شناسهٔ خبر: 51099877 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: زومیت | لینک خبر

زیبایی مجذوب‌کننده طبیعت و حیوانات؛ راهی برای نجات انسان مدرن

ملیکا طاهران‌پور

در این قسمت از شاتر، قصد داریم با انتشار تصاویر زیبا و دلربا از شکوه و عظمت شگفت‌انگیز و جنبه‌های فوق‌العاده طبیعت به مادر طبیعت ادای احترام کنیم.

صاحب‌خبر -

شکی نیست که مادر طبیعت به‌اندازه‌ی کافی سخاوتمند بوده است که به ما هدایای بی‌شماری از هر آنچه برای زنده‌ماندن نیاز داریم، اهدا کند. در‌این‌بین، نعمت‌هایی مانند مناظر خیره‌کننده و حیوانات درخورستایشی که قلبمان را ذوب می‌کنند، انکارناپذیر هستند.

ما به‌عنوان انسان‌های مدرن گاهی اوقات در سرعت چشمگیر سبک زندگی شهری خود گیر می‌کنیم و توجه به زیبایی اطراف برایمان سخت و حتی غیرممکن می‌شود. بااین‌حال، به‌لطف عکس‌ها و افراد باذوقی که زیبایی‌ها را به قاب تصویر می‌کشند و آن‌ها را به‌اشتراک می‌گذارند، همچنان می‌توانیم اتفاقات شگفت‌انگیزی را تحسین کنیم که خارج از خانه‌هایمان اتفاق می‌افتند.

در این بخش از شاتر، با جمع‌آوری تصاویر الهام‌بخش و مجذوب‌کننده از طبیعت قصد داریم علاوه‌بر بازکردن چشمان شما به زیبایی‌های طبیعت‌، یادآوری کنیم که چقدر از طبیعت فاصله گرفته‌اید و چقدر نیاز دارید که دوباره به آن برگردید.

زیبایی مجذوب‌کننده طبیعتیک سقنقور کوچک که در حیاط خانه‌ای پیدا شده است

در زندگی، چیزهای زیادی وجود دارند که باید قدردانشان باشیم. سعی کنید روزهای کودکی را به‌یاد بیاورید که برای بازی با دوستانتان از خانه خارج می‌شدید. در آن زمان، پیدا‌کردن هیجان‌انگیزترین حیوانات در اطرافتان مثل قورباغه‌هایی با ظاهر عجیب‌وغریب یا حشرات غیرمعمول و رنگارنگ، هر روز مانند ماجراجویی به‌نظر می‌رسید. متأسفانه امروزه به‌نظر می‌رسد که مردم در سراسر جهان بیشترِ زمانشان را داخل خانه سپری می‌کنند.

زیبایی مجذوب‌کننده طبیعتروباه کراس باشکوه

مطالعه‌ای که روی تقریبا ۱۲،۰۰۰ کودک و بزرگ‌سال انجام شد، نشان داد که مردم ارتباطشان را با طبیعت از دست داده‌اند. از‌آنجاکه شواهد بسیار زیاد نشان می‌دهد که رفاه جسمی و روانی و اجتماعی انسان‌ها به تماس با طبیعت بستگی دارد، این موضوع مشکلی جدی در سراسر جهان ایجاد خواهد کرد. اکثر پاسخ‌دهندگان در این مطالعه گفتند که برایشان مسائل مهم‌تری از نگرانی برای صرف زمان در طبیعت وجود دارد. آن‌ها با اینکه زمان نسبتا کمی را در خارج از منزل سپری می‌کردند، از همان مقدار کم راضی بودند.

یکی از دلایل این امر آن است که افراد تمرکزشان را روی چیزهایی مانند زمان یا کار یا پول می‌گذارند. در بین این دلایل، نباید فناوری‌های جدیدی را فراموش کنیم که حواسمان را پرت و ما را مجذوب خود می‌کنند. افراد میان‌سال یا مسن نگران این هستند که نسل‌های جوان بیش‌از‌حد به رسانه‌های الکترونیکی متکی و از نحوه‌ی عملکرد دنیای طبیعی بی‌اطلاع هستند و با لذت ساده‌ی بودن در فضای باز آشنا نیستند.

