شناسهٔ خبر: 51076894 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

اُمیکرون فرزند یاغی کرونا

سویه اُمیکرون کرونا می‌تواند قدرت سرایت،بیماری‌زایی و مرگ و میر بیشتری داشته باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، جوانیان معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه اُمیکرون،سوش جدید ویروس کرونا تغییرات ژنتیکی خیلی زیادی نسبت به سوش‌های دیگر در خود ایجاد کرده است، گفت:این سویه جدید ویروس کرونا که از آفریقای‌جنوبی شیوع یافته می‌تواند قدرت سرایت، بیماری‌زایی و حتی مرگ و میر بیشتری داشته باشد.

او افزود: تقریبا ۳۲ تعییر در این سویه ایجاد شده در حالیکه که سوش‌های قبلی ۴ یا ۵ و گاهی فقط تا ۶ تغییر یا جهش را در ژنوم خود داشتند.

دکتر جوانیان با بیان اینکه همین تغییرات موجب ترس بین دانشمندان شده است، گفت: احتمال دارد تغییراتی که در این سوش رخ داده  این گونه را واکسن گریز کند.

او افزود: فعلا رفتار این ویروس در حال بررسی بوده و همه آنچه گفته شد احتمالات است تا نتایج بررسی‌ها مشخص نشود به طور قطع نمی‌توان قضاوتی کرد.

دکتر جوانیان با بیان اینکه این ویروس تاکنون در کشور ما مشاهده نشده است، گفت: این سویه جدید در کشور‌های آفریقایی بخصوص آفریقای جنوبی و کشور‌های اروپایی مانند هلند، انگلیس و بلژیک مشاهده شده است.

او افزود: احتمال ورود این ویروس به کشور وجود دارد، بنابراین مسافرانی که از کشور‌ها درگیر این ویروس وارد ایران می‌شوند حتما باید تست‌های آن‌ها بررسی شود.

دکتر جوانیان گفت: اگر افراد مسافرانی به ویژه از کشور‌های آفریقایی دارند حتما ۲ هفته خود را قرنطینه کرده و در اسرع وقت با مرکز بهداشت هماهنگ کنند تا از  آنها تست گرفته شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی همچنان در صدر پیشنهاد‌های ما برای مقابله با  این گونه جدید کرونا است.


انتهای پیام/س

نظر شما