شناسهٔ خبر: 51083326 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

افغانستان، حمل و نقل و انرژی 3 دغدغه مهم سران اکو در «عشق‌‌آباد»

پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اقتصادی (ECO) در «عشق آباد» با بررسی سه موضوع مهم افغانستان، حمل و نقل و انرژی برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، پانزدهمین اجلاس سران کشورهای سازمان اکو به ریاست «قربانقلی بردی محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان در «عشق آباد» برگزار شد.

در این اجلاس سران کشورهای آذربایجان، ایران، قزاقستان، قرقیزستان، پاکستان، تاجیکستان، ترکیه و ازبکستان حضور داشتند.

 رئیس جمهور ترکمنستان در سخنانی در این اجلاس، زمینه‌های همکاری را در چارچوب سازمان بیان و تاکید کرد: طرف ترکمنستانی با دلایل موجه برگزاری این مجمع را رویداد مهمی برای تقویت همکاری در حوزه‌های اقتصادی، تجاری، سرمایه گذاری، فرهنگی و بشردوستانه می‌داند.

رئیس دولت ترکمنستان گفت‌وگوهای ترکمنستان و اکو، توسعه موفقیت‌آمیز روابط دوستانه و حسن همجواری با هر یک از کشورهای عضو سازمان را به‌طور جداگانه مورد اشاره قرار داد.

بردی محمداف با اشاره به اهمیت گسترش حوزه حمل و نقل و ارتباطات خاطرنشان کرد: ترکمنستان اولویت‌های سازمان اکو را توسعه همکاری‌ها در حوزه حمل‌ونقل و انرژی می‌داند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر این بخش از همکاری به طور عینی به عنوان یک روند تعیین کننده در رشد اقتصاد جهانی موثر خواهد بود.

رئیس جمهور ترکمنستان با ذکر نمونه‌هایی از اجرای مرحله‌ای احداث خطوط انتقال برق در مسیر ترکمنستان - افغانستان - پاکستان، و خطوط ریلی از ترکمنستان به افغانستان، بر ضرورت تحکیم تلاش‌های مشترک تاکید کرد.

وی اشاره کرد که پیشرفت ساخت خط لوله گاز «ترکمنستان-افغانستان-پاکستان-هند» یکی از این اولویت‌ها است.

وی خاطرنشان کرد: ترکمنستان توجه ویژه‌ای به فعال سازی حمل و نقل و ارتباطات ترانزیتی در خطوط شرق - غرب و جنوب - شمال دارد. به طور خاص، ایجاد کریدورهای حمل و نقل «ازبکستان - ترکمنستان - ایران - عمان» و همچنین «افغانستان - ترکمنستان - آذربایجان - گرجستان - ترکیه» را مد نظر داریم.

در همین راستا، رئیس جمهور ترکمنستان پیشنهاد مطالعه استفاده از امکانات لجستیکی و زیرساختی در ترکمنستان را به منظور فعال سازی ارتباطات حمل و نقل و ترانزیتی بین مناطق حوزه خزر و دریای سیاه با دسترسی به کشورهای اروپایی و خاورمیانه و منطقه آسیا و اقیانوسیه، مطرح کرد.

بردی محمداف به اهمیت مشارکت افغانستان در این پروسه‌ها اشاره کرد که در نتیجه به یک موضوع فعال، یک مشارکت کننده ارزشمند و جدایی ناپذیر در مشارکت اقتصادی در خاک افغانستان تبدیل خواهد شد.

در این اجلاس همچنین «خسرو ناظری» دبیرکل اکو طی سخنانی تاکید کرد: اجلاس کنونی به بستری موثر برای تصمیم گیری در مورد جنبه‌های موضوعی و کلیدی همکاری‌های اقتصادی منطقه‌ای در فضای اکو تبدیل شده است.

وی تاکید کرد: امروزه در سازمان، همه شرایط برای توسعه بیشتر همکاری‌های منطقه‌ای چندجانبه برای رشد اقتصادی-اجتماعی کشورهای عضو و نیز گسترش همکاری‌های موثر متقابل در زمینه تجارت، صنعت، حمل و نقل ارتباطات، کشاورزی، انرژی، مراقبت‌های بهداشتی، آموزش، علم و فرهنگ فراهم شده است.

 در ادامه «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در سخنانی خواستار ادامه مبارزه بدون هیچ تمایزی بین سازمان‌های تروریستی شد.

اردوغان در مورد حمایت از افغانستان گفت: اقتصاد افغانستان باید احیا شود تا از بحران پناهجویان جلوگیری شود که کل منطقه ما را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

همچنین «الهام علی اف» رئیس جمهور آذربایجان با اشاره به کریدور زنگزور گفت: امروز می‌توانم بگویم که کریدور «زنگزور» در حال تبدیل شدن به واقعیت است. این زیرساخت جدید حمل و نقل به بخش مهمی از کریدورهای شرق-غرب و شمال-جنوب تبدیل خواهد شد.

