شناسهٔ خبر: 51081308 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

الخزعلی: کمیساریای عالی ثابت کرد توان برگزاری انتخابات سالم را ندارد

دبیرکل جنبش «عصائب اهل الحق» عراق مطابقت کامل نتایج شمارش دستی و الکترونیکی آراء انتخابات پارلمانی زودهنگام در این کشور را مضحک توصیف کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری دانشجو به نقل از بغداد الیوم، «شیخ قیس الخزعلی» دبیرکل جنبش «عصائب اهل الحق» عراق به بیانیه اخیر کمیساریای عالی برگزاری انتخابات در خصوص مطابقت کامل نتایج شمارش دستی و الکترونیکی آراء انتخابات پارلمانی واکنش نشان داد و گفت: مطابقت صد در صدی نتایج شمارش دستی و الکترونیکی مضحک است.

بر اساس این گزارش، دبیرکل جنبش عصائب اهل الحق عراق اظهار داشت: همه طیف‌های عراقی جز ۳ طیف سیاسی به نتیجه انتخابات اعتراض دارند و بسیاری از مشارکت‌کنندگان در فرایند انتخاباتی یقین دارند که نتایج ساختگی و تقلبی است.

وی افزود: گروه‌های سیاسی شرکت‌کننده در انتخابات و هیات نماینگی اتحادیه اروپا وجود ابهامات در نتایج انتخابات را اثبات کردند. ۶۲۰۰ صندوق انتخاباتی در زمان معین بسته نشده است. کمیساریای عالی انتخابات ثابت کرد که توان برگزاری انتخاباتی سالم را ندارد.

الخزعلی گفت: باید همه صندوق‌هایی که باطل اعلام شده است مورد بازشماری دستی قرار گیرند. متأسفانه «جنین پلاسخارت» فرستاده سازمان ملل در امور عراق تخلفات بزرگ در فرایند برگزاری انتخابات پارلمانی را به نهاد‌های بین المللی گزارش نکرده است.

این شخصیت عراقی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: حمله به منزل «مصطفی الکاظمی» غیر واقعی و ساختگی است و ابهامات زیادی پیرامون این حمله وجود دارد. روایت‌های دولت درخصوص حمله به منزل الکاظمی متناقض است.

دبیرکل عصائب اهل الحق تصریح کرد: الکاظمی نپذیرفت که گروه‌های مقاومت در روند تحقیقات درباره حمله به منزلش حضور داشته باشند؛ مسأله‌ای که شک و تردید‌ها را افزایش داده است.

گفتنی است، کمیساریای عالی انتخابات عراق روز پنجشنبه هفته گذشته از پایان بازشماری دستی آراء انتخابات پارلمانی این کشور خبر داد. کمیساریای عالی انتخابات عراق اعلام کرد که نتایج شمارش دستی آراء با نتایج شمارش الکترونیکی مطابقت دارد.

چندی پیش، «عماد جمیل محسن» عضو کمیساریای عالی انتخابات عراق سخنانی را در خصوص رسیدگی به شکایات واصله در زمینه نتایج نهایی این انتخابات، مطرح کرد. این عضو کمیساریای عالی انتخابات عراق در این خصوص گفت: شکایت‌های دریافت شده تأثیر زیادی بر نتایج انتخابات پارلمانی زودهنگام عراق گذاشته است. نتایج نهایی دو روز پس از تصمیم گیری دستگاه قضائی درباره آخرین شکایت دریافت شده، اعلام می‌شود.

این شخصیت عراقی در ادامه اظهارات خود در این زمینه تصریح کرد: واقعیت این است که تغییرات زیادی در نتیجه انتخابات ایجاد شده است. تصمیم هیأت قضائی برای ابطال آرای برخی حوزه‌های انتخاباتی موجب شده است تا نتیجه در برخی مناطق تغییر کند.

«مقتدی صدر» رهبر جریان صدر عراق به احتمال تغییر در نتایج نهایی انتخابات پارلمانی این کشور واکنش نشان داد. وی گفت: کمیساریای عالی انتخابات برای تغییر نتایج انتخابات پارلمانی تحت فشار قرار دارد. رهبر جریان صدر گفت که ما نسبت به هرگونه تغییر در نتایج نهایی انتخابات هشدار می‌دهیم.

پس از آن، هادی العامری رئیس ائتلاف فتح عراق از لغو نتایج ۱۸ درصد حوزه‌های انتخابات پارلمانی اخیر این کشور خبر داد و تأکید کرد: لغو این حجم از حوزه‌های انتخاباتی، تغییر فاحشی در نتایج انتخابات ایجاد می‌کند.

دفتر العامری با صدور بیانیه‌ای در این خصوص اعلام کرد: رئیس ائتلاف فتح در دفترش در بغداد با یک هیئت جبهه ترکمانی به ریاست «حسن توران» دیدار کرد. دو طرف در این دیدار تأکید کردند تناقض‌ها در اعلام نتایج و سو مدیریت کمیسیون عالی انتخابات در روند برگزاری آن، در ایجاد آشوب فراگیر در عرصه تحولات سیاسی کشور نقش بسزایی داشت.

نظر شما