شناسهٔ خبر: 51086646 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گلستان :

دانش‌آموزان گلستان آماده مقابله با بلایای طبیعی احتمالی هستند

گرگان - ایرنا - مدیرکل مدیریت بحران استانداری گلستان با یادآوری بروز حوادث و بلایای متعدد طبیعی مانند سیل و زلزله در این استان گفت که دانش آموزان گلستان با برگزاری دوره‌های آموزشی و مانورهای ارزیابی، برای مقابله با حوادث احتمالی آماده هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، رسول حسام روز دوشنبه در بیست و سومین مانور سراسری آمادگی در برابر زلزله و ایمنی مدارس در دبیرستان تیزهوشان شهید بهشتی گرگان اظهار داشت: این آموزش های مستمر محدود به دانش آموزان نبوده و معلمان، مدیران و خانواده های دانش آموزان نیز به آمادگی مطلوبی برای مواجهه با حوادثی از جمله زلزله رسیده اند.

وی بیان کرد: سالانه حوادث متعددی از جمله زلزله در گلستان رخ می دهد که برگزاری مانورهای آمادگی و آشنایی دانش آموزان با زلزله و چگونگی مقابله با آن، ایجاد فرهنگ ایمنی و مقاوم سازی، افزایش مهارت و عکس‌العمل و ایجاد آرامش روانی اثر چشمگیری در کاهش خسارت و تلفات ناشی از این حادثه طبیعی دارد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گلستان ادامه داد: در این مانورها، پناهگیری صحیح آموزش داده می شود تا با آموزش مستمر، ایمنی در میان دانش آموزان نهادینه شود.

وی اضافه کرد: بسیاری از صدمات جانی در زلزله ها به دلیل عدم آگاهی درست و تثبیت نادرست اجسام متحرک رخ می دهد که با آموزش های مکرر می توان این آسیب و خسارات مالی و جانی ناشی از آن را کاهش داد.

مدیرکل آموزش و پرورش گلستان هم در پایان این مانور به خبرنگار ایرنا گفت: در ماه گذشته آموزش های امدادی قبل از برگزاری مانور زلزله توسط مربیان به دانش آموزان ارایه شد.

احسان گوهری‌راد اظهار داشت: ایران هر ساله با بلایای طبیعی بسیاری روبرو است که اگر جامعه از آگاهی کافی برای ایمنی در این حوادث برخوردار نباشد خطرات مالی و جانی بسیاری را متحمل می شود .

وی بیان کرد: با توجه به ظرفیت های آموزش پذیری کودکان، نوجوانان و جوانان در نهادینه کردن فرهنگ ایمنی با آگاهی رساندن به  این قشر، فرهنگسازی در میان دانش آموزان به صورت مستمر با برگزاری دوره آموزشی و مانور سراسری در حال انجام است.

دانش‌آموزان گلستان آماده مقابله با بلایای طبیعی احتمالی هستند

بیست و سومین مانور سراسری آمادگی در برابر زلزله و ایمنی مدارس با حضور و مشارکت آموزش و پرورش، مدیریت بحران، هلال احمر، آتش نشانی، اورژانس، سازمان دانش آموزی، نیروهای انتظامی و سایر دستگاه‌های امدادی به صورت همزمان در استان گلستان برگزار شد.

در این مانور به دانش آموزان آموزش و یادگیری مهارت های عمومی در مقابله با زلزله از جمله نکات ایمنی، پناهگیری امن ، خروج و تخلیه اضطراری، کنترل و کاهش آسیب های فردی و اجتماعی، امداد و نجات، کمک های اولیه و امداد به مصدوم برای مدیریت بحران در زمان وقوع این حادثه طبیعی آموزش داده شد.

دانش آموزان پس از به صدا در آمدن زنگ هشدار زلزله با ارزیابی سریع و دقیق از محیط اقدامات لازم در مقابله با زلزله را انجام داده و به خروج اضطراری از مدرسه اقدام کردند. 

گلستان با حدود ۱.۹ میلیون نفر جمعیت ۳۸۵ هزار دانش آموز دارد که تحصیل این عده در بیش از  ۲ هزار و ۵۰۰ مدرسه بر عهده ۲۳ هزار فرهنگی است.

استان مرزی گلستان با ۳۰ نقطه شهری، حدود هزار و ۷۵ روستا با افزون بر ۲۰ هزار کیلومتر مربع وسعت به سبب ویژگی های طبیعی و جغرافیایی از مناطق حادثه خیز محسوب می شود که نمونه بارز آن سیل، آبگرفتگی و رانش زمین سال ۹۸ و وقوع زمین لرزه ۵.۱ ریشتری در تعدادی از روستاهای رامیان و مراوه تپه در شهریور سال ۹۹ است.

نظر شما