شناسهٔ خبر: 51098206 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

توضیحات رئیس رسانه ملی درباره تحولات ساختاری صدا و سیما

پیمان جبلی در جمع خبرنگاران از تحولات ساختاری در سازمان صدا و سیما گفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، در حاشیه مراسم جشنواره تلویزیونی مستند،پیمان جبلی،  رئیس سازمان صدا و سیما در جمع خبرنگاران درباره تغییرات ساختاری سازمان صدا و سیما گفت: تغییرات ساختاری از دو عنصر مهم تحول در رویکرد و محتوا تبعیت می کند. از این رو هر ساختاری که با تحول رویکردی و محتوایی مطابقت داشته باشد،ساختار کارآمدی است.

وی درباره ساترا و نظارات صدا و سیما بر نمایش خانگی گفت: ما تابع قانون هستیم و  از قانونی که در زمینه ساترا وضع شده است، تبعیت می کنیم طبق قانون بودجه ۱۴۰۰، ساترا ، نهاد قانونی کنترل کننده پخش خانگی یا اینترنتی مشخص شده بود. این مسئله به خوبی اجرا می شود.

رئیس رسانه ملی درباره ادغام‌ها در سازمان صدا و سیما ابراز کرد: هیچ یک از گمانه زنی‌ها درباره تغییرات صحت ندارد و اصل مشخص تحول بر مبنای دو عنصر هویت و عدالت است و بر این مبنا در این زمینه پیش می‌رویم. از سوی دیگر شاهد تحول در حوزه هایی از جمله محتوا،تولیدات نمایشی، سرگرم کننده، و خبر خواهیم بود. به عبارت دیگر به برخی محتوا‌ها بیشتر و به برخی کمتر می توان پرداخت.از هر تغییری بر مبنای تحقق این دو مولفه روی می دهد.

لزوم صیانت از تمام ظرفیت های انسانی در سازمان صدا و سیما 

وی درباره بازگشت افراد محبوب نظیر فردوسی پور به تلویزیون توضیح داد: رادیو و تلویزیون ترکیبی از فکر، ایده، هنر، زیبایی و ظرفیت‌های انسانی است.  از جمله تمام ظرفیت‌های انسانی که در قالب‌های مختلف نظیر هنرمند، کارگردان و تهیه کننده سرمایه های سازمان هستند و باید به نحو ممکن از آن ها استفاده کرد تا پازل زیبا شکل بگیرد. در دوره جدید نخواهیم گذاشت هیچ ظرفیتی هدر رود و از همه ظرفیت ها تا حد امکان استفاده می کنیم. امیدواریم در دوره جدید بتوانیم از افراد چهره صیانت بهتری انجام دهیم.

مطابقت نداشتن برنامه دورهمی با سلیقه من گمانه زنی است 

جبلی ادامه داد: مسائلی که درباره مطابقت نداشتن برنامه دوره همی با سلیقه من مطرح می‌شود، گمانه زنی است و هیچ یک از آن‌ها واقعیت ندارد. سازمان صدا و سیما بزرگترین دستگاه فرهنگی کشور است از این رو در دوره جدید از زاویه دید بیم و امید به آن نگاه می‌شود. از این منظر امیدواریم که رسانه ملی در جایگاه خودش به صورت هرچه بهتر قرار بگیرد تا بهتر نقشش را ایفا کند. از سوی دیگر از این مسئله بیم داریم که این رسانه در مسیرش نتواند به اطلاعات درست دست پیدا کند. صدا و سیما نباید به تمایلات و اراده‌های متفرقه‌ای انتخاب شود. رسانه ملی امانتدار جامعه است از سوی دیگر صدا و سیما نباید تحت تاثیر فضا‌هایی قرار بگیرد که ایجاد می‌شود.

جبلی درباره توقف برخی سریال‌ها به دلیل ساختار محتوایی گفت: سریال‌ها و بقیه تولیدات تلویزیونی در قالب‌های مختلف باید در راستای هدایت فرهنگی، سالم سازی فضای فرهنگی جامعه و وفای به امانتی که جامعه در اختیار ما قرار داده است تولید شود. شاهد بوده ام که مردم از برخی تولیدات گلایه‌هایی داشته اند. تلاشمان این است که امانت دار صادقی برای جامعه باشیم، زیرا از یک سو رسانه امانت مردم است که در اختیار ما قرار دارد. از سوی دیگر فرهنگ مردم، سرمایه آن هاست و باید حداکثر دقت را در این زمینه داشته باشیم.

استفاده از آگهی های بازرگانی برای انجام ماموریت فرهنگی 

رئیس رسانه ملی درباره پیام‌های بازرگانی و رویکردش به آن ابراز کرد: اساسا تلویزیون حاکمیتی نباید برای تامین نیاز مالی خودش، نیازمند پخش آگهی باشد. اگر به سایر تلویزیون‌های حاکمیتی دنیا نگاه کنیم می‌بینیم به نیاز مالی وابسته نیستند از این رو با هدف فرهنگسازی پیام‌های بازرگانی شان را تولید می‌کنند. متأسفانه صداوسیما در وضعیتی به سر برده که توازنی بین هزینه‌ها و درآمدهایش وجود نداشته است. بنابراین ناچار به تامین درآمد خود از پخش آگهی بوده است. اما همین آگهی‌ها می‌تواند در زمینه رونق تولید و صنعت ایرانی در قالب مناسب و هدفمند تولید شود تا به اصل پیام لطمه نزنیم. می‌خواهیم به سمتی حرکت کنیم که از آگهی سمتی برای انجام ماموریت فرهنگی استفاده کنیم. دوست ندارم از کلمه آنتن فروشی برای رسانه ملی استفاده شود. حجم، نوع و کیفیت آگهی‌های صدا و سیما باید بر حسب ماموریت فرهنگی اش باشد.

وی در ادامه افزود: شاید در حال حاضر با روش‌های اندکی برای تامین هزینه سازمان مواجه باشیم. ان شالله تلاش خواهیم کرد که سهم بودجه سازمان با همکاری دولت و مجلس افزایش دهیم. ثانیا روش‌های دیگری را برای تامین نیاز‌های مالی صدا و سیما به وجود آوریم که نیاز اجباریمان برای پخش آگهی کم‌تر شود.

انتهای پیام/ 

 

نظر شما