شناسهٔ خبر: 51072544 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

نگرانی رئیسی از محبوس شدن منابع مالی افغانستان

صاحب‌خبر -
گروه سیاسی:  رئیس‌جمهور ایران، در سخنرانی خود در اجلاس سران سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو) گفت: محبوس شدن منابع مالی ملت افغانستان" در آمریکا "سوزناک تر از سوز سرما" زمستان این کشور است.
سید ابراهیم رئیسی افزود:با رسیدن فصل سرما، مردم افغانستان بیش از همیشه به کمک‌های معیشتی اولیه و سوخت نیاز دارند.
رئیس جمهور  در سخنان خود گفت: "سازمان اکو در دهه‌های اخیر سازوکارهای مناسبی را در حمایت از بازسازی و توسعه اقتصادی افغانستان، که در آغوش کشورهای اکو قرار دارد، پی‌ریزی کرده است. پیامِ نشست سران اکو به جهان باید حاکی از تداوم حمایت این سازمان از تلاش‌های افغانستان‌ و مردم نجیب آن در بازسازی و توسعه اقتصادی باشد.او افزود :ایران آماده هرگونه همکاری و کمک به مردم افغانستان، به خصوص حمایت از آموزش و تحصیل زنان و دختران با استعداد آن سرزمین است.
وی افزود: همچنین در زمینه ایجاد شبکه مواصلاتی مکمل ما معتقدیم که پتانسیل‌های تجارتی در این زمینه به حدی است که دیر یا زود مسیرهای کوریدوری منطقه اکو باید بازگشایی شود.
رئیسی با اشاره به دیگر برنامه‌های جمهوری اسلامی برای اکو اظهار کرد: جمهوری اسلامی آماده است برنامه‌های آموزشی حوزه نفت و گاز را توسعه دهد و همچنین پروژه‌های انتقال آب از سوی ایران مورد توجه اکو قرار گیرد.همچنین این آمادگی از سوی جمهوری اسلامی وجود دارد تا به این سازمان کمک کند که در امنیت سایبری و آموزش مجازی جلساتی را برگزار کند.
وی با اشاره به تحریم‌های آمریکا علیه ایران اظهار کرد: حمایت جمهوری اسلامی از اکو بدون قید وشرط است و تحریم‌های آمریکا کوچکترین خللی در زمینه همکاری ایران با منطقه و کشورهای همسایه ایجاد نمی کند.رییسی تصریح کرد :ایالات متحده با خروج از برجام و وضع تحریم های یکجانبه و استقرار سیاست ظلم حداکثری نشان داد  منفافعش با منافع جمعی منطقه‌ای ما سازگار نیست.
روسای کشورهای منطقه در پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو) در عشق آباد ترکمنستان در روزهای ۲۷-۲۸ نوامبر در حالی شرکت کرده‌اند که برای اولین بار هیچ نماینده‌ای از جانب افغانستان به این اجلاس دعوت نشده است.



 

نظر شما