شناسهٔ خبر: 51076295 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

پایگاه‌های امداد جاده‌ای محور هراز در زمستان آماده‌اند

ماموریت نجات در پیچ شیطان

صاحب‌خبر -

فاطمه عسگری‌نیا| محور هراز یکی از پرترددترین محورهای مواصلاتی کشور در فصول مختلف سال است. محوری که به‌واسطه در برگرفتن جاذبه‌های گردشگری اعم از کوهستان و رودخانه محل وقوع حوادث تلخ بسیاری برای هموطنان می‌شود. از دره‌های عمیق و جاده‌های پیچ‌درپیچ این محور که بگذریم رودخانه خروشان و وحشی هراز هم همواره قربانیان زیادی می‌گیرد. همین مسأله باعث شده تا 4 پایگاه امدادی جمعیت هلال‌احمر شهرستان آمل در این محور یکی از پرماموریت‌ترین پایگاه‌های امدادی کشور محسوب شوند. با شروع طرح زمستانه امسال به‌واسطه سرمای زودهنگام تمامی این پایگاه‌ها در حال آماده‌باش بوده و مشغول ارایه خدمات به هموطنان در راه‌مانده یا حادثه‌دیده هستند.
    
جاده هراز با پیچ‌های تندوتیزش مشهور است. پیچ‌های‌ خطرناکی که راننده‌ها معتقدند جاده می‌پیچد اما خودرو نمی‌پیچد و همین شرایط مولود حوادث تلخی در این محور می‌شود. از پیچ شیطان در 50 کیلومتری آمل گرفته تا پیچ خانزاد نزدیکی‌های پلیس راه بیجان. همین 10 روز پیش بود که به محض شروع بارش‌های زمستانی و ترافیک سنگین محور هراز کوه در پیچ شیطان ریزش کرد و جان یک راننده را گرفت. «فرزاد نقی‌زاده» مدیر پایگاه امداد جاده‌ای کهرود در محور هراز از جمله نجاتگرانی بود که در عملیات امدادرسانی به مصدومان این حادثه حضور داشت: «اواخر هفته بود و جاده پر از مسافرانی که قصد بازگشت به تهران را داشتند. از اوایل صبح تمامی نیروهای ما مشغول امدادرسانی در محور هراز بودند هم تعداد تصادفات و حوادث زیاد بود هم مصدومان. تازه از چهارمین ماموریت خود به پایگاه برگشته بودیم که خبر ریزش کوه در پیچ شیطان به ما اعلام شد. سریعا به همراه دیگر نجاتگران در محل حادثه حاضر شدیم و مشخص شد به‌دنبال ریزش کوه متاسفانه راننده یک دستگاه سمند به‌دنبال سقوط سنگ‌های حجیم دچار حادثه شده است. ترافیک محور به‌شدت زیاد بود و نیروهای امدادی به‌سختی توانستند خود را به محل حادثه برسانند. بعد از حضور در این نقطه، نجاتگران کار انتقال مصدوم را به داخل آمبولانس انجام دادند و او را به بیمارستان منتقل کردند. هرچند شدت جراحات او به‌حدی زیاد بود که متاسفانه در بیمارستان جان خود را از دست داد.» از سال 90 و در پی حوادث رانندگی و سقوط خودروها به دره، تونلی در این پیچ احداث شد تا از آمار حوادث آن کاسته شود اما این پیچ هنوز محل نگرانی امدادگران جمعیت هلال‌احمر در فصل زمستان است: «با بارش برف و جابه‌جایی سنگ‌های کوه متاسفانه در روزهای پرتردد جاده شاهد حوادث تلخی در این نقطه هستیم و اغلب خودروها به‌دلیل انحراف در جاده دچار واژگونی می‌شوند. مسیری که حتی راننده‌های حرفه‌ای و مسلط هم امکان عبور آسان از آن را ندارند.»
مرگ در رودخانه هراز
نیکزاد که 18 سالی در محور هراز سابقه حضور در فعالیت‌های امدادی جمعیت هلال‌احمر را دارد می‌گوید: «حوادث این محور به حوادث ترافیکی خلاصه نمی‌شود. بخش قابل‌توجهی از ماموریت‌های ما در بخش کوهستان یا حوادث رودخانه‌ای قرار دارد.» او گرچه حوادث تلخ‌وشیرین زیادی را به‌خاطر دارد اما خاطره غرق شدن مادری جوان که  تیرماه امسال در رودخانه هراز مفقود شد را فراموش نمی‌کند: «رودخانه هراز برخلاف ظاهر آرامی که دارد بسیار وحشی است و مردم غافل از این ویژگی همواره قربانی آن می‌شوند. روزی که این مادر در رودخانه غرق شد همسرش به اتفاق کودک 5 ساله‌اش هراسان و مضطرب خود را به پایگاه امدادونجات ما رساند و خبر از غرق شدن همسرش داد. سریعا همراه او به محل حادثه رفتیم و مشخص شد مادر این کودک وقتی برای گرفتن عکس سلفی روی یکی از سنگ‌های رودخانه می‌ایستد تعادل خود را از دست می‌دهد و داخل رودخانه می‌افتد. به مدت دو هفته به دنبال این خانم بودیم. بیش از 50 کیلومتر به سمت آمل تا سد منگول پیش رفتیم اما تا به امروز خبری از این خانم پیدا نشده است.»