زیبایی مجذوب‌کننده طبیعتعقیق عجیب و زیبا و کمیاب دهانه‌ی پاتاگونیا که فقط در آرژانتین یافت می‌شود

گزارش دیگری در سال ۲۰۱۸ نشان داد که کمتر از نیمی از جمعیت ایالات متحده به‌طور‌کلی در تفریحات فضای باز شرکت نمی‌کردند. به‌نظر می‌رسد که تنها ۱۷/۹ درصد از این جمعیت حداقل یک بار در هفته بیرون می‌رفتند.

آنچه نگران‌کننده است، فعالیت در فضای باز در میان جوانان است. در این گزارش آمده است: «کودکان در سال ۲۰۱۸ نزدیک به ۱۵ درصد کمتر از سال ۲۰۱۲ گردش سالانه داشتند.» این کاهش در آینده بر فعالیت بدنی آن‌ها تأثیر می‌گذارد؛ زیرا نشان داده شده است بزرگ‌سالانی که در دوران کودکی خارج از خانه فعالیت می‌کردند، دو برابر بیشتر احتمال داشت که در دوران بزرگ‌سالی فعال باشند.

زیبایی مجذوب‌کننده طبیعتفوران در اتنا منظره‌ای شبیه به ققنوس ایجاد کرده است

زیبایی مجذوب‌کننده طبیعتاین جغد از زمانی که تخم جوجه اردک را با جوجه‌ی خودش اشتباه گرفت، او را بزرگ کرده است

زیبایی مجذوب‌کننده طبیعتحس کیهانی

خبر خوش این است که برقراری ارتباط مجدد با طبیعت کار سختی نیست. به‌نظر می‌رسد که صرف چند ساعت در هفته در طبیعت می‌تواند بر سلامتی شما تأثیر بگذارد. در مطالعه‌ای، محققان از بیش از ۱۹ هزار نفر در بریتانیا نظرسنجی کردند و ارتباط بین اوقات تفریحی که در هفته‌ی گذشته در طبیعت گذرانده‌اند با سلامت و تندرستی که خودشان گزارش دادند، بررسی کردند. نتایج نشان داد که در‌مقایسه‌با نداشتن تماس با طبیعت در هفته‌ی گذشته، افرادی که حداقل ۱۲۰ دقیقه بیرون می‌روند، از سلامت بهتر یا رفاه بیشتری برخوردار‌‌ند.

این الگو در تمام گروه‌های سنی، حتی افراد مسن یا افراد دچار مشکلات سلامتی طولانی‌مدت نیز صادق بود. به‌گفته‌ی محققان، مهم نبود که این ۱۲۰ دقیقه در هفته تماس با طبیعت چگونه و از‌طریق چه فعالیتی به‌دست آمده است. مزایای پیاده‌روی طولانی در جنگل یا فقط قدم‌زدن کوتاه در پارک محلی مشابه با احساسی است که افراد پس از ورزش خواهند داشت.

زیبایی مجذوب‌کننده طبیعتقارچ آبی زیبای مایسین

زیبایی مجذوب‌کننده طبیعتدره‌ی ۷۲ آبشار، سوئیس

صرف چند ساعت در هفته برای قدردانی از مادر طبیعت نه‌تنها شما را سالم‌تر، بلکه خلاق‌تر نیز می‌کند. بمباران مداوم حجم عظیمی از اطلاعات یا احساس خستگی یا کار بیش‌از‌حد می‌تواند به فرسودگی منجر شود. حضور در فضای باز کمک می‌کند تا توجهتان را بازیابید و افکار خلاقانه و شفاف‌تری داشته باشید.

