سال حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار تن مرکبات برای ذخیره‌سازی شب عید در دستور کار قرار می‌گرفت که البته سال گذشته ۴۰ هزار تن ذخیره شد اما  امسال ذخیره ۵۰هزار تن مرکبات پیشنهاد شده است.

*تعیین قیمت مرکبات

وی افزود: همچنین با بررسی نظرات قیمت پرتقال کیفی در حال حاضر بین ۸ هزار و ۵۰۰ تا ۹ هزار تومان قیمت سر باغ البته محصول کیفی و قیمت محصول در سورتینگ با احتساب هزینه‌ها برای پایان سال ۱۳ هزار و ۵۰۰ تا ۱۴ هزار تومان تعیین شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران با اشاره به اینکه سازمان تعاون روستایی متولی ذخیره‌سازی میوه شب عید اعلام شد، تصریح کرد: در بحث صادرات نیز مشکلات در زمینه صادرات احصا شد و در این زمینه برنامه‌ریزی درستی در دستور کار قرار گیرد.

*جلوگیری از عرضه ناگهانی مرکبات به بازار

این مسؤول با تاکید بر اینکه پایانه روماک باید فعال‌تر ورود پیدا کند، خاطرنشان کرد: سورتینگ‌داران هم بحث ذخیره‌سازی را در دستور کار داشته تا عرضه ناگهانی محصول در بازار جلوگیری شود.

هادی ایزدی امیری مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی مازندران نیز میزان تولید مرکبات امسال مازندران را ۲میلیون و ۷۰۰هزار تن اعلام کرد و گفت: از این میزان ۲ میلیون تن تولید پرتقال استان است.

*تعادل قیمت مرکبات در دی ماه

وی با اشاره به متعادل شدن قیمت مرکبات شمال در دی ماه، افزود: قیمت مرکبات همزمان با اوج گرفتن برداشت و افزایش عرضه، کاهش نسبی خواهد داشت.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه عرضه نارنگی در این روز‌ها زیاد شده است، یادآور شد: با توجه به افزایش تولید و استمرار برداشت نارنگی و تداخل آن با برداشت پرتقال به نظر می‌رسد در دی ماه قیمت این میوه به تعادل برسد.

به گزارش فارس، باغداران از روزهای پایانی شهریور ماه در تب و تاب هستند و این روزها برداشت پرتقال را نیز آغاز کردند که امیدواریم در کنار تولید محصول باکیفیت از لحاظ قیمت هم بتوانند سال پررونقی را پشت سر بگذرانند.

انتهای پیام/۸۶۰۳۴/غ

نظر شما