شناسهٔ خبر: 51077474 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

قلمروی شیوع «اومیکرون» درحال گسترش

درحالی که گونه دلتا هنوز رخت از جهان برنبسته است، رد پای سویه تازه کرونا موسوم به «اومیکرون» زنگ خطر را به خصوص در قاره سبز به صدا درآورده و هر روز قلمروی شیوع آن گسترده تر می شود.

صاحب‌خبر -

گونه جدید کرونا موسوم به « اومیکرون » که تاکنون جهش های زیادی داشته و قدرت انتقال آن به مراتب از دیگر گونه های شناخته شده این ویروس بیشتر است، تاکنون در چند کشور اروپایی ازجمله بلژیک، آلمان، ایتالیا، انگلیس و جمهوری چک گزارش شده است.

به گفته کارشناسان و تحلیلگران، ظهور سویه اومیکرون حاصل رویکرد بی عدالتی و نابرابری در توزیع واکسن کرونا در سطح جهان و احتکار واکسن از سوی برخی کشورهای ثروتمند است، درحالی که بسیاری از کشورهای فقیر و کم برخوردار از کمبود واکسن کرونا رنج می برند، بسیاری از کشورهای ثروتمند کارزار «دز سوم» واکسن کرونا را کلید زده و یا حتی مازاد واکسن های خود را به دور ریخته اند! 

در حالی که سازمان ملل و بسیاری از نهادهای حقوق بشری بارها کشورهای ثروتمند را به احتکار واکسن کرونا متهم کرده اند، حال ظهور سویه بسیار خطرناک اومیکرون مهر تاییدی بر این باور است که با نادیده گرفتن کشورهای فقیر، عملاً شیوع کرونا به اتمام نخواهد رسید و حتی ممکن است به قیمت تضییع تلاش های صورت گرفته در جهت حصول ایمنی جمعی از طریق واکسیناسیون تمام شود، کما اینکه این گونه جدید درحال حاضر در قاره سبز در حال چرخش است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پس از ثبت نخستین مورد ابتلا به اومیکرون در بلژیک، یک مقام ایالت هِسِن در غرب آلمان نیز اعلام کرد سویه جدید کرونا احتمالا در این کشور مشاهده شده است. «کای کلوس» وزیر امور اجتماعی ایالت هِسِن تاکید کرد که چند جهش از نوع اومیکرون در مسافرانی که از آفریقای جنوبی بازگشته اند، مشاهده شده است.

قلمروی شیوع «اومیکرون» درحال گسترش

وزارت بهداشت بایرن از مسافرانی که با پرواز ۲۴ نوامبر از آفریقای جنوبی وارد کشور شده‌اند خواسته است، هر چه سریع‌تر به اداره‌های بهداشت مراجعه کنند. تمامی کسانی که در ۱۴ روز گذشته از آفریقای جنوبی عازم آلمان شده‌اند باید سریعا تماس‌های فیزیکی خود را کاهش داده و تست پی‌سی‌آر بدهند و در تماس با اداره‌های بهداشت اعلام کنند که از آفریقا برگشته‌اند.همچنین موسسه ملی سلامت ایتالیا اعلام کرد که اولین مورد ابتلا به سویه اومیکرون ویروس کرونا در این کشور شناسایی شده است. بنابر اعلام این موسسه؛ اولین مورد ابتلا به این سویه در شهر میلان و در فردی که از کشور موزامبیک وارد ایتالیا شد، شناسایی شده است. 

ایتالیا روز جمعه ورود مسافرانی را که طی دو هفته گذشته به هفت کشور جنوب آفریقا (آفریقای جنوبی، لسوتو، بوتسوانا، زیمبابوه، موزامبیک، نامیبیا و سوازیلند) سفر کرده‌اند را ممنوع کرد. این اقدام به دلیل نگرانی از شیوع سویه جدید ویروس کرونا در این کشور انجام شده است.  

افزون بر ایتالیا، دو کشور اروپایی دیگر از جمله انگلیس و جمهوری چک نیز موارد ابتلا به سویه اومیکرون (Omicron) را تایید کردند. سجاد جاوید، وزیربهداشت انگلیس در یک پست توئیتری دو مورد ابتلا به این مدل جدید کرونا را تایید کرده و گفته هر دو مورد با مسافرت از آفریقای جنوبی در ارتباطند. 

پیش از این، مقام های بهداشتی هلند نیز اعلام کردند که ۶۱ مورد ابتلا به کووید – ۱۹ را در میان افرادی که از آفریقای جنوبی سفر کرده بودند، شناسایی کرده اند. مقام های مزبور تاکید کردند که درتلاشند که مشخص کنند آیا این تعداد مبتلا به سویه اومیکرون هستند یا نه. به گفته مسئولان هلندی افرادی که نتیجه تست کرونای آنها مثبت اعلام شده است اکنون در هتلی در نزدیکی فرودگاه آمستردام قرنطینه شده‌اند.

دکتر آنتونی فائوچی مشاور ارشد پزشکی کاخ سفید نیز اعلام کرد احتمالا سویه "اومیکرون" ویروس کرونا وارد آمریکا شده است.

 سازمان جهانی بهداشت جمعه شب (۵ آذر) حرف یونانی اومیکرون را به سویه جدید کرونا که در آفریقای جنوبی شناسایی‌شده، اختصاص داد.  

سازمان جهانی بهداشت این سویه را نگران‌کننده خوانده و کارشناسان بهداشت عمیقاً نگران سرایت اومیکرون هستند چرا که دارای مجموعه‌ای غیرعادی از جهش‌ها است و مشخصاتی متفاوت از سایر سویه‌های نگران‌کننده دارد. 

از سوی دیگر مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های اروپا روز شنبه در برآوردی هشدار داد که سویه جدید ویروس کرونا موسوم به "اومیکرون" خطر «بسیار زیادی» برای این قاره به شمار می‌رود.  

این سازمان مستقر در استکهلم سوئد اعلام کرد که با توجه به آنکه ممکن است واکسن‌های موجود نتوانند در برابر این سویه مصونیت ایجاد کرده و میزان سرایت آن نیز بیشتر باشد، احتمال آلودگی کشورهای اتحادیه اروپا و گسترش این ویروس در این کشورها زیاد است.  

اگرچه سازمان جهانی بهداشت هنوز جزئیاتی از میزان سرایت سویه اومیکرون ویروس کرونا را اعلام نکرده، یک متخصص بیماری‌های همه‌گیر احتمال داد که میزان سرایت این سویه نسبت به سویه دلتا ۵۰۰ درصد بیشتر باشد. با این حال سخنگوی سازمان بهداشت جهانی روز گذشته (جمعه) اعلام کرد که درک میزان انتقال و بیماری زایی این گونه جدید «چند هفته» دیگر طول خواهد کشید.

در پی انتشار این خبر، بسیاری از کشورهای جهان در واکنش به شناسایی گونه اومیکرون در آفریقای جنوبی تصمیم گرفتند تا پروازها از این کشور را به حالت تعلیق در آورند. آفریقای جنوبی جمعه شب ضمن ابراز تاسف از بسته شدن مرزها تاکید کرد که تلاش دانشمندان این کشور برای شناسایی گونه‌های جدید ویروس کرونا نباید به «مجازات» آفریقای جنوبی منجر شود.

 

نظر شما