زیبایی مجذوب‌کننده طبیعتزنبور عسل بسیار موفق

زیبایی مجذوب‌کننده طبیعتلانه‌ی سنجاب‌ها

زیبایی مجذوب‌کننده طبیعترشد قارچ روی برگ مُرده

زیبایی مجذوب‌کننده طبیعتپرهای زیبای جغد انبار

زیبایی مجذوب‌کننده طبیعتیک دانه برف روی بال کلاغ

زیبایی مجذوب‌کننده طبیعتملاقات زاغ کوچک با گاومیش بزرگ

سه محقق از دانشگاه یوتا نشان دادند که کوه‌نوردان، تنها پس از گذراندن چهار روز در فضای باز افزایش ۵۰ درصدی عملکرد در خلاقیت و حل‌مسئله را شاهد بودند. نتایج نشان می‌دهد که اگر زمانی را در محیط طبیعی سپری کنیم، متوجه مزیتی شناختی مانند بهبود عملکرد مغز ازجمله حافظه، یادگیری، ایجاد مفاهیم انتزاعی، حل‌مسئله و تصمیم‌گیری خواهیم شد. پیش‌بینی می‌شود که این مزیت از افزایش قرار‌گرفتن در‌معرض محرک‌های طبیعی و کاهش متناظر در مواجهه با فناوری‌هایی ناشی می‌شود که به‌طور منظم مستلزم توجه هستند.

زیبایی مجذوب‌کننده طبیعتکاردینال‌ها ماده و نر

زیبایی مجذوب‌کننده طبیعتماه شبیه به زحل به‌نظر می‌رسد

اگر طرفدار پیاده‌روی یا کمپینگ نیستید، راه‌های دیگری وجود دارد که می‌توانید سلامت ذهنی و جسمی خود را تقویت کنید. روند جدیدی در ژاپن به نام shinrin-yoku به‌معنای «حمام جنگلی» در حال شکل‌گیری است که تجربه‌ای فیزیولوژیکی و روان‌شناختی در طبیعت است. هدف حمام جنگلی دو جنبه را دربر می‌گیرد: ۱. ارائه‌ی پادزهر زیست‌محیطی برای فرسودگی ناشی از تغییرات بسیار سریع حوزه‌ی فناوری؛ ۲. الهام‌بخشیدن به ساکنان برای برقراری ارتباط مجدد با جنگل‌های کشور و محافظت از آن‌ها.

زیبایی مجذوب‌کننده طبیعتگوزن شمالی وحشی زیر شفق شمالی

زیبایی مجذوب‌کننده طبیعتدرختی با اراده‌ی جدی برای زندگی

زیبایی مجذوب‌کننده طبیعتصدف‌های دریایی زیبا داخل یک صدف

زیبایی مجذوب‌کننده طبیعت

روباه به پهپاد بالای سرش نگاه می‌کند

زیبایی مجذوب‌کننده طبیعتشکوفایی نادر صحرا در صحرای آتاکاما در شیلی

زیبایی مجذوب‌کننده طبیعتیک صبح زیبا در ایسلند

برای بهره‌‌بردن از مزیت‌های ناشی از سپری‌کردن زمان در طبیعت، لازم نیست که حتما عاشق طبیعت باشید؛ بلکه فقط سعی کنید هنگام قدم‌زدن، به اطراف خود توجه و حواستان را جمع کنید. برقراری ارتباط مجدد با دنیای بیرون از خانه اضطراب و استرس را کاهش می‌دهد و تأثیر عمیقی نیز بر خلق‌وخو و خلاقیت می‌گذارد.

***

امیدواریم دیدن تصاویر الهام‌بخش این بخش از شاتر علاقه‌تان به فعالیت بیشتر و گذراندن زمان در زیر نور آفتاب را بازگردانده باشد. از آخرین‌باری که با طبیعت ارتباط داشتید، چقدر می‌گذرد؟ اگر شما هم ازجمله افرادی هستید که متوجه شده‌اید سپری‌کردن زمان در طبیعت به افزایش کیفیت زندگی‌تان کمک کرده است، تجربه‌ها و دیدگاه‌های خود را با ما و دیگر کاربران زومیت به‌اشتراک بگذارید.

نظر شما