شناسهٔ خبر: 51098556 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

حمایت ناتو و کمیسیون اروپایی از اقدامات ویلنیوس علیه مهاجران

تسنیم

رسانه‌های بلاروسی از کشف جسد یک پناهنده در مرزهای لیتوانی خبر داده‌اند و در این شرایط دبیر کل ناتو و رئیس کمیسیون اروپایی در سفر به لیتوانی از اقدامات این کشور در مقابله با هجوم پناهندگان حمایت کرده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق به نقل از روزنامه اتریشی "استاندارد"، بلاروس پناهندگان عراقی گرفتار شده در مرزهای لهستان را به کشورهای مبدا باز می گرداند. در این میان مرزبانان در بلاروس از کشف یک پناهجوی مرده در مرز لیتوانی خبر داده اند. جسد این مرد حدودا ۳۰ ساله در یک کیسه خواب و بدون داشتن علائم زندگی یافت شده است.

مینسک مقامات لیتوانی را متهم می کند که این مرد را در مرزها رها کرده اند. در بدن این مهاجر آثاری از ضرب و شتم دیده می شود. دستور معاینه پزشکی داده شده است.

با وجود تنظیم پروازهای بازگشت برای مهاجران به کشورهای مبدا اما همچنان هزاران پناهجو در بلاروس ومرزهای شرقی اتحادیه اروپا منتظرند به اتحادیه اروپا بروند. تعداد زیادی از این پناهندگان در شرایط بسیار سخت و دشوار و در هوای سرد در یک پناهگاه اضطراری در مرز با لهستان زندگی می کنند.

بر اساس اطلاعات صلیب سرخ بین المللی تا به حال بیش از ۱۰ پناهجو در این مسیر جان خود را از دست داده اند.

اتحادیه اروپا حاکم بلاروس را متهم می کند که به صورت هدفمند پناهندگان را روانه مرزهای اتحادیه اروپا می کند تا به این ترتیب از تحریم های اتحادیه اروپا علیه این رژیم انتقام بگیرد.

اتحادیه اروپا و ناتو به کشورهای مرزی این اتحادیه اطمینان داده اند که در مناقشات بر سر مسئله پناهندگان از آن ها حمایت می کنند.

"اورزو لا فون در لاین"، رئیس کمیسیون اروپایی هم روز یکشنبه در سفر به لیتوانی گفت: من می خواهم به شما درباره همبستگی کامل اتحادیه اروپا با لیتوانی، لهستان و لتونی در این دوران بسیار چالش برانگیز اطمینان بدهم. وی بار دیگر از یک حمله هیبریدی خطرناک و عمدی به اتحادیه اروپا سخن گفت.

"ینز استولنبرگ"، دبیر کل ناتو هم بعد از دیدار با رئیس جمهور لیتوانی در پایتخت این کشور اعلام کرد که هیچ متحدی در ناتو به حال خود تنها رها نمی شود. وی افزود: رژیم لوکاشنکو از افراد بی گناه برای اعمال فشار بر کشورهای همسایه استفاده می کند. این دو مقام غربی اعلام کردند که همکاری های بین ناتو و اتحادیه اروپا را تقویت خواهند کرد.

رئیس جمهور لیتوانی هم در این دیدار از ناتو خواست در روابط خود با بلاروس تجدید نظر کند. وی در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با دبیر کل ناتو و رئیس کمیسیون اروپایی گفت: ارتش روسیه به صورت روزافزون با نیروهای امنیتی بلاروس ادغام می شود. این امر ناتو را با چالش های جدیدی مواجه می کند و ناتو باید برنامه ها، استراتژی و تاکتیک های خود را بر این اساس تطبیق دهد تا آماده پاسخگویی باشد.

شرایط در مرزهای بلاروس و همچنین مناقشات بین روسیه و اوکراین از محورهای مهم دیدار وزرای امور خارجه ناتو در روزهای سه شنبه و چهارشنبه در ریگا خواهد بود.

فون در لاین هم اقدامات لیتوانی به عنوان یک عضو اتحادیه اروپا وناتو در مقابله با بحران پناهندگان را تمجید کرده و تاکید کرد که اتحادیه اروپا حدود ۲۰۰ میلیون یورو به لیتوانی، لتونی و لهستان برای حمایت از مرزهای خود در مقابل هجوم پناهندگان اختصاص خواهد داد.

کمیسیون اروپایی در حالی وعده حمایت های مالی برای دفاع از مرزها در مقابله با هجوم پناهندگان را به کشورهای لهستان، لتونی و لیتوانی داده است که این کشورها اخیرا اقدامات سختگیرانه ای را علیه مهاجران در پیش گرفته‌اند.

لیتوانی با یک پایگاه عملیاتی جدید حضور نظامی خود در مرزها با بلاروس را تقویت می کند. لیتوانی همچنین به مدت یک ماه در این منطقه مرزی وضعیت اضطراری اعلام کرده است.

لهستان و لتونی هم برای مقابله با پناهندگان نظارت ها واقدامات بسیار سختگیرانه ای را در مرزهای خود در پیش گرفته اند.

تداوم مناقشات بر سر پناهندگان بین فرانسه و انگلیس

رسانه ها همچنین از تداوم جنگ لفظی بین فرانسه و انگلیس درباره مسئله پناهجویان در کانال مانش خبر می دهند.

حدود ۵ روز بعد از مرگ حداقل ۲۷ پناهجو در کانال مانش امروز دوشنبه هم باز نزاعی دیپلماتیک بین فرانسه و انگلیس رخ داد.

"گرالد دارمانین"، وزیر کشور فرانسه از دولت انگلیس به رهبری بوریس جانسون درخواست کرد راه های قانونی جدید برای مهاجران باز کند تا به مرگ ها در کانال مانش پایان داده شود.

دارمانین به این مسئله اشاره کرد که در فرانسه هر ساله حدود ۱۵۰ هزار درخواست پناهندگی ثبت می شود در حالی که در انگلیس تنها ۳۰ هزار درخواست در این مدت وجود دارد.

جانسون هفته گذشته از فرانسه درخواست کرد که با این کشور توافقی برای بازگرداندن همه مهاجران عبوری از کانال مانش را منعقد کند. بعد از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا مقررات موسوم به دوبلین که بازگشت پناهجویان را برای انگلیس تنظیم می کند دیگر برای لندن اعتبار ندارد.

یک سخنگوی کمیسیون اروپایی امروز (دوشنبه) اعلام کرد که در توافق پسا برگزیت بین انگلیس و اتحادیه اروپا هیچ گونه پیش بینی و قواعدی برای مسئله مهاجرت وجود ندارد.

وی گفت که تغییرات احتمالی در این معاهده ابتدا باید با کشورهای عضو اتحادیه اروپا و پارلمان مورد بحث قرار گیرد.

بر اساس توافق بین فرانسه و انگلیس مربوط به سال ۲۰۰۴ پاریس موظف است مهاجرت های غیر قانونی را با قدرت بیشتری کنترل کند. در مقابل لندن هم وعده پرداخت های میلیونی را به فرانسه داده است. با این همه لوکزامبورگ دولت انگلیس را به ناتوانی در انجام این تعهدات مالی در قبال فرانسه متهم کرده است.

نظر شما