شناسهٔ خبر: 51089417 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

جهش‌های متعدد ویروس کرونا منجر به مرگبار شدن آن نمی‌شود

دانشمندان هندی می‌گویند بروز جهش‌های متعدد در ویروس کرونا به معنای مرگبارتر شدن ویروس نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از نیوز ۱۸، کشف سویه امیکرون کووید ۱۹ نگرانی‌های زیادی را در جهان به همراه داشته است. مقامات بهداشتی هشدار می‌دهند از آنجا که این سویه جهش‌های متعددی داشته و تنها در بخش شاخک پروتئینی جهش‌های متعدد را تجربه کرده است، می‌تواند نسبت به سایر سویه‌ها خطرناک‌تر باشد. با این حال، دانشمندان نظر دیگری دارند.

انجمن تحقیقات پزشکی هند در این باره می‌گوید: جهش‌های زیاد در ویروس‌ها لزوماً باعث مرگبارتر شدن آن‌ها نمی‌شود. گرچه باید در این باره هوشیار بوده و تحقیقات بیشتری انجام شود، اما وجود جهش به معنای آن نیست که باید انتظار مرگ و میر بیشتری به دلیل ابتلا به این سویه داشته باشیم.

سویه امیکرون روی هم رفته ۵۰ جهش داشته که ۳۲ جهش در بخش شاخک پروتئینی آن رخ داده است. ویروس از این شاخک پروتئینی برای اتصال به سلول‌ها و آلوده کردن آن‌ها استفاده می‌کند. واکسن‌های موجود در بازار براساس شناسایی این شاخک‌ها و مقابله با آن‌ها طراحی شده اند و حال دانشمندان نگران هستند این جهش‌ها باعث مقاومت امیکرون در برابر واکسن شود.

سازمان جهانی بهداشت در حال حضار امیکرون را در رده سویه‌های بسیار مسری رده بندی کرده است. با این وجود، دانشمندان هندی تاکید دارند شمار جهش‌های رخ داده در یک ویروس لزوماً باعث مرگبارتر شدن آن نمی‌شود بلکه آنچه یک سویه را خطرناک می‌کند، عملکرد ساختار ویروس پس از جهش است.

یکی از این متخصصان می‌گوید: ممکن است جهش‌ها در ویروس حتی باعث شود که آن ویروس دیگر نتواند به سلول‌های انسانی چسبیده و آن را آلوده کند. در حقیقت هر گونه جهش در ویروس باعث تغییر در ساختار آن می‌شود که بر عملکرد ویروس (در مسری یا میزان مرگبار بودن) تاثیر دارد. حال ممکن است این جهش‌های متعدد باعث تاثیر منفی بر عملکرد ساختار ویروس شود.

در سوی مقابل، ممکن است مانند آنچه در سویه دلتا شاهد بودیم این جهش به مسری شدن ویروس منجر شود. موضوعی که کمتر به آن توجه می‌شود این است که زنده ماند ویروس و انتقال آن، به بدن میزبان بستگی دارد. حال اگر یک جهش مرگبار باشد، به دلیل آنکه جان میزبان خود را می‌گیرد احتمال کمی دارد که در بلند مدت باقی بماند.

با این حال، نمی‌توان به سادگی از کنار ظهور سویه جدید کرونا گذشت. مقامات بهداشتی منتظر هستند تا اطلاعات تکمیلی درباره این ویروس و میزان کارایی واکسن‌های موجود در مقابل آن ارائه شود و سپس تصمیمات مقتضی را درباره آن بگیرند.

بیشتر بخوانید

انتهای پیام/

نظر شما