شناسهٔ خبر: 51090995 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

بورس امروز دوشنبه ۸ آذر ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

 سطح حمایتی مهم شاخص کل شکست و احتمال تداوم روند نزولی وجود دارد، ارزش معاملات پایین در کنار خروج پول حقیقی، بازار کم عمقی را رقم زده است. با توجه به شیوع ویروس کرونا در آلمان و مثبت شدن تعداد زیادی از مردم و اوج گرفتن این مهم در آینده، می‌توان انتظار داشت مجددا رکود در بازارها شکل گیرد.

صاحب‌خبر -

‌به گزارش خبرنگار ایمنا، ایمان کرمی، تحلیلگر بازار سرمایه، بورس امروز _دوشنبه هشتم آذر ماه ۱۴۰۰_ را اینگونه تحلیل می‌کند:

نمای کلی بازار بورس اوراق بهادار تهران

نماگر بازار بورس تهران در روزی جاری با کاهش چهار هزار و ۱۸۳ واحدی به سطح یک میلیون و ۳۶۳ هزار واحد رسید و شاخص کل هم وزن با کاهش ۸۲۱ واحدی در سطح ۳۷۴ هزار و ۱۶۷ قرار گرفت.

شاخص کل بازار کاهش ۰.۳۱ درصدی و شاخص هم وزن کاهش ۰.۲۲ درصدی را تجربه کردند.

نمای کلی فرابورس ایران

شاخص کل فرابورس با رشد ۹ واحدی به سطح ۱۹ هزار و ۵۰۳ واحد رسید.

بورس امروز دوشنبه ۸ آذر ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۲۶ هزار و ۷۱۵ و ۳۴۵ هزار و ۳۳۷ میلیارد ریال بود. (حاصل ضرب حجم معاملات انجام شده در قیمت‌ها)

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب سه میلیارد و ۴۵۱ و دو میلیارد و ۱۳۰ میلیون برگه سهم بود. (به تعداد سهام معامله شده حجم معاملات گفته می‌شود)

تأثیر در شاخص کل

بورس امروز دوشنبه ۸ آذر ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

تأثیر بر روی شاخص فرابورس

بورس امروز دوشنبه ۸ آذر ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

تحلیل تکنیکال شاخص کل

سطح حمایتی مهم شاخص کل شکست و احتمال تداوم روند نزولی وجود دارد.

بورس امروز دوشنبه ۸ آذر ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

ارزش معاملات پایین در کنار خروج پول حقیقی، بازار کم عمقی را رقم زده است. با توجه به شیوع ویروس کرونا در آلمان و مثبت شدن تعداد زیادی از مردم و اوج گرفتن این مهم در آینده، می‌توان انتظار داشت که دوباره رکود در بازارها شکل بگیرد با این تفاوت که با سرعت بیشتری به بهبود خواهد رسید.

اخبار شرکت‌ها

زاگرس: متوسط تولید ۱۲ ماه شرکت در سال ۹۹، ۲۵۱ هزار تن بوده است. در سه ماه ابتدای سال متوسط تولید ۲۶۲ هزار در تابستان متوسط تولید ماهانه به ۲۲۶ هزار تن رسید و در مهر هم ۲۰۴ هزار تن گزارش شده است و آبان هم ۱۳۰ هزار تن است. در سال ۹۹ به طور متوسط هر ماه ۲۵۳ هزار تن فروش داشت. فروش‌های شش ماهه اول به ترتیب از فروردین برابر ۲۹۴، ۳۰۵، ۲۲۷، ۲۳۱، ۲۹۳ و ۱۸۸ هزار تن بوده است که در مهر هم عدد متوسط ۲۱۸ هزار تنی را دارد و آبان ۱۰۳ هزار تن است. متوسط نرخ فروش شرکت در سال ۹۹ در حدود ۱۶۶ دلار بوده است.