وی تاکید کرد: مطمئن هستم کشورهای عضو اکو از این کریدور استفاده خواهند کرد.

«سادیر جباراف» رئیس جمهور قرقیزستان در سخنان خود، مهمترین وظیفه سازمان اکو  را توسعه زیرساخت‌‌‌های منطقه‌ای عنوان کرد.

وی گفت: ما باید مصمم باشیم که استراتژی‌های مناسبی را در زمینه‌های حمل و نقل و ارتباطات، صنعت، انرژی، تجارت و سرمایه‌گذاری، گردشگری و محیط‌ زیست که از اولویت‌های اقتصاد است اجرا کنیم.

رئیس جمهور قرقیزستان افزود: مهم‌ترین وظیفه سازمان برای حل موفق مشکلات اقتصادی ایجاد و توسعه زیرساخت‌های منطقه‌ای از جمله شبکه حمل و نقل واحد، مخابرات، خطوط لوله و سیستم‌های انرژی است زیرا این شرط لازم برای همکاری موثر درون منطقه‌ای و بین منطقه‌ای است.

جباراف خاطرنشان کرد: قرقیزستان به همراه سایر کشورهای اکو به طور فعال در توسعه کریدورهای حمل و نقل شرق-غرب و شمال-جنوب مشارکت دارد. این امر به کشورهای آسیای مرکزی اجازه می‌دهد تا از طریق ترکمنستان و ایران به خلیج فارس برسند.

علاوه بر این، قرقیزستان اهمیت زیادی برای ارتقای پروژه راه آهن «ازبکستان - قرقیزستان - چین» قائل شد که در برنامه اقدام اکو برای توسعه حمل و نقل و ارتباطات در منطقه اکو گنجانده شده است.

جباراف در پایان سخنان خود گفت: قرقیزستان فعالانه برای افزایش پتانسیل ترانزیتی کریدور حمل و نقل در مسیر «قرقیزستان - ازبکستان - ترکمنستان - ایران» از طریق بندر شهید رجایی تلاش می‌کند.

«امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان در سخنرانی خود، به منظور گسترش همکاری‌های تجاری در سازمان اکو، پیشنهاد کرد که اقدامات مشخصی برای رفع محدودیت‌های قرنطینه موجود در حمل و نقل و ترانزیت و همچنین موانع تجاری تعرفه‌ای و غیر تعرفه‌ای اتخاذ شود. 

وی همچنین سطح همکاری کشورهای عضو اکو در زمینه تجارت، حمل و نقل و ارتباطات، انرژی، صنعت، کشاورزی، حفاظت از محیط زیست و امنیت غذایی را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد و بر اهمیت گسترش روابط و اجرای برنامه‌ها و پروژه‌های مشترک تاکید کرد.

رحمان تاکید کرد: کشورهای عضو این سازمان دارای منابع انسانی و طبیعی بسیار و همچنین فرصت‌های بسیار خوبی در زمینه انرژی، حمل و نقل و ارتباطات هستند.

 به گفته رئیس جمهور تاجیکستان، استفاده مشترک و موثر از این ظرفیت‌ها می‌تواند در جهت افزایش رفاه و ایجاد شرایط مساعد برای تجارت متقابل، تردد آزاد مردم، حمل و نقل و ترانزیت و همچنین تقویت صلح، ثبات و امنیت در منطقه باشد.

وی از ایجاد بازار منطقه‌ای انرژی حمایت کرد و اجرای خط انتقال فشار قوی CASA-1000 را اولین پل انرژی بین آسیای مرکزی و جنوبی و گامی به موقع خواند.

رحمان توجه به تغییرات اقلیمی و کاهش خطر و بلایا به عنوان وظیفه مهم سازمان اشاره و ابراز امیدواری کرد از پیشنهادات تاجیکستان برای اعلام سال 2025 به عنوان سال جهانی حفاظت از یخچال‌ها و تعیین روز جهانی یخچال طبیعی و همچنین ایجاد صندوق بین المللی یخچال در سازمان اکو حمایت شود.

«شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان در این اجلاس با اشاره به ضرورت اتخاذ تجارت به روز و جامع گفت: لازم است از پتانسیل قابل توجه کشورهایمان که بازار بزرگی با جمعیت 500 میلیون نفری دارند، بیشتر استفاده کنیم.

توافق درون سازمانی این سند باید شامل موضوعات رفع موانع تجاری، دیجیتالی کردن روش‌های گمرکی و همچنین معرفی تجارت الکترونیک باشد.

رئیس جمهور ازبکستان پیشنهاد کرد که سال 2022 را سال تقویت ارتباطات در اکو اعلام کند.

میرضیایف همچنین از شرکت کنندگان در نشست دعوت کرد تا در اجلاس بعدی که در ازبکستان برگزار می‌شود و ریاست اکو در سال 2022 میلادی را بر عهده می‌گیرد، شرکت کنند.

انتهای پیام/ح

نظر شما