شناسهٔ خبر: 51088388 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه سیاست‌روز | لینک خبر

فعال‌تر شدن دیپلماسی اقتصادی و منطقه‌ای در ترکمنستان

صاحب‌خبر -
در ادامه رویکرد به دیپلماسی اقتصادی و منطقه‌ای، وزیر امور خارجه که برای اجلاس اکو راهی ترکمنستان شده بود با مقامات و همتایان خود از کشورهای حاضر در اجلاس دیدار و بر توسعه همگرایی‌ها و همکاری‌ها تاکید کرد.
وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه اجلاس سران اکو با دبیرکل سازمان همکاری اقتصادی این سازمان دیدار و گفتگو کرد.حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه اجلاس سران اکو در ترکمنستان با خسرو ناظری دبیر کل سازمان همکاری اقتصادی این سازمان دیدار و گفتگو کرد. از سوی دیگر وزرای خارجه ایران و ازبکستان طی دیداری در حاشیه نشست «اکو» با اشاره به وضعیت افغانستان تاکید کردند که در این کشور یک حکومت با حضور همه اقوام و اقشار تشکیل شود.عبداللهیان و کاملوف تاکید کردند که در افغانستان یک حکومت فراگیر با حضور همه اقوام و اقشار تشکیل شود.وزیر خارجه ایران در این دیدار درباره اوضاع افغانستان، وضعیت آوارگان افغان، نتایج گفت‌وگوها با وزیران خارجه دیگر کشورها همچنین ایجاد دولت فراگیر با وزیر خارجه ازبکستان تبادل نظر کرد.عبدالعزیز کاملوف نیز اظهارداشت که دیدگاه کشورش با مواضع ایران در رابطه با افغانستان بسیار نزدیک است.چندی پیش تهران میزبان نشست وزیران خارجه کشورهای همسایه افغانستان بود. کشورهای شرکت کننده نیز در پایان نشست تهران در مورد افغانستان، بر تشکیل حکومت فراگیر توسط طالبان تاکید کردند. از سوی دیگر وزیر امور خارجه ترکیه ضمن استقبال از کریدور اسلام آباد-تهران-استانبول، راه‌اندازی مسیر ارتباطی زنگزور را نیز مایه خرسندی دانست.‌ مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در پانزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی (اکو) که در عشق‌آباد، پایتخت ترکمنستان در حال برگزاری است، گفت: یکی از حوزه‌های مهمی که باید روی آن متمرکز شویم، تجارت و ارتباطات منطقه‌ای است.
چاووش‌اوغلو ضمن اشاره به بروز برخی تغییرات تاریخی در زنجیره تامین جهانی، گفت: آسیا نه تنها به عنوان یک مرکز تولید، بلکه به عنوان بزرگترین بازار مصرف کننده در حال رشد است.وی خاطرنشان کرد: این موضوع، فرصت‌های قابل توجهی را برای همه ما فراهم می‌کند. اکو باید به عنوان پل همکاری تجاری و اقتصادی بین آسیا و اروپا عمل کند. باید تلاش بیشتری کنیم تا اکو را به یک ساختار نتیجه گرا تبدیل کنیم. تحقق چشم انداز ۲۰۲۵ برای این امر حیاتی است.چاووش اوغلو ادامه داد: به عقیده من اکو به عنوان سازمانی که در قلب مسیرهای تجاری تاریخی و مراکز فرهنگی قرار دارد، باید فعال‌تر عمل کند.
همچنین وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دیدار معاون اول وزیر خارجه قزاقستان در عشق آباد بر اهمیت همکاری‌های دو کشور و تسریع در برگزاری نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی تأکید کرد. «شهرت نوریشف» معاون اول وزیر امور خارجه قزاقستان، در حاشیه پانزدهمین نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی اکو با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گزارشی از روند تحولات روابط دو کشور در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و دیدگاه طرف قزاقستانی در این زمینه را ارائه کرد.امیرعبداللهیان نیز در این دیدار اهمیت همکاری‌های دو کشور در بخش‌های مختلف و تسریع در برگزاری کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور را مورد تأکید قرار داد.از سوی دیگر مقامات راه‌آهن‌های ترکمنستان، قزاقستان و ایران یادداشت تفاهمی در مورد استفاده از کریدور ریلی قزاقستان-ترکمنستان-ایران برای حمل و نقل کالا امضا کردند.در این نشست نمایندگان ۴۰ کشور به ویژه نمایندگان اتاق بازرگانی و صنعت اکو، کمیسیون اقتصادی سازمان ملل متحد در اروپا، بانک توسعه آسیایی، اتاق بازرگانی و صنایع کشورهای عضو اکو، نمایندگان تجاری ترکیه، اتاق بازرگانی و صنایع ترکیه و پاکستان، وزارتخانه‌های مربوطه، سازمان‌های عمومی و شرکت‌های مختلف حضور داشتند. حدود ۳۰۰ نماینده خارجی نیز به صورت آنلاین شرکت کردند.در این نشست، ریاست هیئت ترکمنستان را «بردنیاز میاتیف» معاون وزیر امور خارجه این کشور بر عهده داشت. از طرف ترکمنستان، ۱۳۸ نماینده در این مجمع تجاری شرکت کردند. به ویژه نمایندگان وزارتخانه‌های دارایی و اقتصاد، تجارت و روابط اقتصادی خارجی، صنایع نساجی، نیرو و سایر وزارتخانه‌ها، ادارات دولتی، آژانس‌های حمل و نقل و ارتباطات، بانک‌های دولتی، اتحادیه صنعت گران و کارآفرینان و همچنین نمایندگان بخش خصوصی کشور حضور داشتند.
در ابتدا نشست، «سید یحیی اخلاقی» معاون دبیرکل سازمان اکو در افتتاحیه سخنرانی کرد و سپس پیام «خسرو ناظری» دبیرکل اکو پخش شد. همچنین نمایندگان آذربایجان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکیه و قزاقستان به صورت آنلاین سخنرانی کردند.در ادامه این نشست در دو جلسه موضوعی «همکاری در زمینه تجارت و خدمات گمرکی و مالیات، تجارت دیجیتال و تجارت الکترونیک در منطقه اکو» و «توسعه بخش صنعتی و خدمات حمل و نقل و لجستیک، سرمایه گذاری» مورد بررسی قرار گرفت.

نظر شما