در بهار متوسط نرخ فروش ۳۰۳ دلار و در تابستان ۳۵۲ دلار گزارش شده است. در مهرماه زاگرس نرخ ۴۰۵ دلاری را در گزارش ماهانه ثبت کرده است و آبان ماه هم ۴۱۸ دلار است. متوسط فروش ماهانه فصل اول و دوم در سال ۹۹، ۷۰۰ و ۷۵۸ میلیارد بود. در فصل سوم متوسط فروش هزار و ۷۰۰ میلیارد بود. در فصل انتهایی متوسط فروش هزار و ۳۰۰ میلیارد بود. در فصل اول سال جاری هزار و ۸۰۰ میلیارد و در فصل دوم هزار و ۷۶۷ میلیارد و در مهر هم دو هزار و ۳۷ میلیارد فروش گزارش شده است و آبان هم حدود هزار میلیارد است.

روی: قیمت روی بورس فلزات لندن در هفته گذشته با کاهش ۴۴ دلاری به سه هزار و ۱۸۶ دلار رسید. پرمیوم قیمتی روی در شانگهای به دلیل کاهش واردات، کاهش یافته است. چشم‌انداز قیمت روی در شمال چین مثبت نیست. گالوانیزه کاران در تیانجین مطلع شده‌اند که به دلیل کاهش آلودگی هوا و برگزاری المپیک زمستانی پکن باید سطح تولید خود را کاهش دهند و همین موضوع بر تقاضای روی تأثیرگذار خواهد بود. یکی از تولید کنندگان بزرگ روی مغولستان که سه ماه از چرخه تولید خارج شده بود تولید خود را آغاز کرده است. از طرفی شرکت سوئیسی glencore خبر از تعطیلی ناشی از تعمیرات اساسی داده که موجب کاهش عرضه در اروپا خواهد شد. همچنین نگرانی‌ها بابت شیوع سویه جدید ویروس کرونا در هفته گذشته قیمت‌های کامودیتی را با کاهش همراه کرد.

ذوب: شرکت که در شش ماهه هزار و ۶۵ هزار تن تولید داشته در مهر و آبان به ترتیب تولید ۲۱۰ و ۱۹۴ هزار تنی را ثبت کرده است. فروش هشت ماهه ذوب برابر با هزار و ۴۳۸ هزار تن با میانگین ماهانه ۱۸۰ هزار تن است که در آبان نیز توانست فروش ۲۰۳ هزار تنی داشته باشد. مبلغ فروش این فولادساز در هشت ماهه برابر با ۲۲ هزار و ۲۷۳ میلیارد تومان است که میانگین ماهانه‌ای برابر با دو هزار و ۷۸۴ میلیارد تومان داشت. ذوب فروش سه هزار و ۱۸۱ و سه هزار و ۵۵ میلیارد تومانی را به ترتیب برای مهر و آبان ماه گزارش کرد. نرخ فروش تیرآهن نسبت به ماه گذشته رشد یک درصدی داشته و به ۱۴۸ هزار و ۵۵۵ ریال در هر کیلو رسیده و نرخ فروش شمش با دو درصد کاهش نسبت به ماه گذشته برابر ۱۴۵ هزار و ۴۱۸ ریال در هر کیلو است.

شغدیر: تولید شرکت در آبان ماه برابر با ۹ هزار و ۴۲۴ تن گزارش شده که تولید هشت ماهه را به ۶۹ هزار و پنج تن رسانده است. قابل ذکر است میانگین تولید ماهانه شرکت در سال جاری هشت هزار و ۶۲۶ تن است. فروش شرکت در هشت ماهه برابر با ۶۷ هزار و ۹۵۳ تن بوده که در مهر ماه تولیدی برابر پنج هزار و ۹۸۴ تن داشت و در آبان ماه این مقدار ۹ هزار و ۴۲۵ تن گزارش شده است. نرخ فروش PVC نسبت به ماه گذشته تغییری نداشته و برابر با ۴۱۸ هزار و ۴۳۳ ریال در هر کیلو است و شرکت توانسته در آبان فروش ۳۹۴ میلیارد تومانی را گزارش کند. فروش شرکت در هشت ماهه مبلغ دو هزار و ۳۷۵ میلیارد تومان بوده است.