حادثه‌دیدگان هراز در پناه امدادگران گزنک
پایگاه امداد جاده‌ای گزنک هم یکی دیگر از پایگاه‌های امدادونجات جمعیت هلال‌احمر در محور حادثه‌خیز هراز است. پایگاهی که اغلب ماموریت‌های امدادی آن در فصل زمستان متوجه حوادث ترافیکی است.«مهدی آوند» از نجاتگران جوانی است که سابقه 11 سال فعالیت امدادی در این محور را دارد: «پایگاه امداد جاده‌ای گزنک در 65 کیلومتری آمل واقع شده است و یکی از محورهای پرحادثه در فصل زمستان است. اغلب در این محور به‌دلیل بارش‌های زمستانی، پایین آمدن مه و کاهش دید راننده‌ها، شاهد حوادث تلخ رانندگی هستیم. این در حالی است که ترافیک بالای جاده در زمان بروز حوادث، سرعت نجاتگران را در رسیدن به مصدومان کاهش می‌دهد به‌خاطر همین اغلب ماموریت‌های ما در این مواقع با بهره‌گیری از بالگردهای امدادی انجام می‌شود.»
گرچه خاطرات تلخ‌وشیرینش از حوادث جاده‌ای این محور زیاد است اما او ترجیح می‌دهد برای روایت این قصه‌ها سراغ خاطره‌ای شیرین برود که یادآوری‌اش احساس رضایت از شغلش را به‌دنبال دارد: «به پایگاه خبر رسید تصادف زنجیره‌ای سختی نزدیک ما اتفاق افتاده است وقتی به محل حادثه رفتیم، مشخص شد متاسفانه در پی آن دو نفر جان خود را از دست داده‌اند و هشت نفر به‌شدت مصدوم شده‌اند. شرایط را به مرکز اعلام و با توجه به ترافیک سنگین محور درخواست بالگرد برای انتقال مصدومان کردیم. هوا به‌شدت سرد بود و ترافیک ایجادشده شرایط سختی را برای خودروهای حاضر ایجاد کرده بود. با کمک بالگرد، مصدومان را به نزدیک‌ترین مرکز درمانی منتقل کردیم. حدود سه ماهی از این حادثه گذشت. یک روز در بانک با مردی مواجه شدم که با خوشحالی مرا در آغوش گرفت و برای نجات جانش تشکر کرد. او یکی از مصدومان همین حادثه بود. همیشه با یادآوری این صحنه از اینکه امدادگرم و برای نجات جان انسان‌ها تلاش می‌کنم خدا را شاکرم.»
امدادگران در آماده‌باش
امسال زمستان تمامی پایگاه‌های امدادونجات جمعیت هلال‌احمر آمل در محور هراز برای خدمت‌رسانی به مسافران در حالت آماده‌باش هستند. به گفته «جمشید نیکزاد» مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر آمل 4 پایگاه امداد جاده‌ای «پلور، رینه، گرنک و کهرود» با 22 نفر روز نیرو و 4 دستگاه آمبولانس و دو دستگاه ست به‌صورت شبانه‌روزی در این‌ محور خدمت می‌کنند: «محور هراز یکی از محورهای برفگیر و پرحادثه آمل در زمستان است، لذا برای زمستان امسال تدابیر لازم برای ارایه خدمات به حادثه‌دیدگان و در راه‌ماندگان پیش‌بینی شده است. با توجه به ظرفیت‌های موجود ما امکان اسکان موقت  400 نفر از مسافران را به‌طور همزمان در مراکز اسکان اضطراری داریم. علاوه بر این طی تعامل صورت‌گرفته با اداره اوقاف و اداره راه‌وشهرسازی آمل 12 نقطه اعم از مسجد پلور، ساختمان جمعیت هلال‌احمر پلور، مسجد آب‌اسک، اداره آموزش‌وپرورش، سالن ورزشی گزنک، مسجد بایجان و ... نیز برای اسکان مسافران و حادثه‌دیدگان زمستان درنظر گرفته شده است.»
او با اشاره به شرایط خطرناک محور هراز در زمستان از مسافران خواست در صورت انتخاب این محور ضمن توجه به توصیه‌های هواشناسی و تجهیز خودروی خود به سیستم گرمایشی حتما زنجیر چرخ به‌همراه داشته باشند: «مسافران زمستانی از توقف در حاشیه رودخانه هراز خودداری کنند چراکه کوچک‌ترین سهل‌انگاری در این نقطه می‌تواند کام هموطنان ما را تلخ کند.»

نظر شما