نوری: مقدار تولید متوسط در سال ۹۹ برای هر ماه ۴۰۵ هزار تن بوده است. تولید شش ماه ابتدایی سال جاری بر عدد ۳۹۰ هزار تن استوار بوده، در پاییز هم ۴۰۰ هزار تن تولید کرده است در سه ماه ابتدایی ۱۴۰۰ با کاهش نرخ دلار در کنار کاهش اندک مقداری و ثبات نسبی قیمت‌های جهانی اعداد فروش برابر چهار هزار و ۳۰۰، چهار هزار و ۷۰۰ و سه هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان است و در تیر و مرداد یا یک فروش خوب شش هزار و ۱۳۳ و شش هزار و ۳۱۰ میلیارد تومان است و در شهریور هم پنج هزار و ۸۰۰ میلیارد است و مهر و آبان عدد عالی هفت هزار و ۹۰۰ و هفت هزار و ۳۰۰ میلیاردی را دارد که بعد از اسفند ماه ۹۹ بهترین فروش‌های ماهیانه شرکت است. متوسط فروش مقداری هر ماه شرکت در فصل اول و دوم سال جاری متوسط فروش ۳۲۱ و ۴۱۳ هزار تن بوده و در مهر هم فروش خوب ۴۷۸ هزار تنی را دارد و آبان هم ۴۲۵ هزار تن است. نرخ فروش محصولات در حالی در سال ۹۹ ماه به طور متوسط هشت هزار و ۱۰۰ تومان بوده در تیر و مرداد به کانال ۱۴ هزار تومان رسید و در شهریور و مهر در کانال ۱۵ و ۱۶ هزار تومانی بوده است و آبان به کانال ۱۷ هزار تومانی رسیده است.

کچاد: تولید کنسانتره به عنوان محصولات ابتدای زنجیره در سه ماهه ۹۴۲ هزار و سه ماهه دوم ۹۳۰ هزار تن بوده و در مهر و آبان ۸۹۶ و ۹۴۵ هزار تن است، بخاطر محدودیت‌های برق تولید فولاد در تیر ۵۰ درصد و در مرداد ماه ۳۵ درصد شده است و در شهریور ۶۵ درصد ظرفیت معمول بوده است و در مهر و آبان در ظرفیت کامل بوده است. متوسط فروش در سه ماه سال جاری سه هزار میلیارد و در سه ماهه دوم ۳. سه هزار و میلیارد بوده و مهر هم عدد عالی خوب چهار هزار میلیاردی را دارد و آبان نیز سه هزار و ۷۰۰ میلیارداست. فروش فولاد شرکت در آبان ۷۰ هزار تن (میانگین شش ماهه ۱۴۰۰ ماهانه ۷۲ هزار)، کنسانتره ۵۷۰ هزار تن (میانگین ماهانه امسال ۷۴۰ هزار) و گندله ۱۸۵ هزار تن (میانگین ماهانه ۱۲۷ هزار) است نرخ فروش شمش فولادی شرکت ۱۲ ماهه ۹۹، ۹ هزار تومان در هر کیلو بوده، در سه ماهه ۱۱ هزار و ۳۰۰ و در سه ماه تابستان در بازه ۱۲ هزار و ۷۰۰ تا ۱۳ هزار و ۲۰۰ بوده است. مهر و آبان ۱۲ هزار و ۸۰۰ و ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومان گزارش شده است

اخبار بازار جهانی

بنزن: با کاهش شدید قیمت در بسیاری از بازارهای آروماتیک و قیمت نفت خام برنت، قیمت بنزن آسیایی در روز ۲۶ نوامبر ۶۲.۶۷ دلار کاهش یافت و به ۸۷۶ دلار در هر تن رسید FOB کره رسید. افزایش سطح موجودی بنزن در شرق چین به همراه کاهش قیمت‌های فیزیکی و آتی مونومر استایرن پایین دستی، فشار نزولی بر قیمت بنزن چین وارد کرده است. در ۲۶ نوامبر استایرن (پایین دست بنزن) چین ۶۶ دلار در هر تن ریخت و به ۱۰۴۵.۵۰ دلار در هر تن رسید که نسبت به هفته قبل ۱۰۶ دلار در هر تن کاهش داشته است. در مقایسه، نشانگر بنزن FOB کره در هفته ۶۱.۶۷ دلار در هر تن کاهش یافت.

نقشه بازار بورس

بورس امروز دوشنبه ۸ آذر ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

نظر شما